از نظارت میدانی تا مدیریت هوشمند ترافیک در یک قرن فعالیت پلیس راهور

از نظارت میدانی تا مدیریت هوشمند ترافیک در یک قرن فعالیت پلیس راهور

در یادداشتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: “امروز پلیس راهنمایی و رانندگی با عبور از ساختار سنتی و ورود به حوزه فن آوری های مدرن به عنوان یک موسسه هوشمند و آینده در مدیریت ترافیک شناخته می شود.” این تحول نه تنها در تجهیزات و سیستم ها. به جای آموزش کار تحقیقات علمی و پیوندها با مؤسسات دانش آشکار شده است.

به گفته ایزنادر یادداشت فرمانده سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به مناسبت صدمین سالگرد قوانین ترافیک و رانندگی کشور می گوید:

“پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از مهمترین مؤسسات تخصصی در ساختارهای اجتماعی و شهری کشور نقش مهمی در مدیریت جریان ترافیک ایمنی جاده ها و ارتقاء فرهنگ رانندگی دارد. معروف به” جاده بی پروا ” مسیر جدیدی در کشور ما است که به یک فناوری هوشمند تحلیلی و مدرن فرهنگ و حضور انسان تبدیل شده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی امروز دیگر فقط قاچاق انسان نیست بلکه یک بازیگر هوشمند در محل مدیریت بحران های ترافیکی و ایمنی حمل و نقل شهری و شهری است. ساختار این موسسه مبتنی بر سه مدیر مهم است. کنترل مبتنی بر داده ها فناوری هوشمند و توانمندسازی انسانی. طبق استاندارد تشکیل پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به این اصول سطل بازیافت اقدامات اساسی در راه نوسازی به روزرسانی تجهیزات و ممیزی ها انجام داده است. در نتیجه ما یک پلیس راهنمایی و رانندگی رو به جلو را با استفاده از سیستم های دید خودرو رادارهای تحلیلی سنسورهای محیط زیست اینترنت اشیاء و GIS برای نظارت بر جاده ها رفتار رانندگی و موقعیت های تصادف مشاهده می کنیم.

در همین حال توسعه سیستم “نظارت پارادایم جاده” یکی از اندازه گیری های مغز است. در روشهای کلاسیک مطالعات چشم به دوربین های غیر آنالیز با استفاده از اطلاعات محیطی و تجزیه و تحلیل کلان اقتصادی یک دیدگاه جامع و آینده گرا از ترافیک بستگی دارد. به عبارت دیگر پلیس می تواند نه تنها وضعیت فعلی بلکه الگوهای پرخطر موقعیت های بحرانی و رفتار ممکن را نیز شناسایی تجزیه و تحلیل و پیش بینی کند. این به فرمان عملیات راهنمایی و رانندگی کمک می کند تا تصمیم لحظه ای بهینه سازی تخصیص منابع و برخورد با صدمات و تصادفات را انجام دهند.

تمرکز دیگر در این تحقیق ادغام نظارت بر خط با مناطق حادثه و تجزیه و تحلیل رفتاری رانندگان و کاربران جاده است. دوربین های جدید با تکنیک های تجزیه و تحلیل بصری و الگوریتم های دستگاه قادر به شناسایی و تشخیص ریسک های پرخاشگر بالا (مانند تغییر خط سرعت غیرمجاز عدم مسافت ایمن و غیره) هستند. این داده ها به یک بانک اطلاعاتی پویا و تحلیلی منتقل می شوند تا تصمیمات اساسی علمی و آماری را رهبری ملی ارائه دهند.

پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن بررسی روش های استخدام آموزش و ارزیابی همکاران گام مهمی در ارتقاء شخصیت های حرفه ای و اخلاقی نمایندگان راهنمایی و رانندگی برداشته است. افزایش سواب پنبه هوش هیجانی و مهارت های میدانی از جمله تکنیک های گفتگو و ارتباط سازنده که منجر به تعامل آشتی عصب شناسی – آموزش مبتنی بر بوم شناسی انسانی و تجزیه و تحلیل سرزمینی از جمله مؤلفه های دستور کار رانندگی است. نتیجه این روند یک قدرت آموزش دیده مسئول و واضح برای کنترل چالش های پیچیده ترافیک جامعه ایران امروز و آینده است.

با این حال پلیس راهنمایی و رانندگی Farhaji راه را برای نوآوری و موقعیت مکانی با دیدگاه بین بخش و منسجم از موسسات دانشگاهی شرکت های مبتنی بر دانش مراکز تحقیقاتی و تحقیقاتی هموار کرده است. این همکاری ها سیستم های نظارت بر بصری بومی الگوریتم های تجزیه و تحلیل رفتاری درایور اختصاصی نرم افزار پیش بینی تصادف و سیستم های اطلاعاتی فوری را تشکیل می دهند. در همین راستا ایجاد دلبستگی های فرهنگی ویرایش آموزشی و اطلاعات فراگیر نیز نقش مهمی در ارتقاء نگرش مردم به قوانین و وظایف پلیس دارد.

نمونه بارز این رویکرد طراحی و اجرای اسکن ملی “نه تصادف” در نوروز 2 بود که در سطح ملی مورد استقبال قرار گرفت. گامی که همزمان با صدمین سالگرد قوانین رانندگی کشور با مشارکت اجتماعی یک امیدوار و فرهنگی بود. اتصال یک قرن با تجربه با ابتکارات فناوری و فرهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی را به الگویی بین المللی برای توسعه مدیریت ترافیک تبدیل کرده است.

در کنار این فعالیت ها این جاده همچنین به دلیل تهدیدهای جدید مانند بحران های آب و هوایی افزایش حوادث محیطی و بلایای طبیعی به تقویت مقاومت در برابر ساختارهای آب و هوا حرکت کرده است.

توسعه سیستم های پشتیبانی نجات ارتباطات یکپارچه با امداد استفاده از فناوری های اتوماسیون و فن آوری های تجزیه و تحلیل فوری از جمله مشکلات است. در حقیقت با ترکیب فناوری و رهبری انسانی پلیس جاده به یک موسسه واکنشی برای یک نهاد پیشرو و فوق العاده استراتژیک در مدیریت شهری تبدیل می شود.

مسیر پلیس پلیس تفکر ترکیبی تحقیقات آینده و برآورد اجتماعی تخصص تکنولوژیکی و اثربخشی رهبری علمی با افق برای دستیابی به توسعه پایدار و گسترده است. رویکرد این نهاد نه تنها پاسخگویی به خواسته های امروز بلکه ارائه الگوهای جدید ترافیک نهادینه کردن فرهنگ رفتاری و تثبیت نقش پلیس به عنوان یک جامعه است. راه وفادار دیگر تنها کسی نیست که قانون را برای قانون داشته باشد. برعکس به عنوان نگهبان جان به همراه یک شهروند و برنامه ریزی هوشمند از امنیت جاده بخشی از زیست توده شهر آینده ایران شده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی فاراجا در صدمین سالگرد قوانین ترافیک این کشور به یک قرن خدمت صادقانه و با حمایت و تشویق این سرمایه اجتماعی افق برای چشم اندازهای آینده واکنش علمی به خواسته ها و نیازهای کشور افتخار می کند.

پایان پیام

دکمه بازگشت به بالا