از تک واحدی بودن پرهیز کنیم/ با استان های مختلف در زمینه های متنوع همکاری کنیم

در دهمین گردهمایی فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری در استان تهران مطرح شد.

از واحد بودن و همکاری با استان های مختلف در حوزه های مختلف بپرهیزید

ایمان عطارزاده معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در خصوص ارتقای کیفی اکوسیستم فناورانه در کشور بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا ایمان عطارزاده در دهمین گردهمایی فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری استان تهران که یکشنبه 24 مهرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد خیر مقدم گفت. وی بیان کرد: این رویداد ارزشمند فرصتی برای نمایش دستاوردهای اکوسیستم فناوری در استان تهران و تفسیر آینده ای روشن برای این اکوسیستم فناوری در استان است.

وی افزود: در این مدت شاهد تحولات شگرفی در حوزه فیزیک فناوری و نوآوری در استان تهران بودیم. ایده های نو شرکت های دانش بنیان محصولات متعدد فناورانه تولید شده در استان به رشد و توسعه کشور کمک می کند.

عطارزاده تصریح کرد: در این گردهمایی تلاش خواهیم کرد با ارائه دستاوردهای فناورانه به اشتراک گذاری تجربیات و شبکه های مشارکتی به بهبود اکوسیستم فناورانه کمک کنیم. با برگزاری چنین جلساتی با به اشتراک گذاشتن دانشی که عزیزان در زمینه های مختلف دارند می توانند ببینند در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی چه فعالیت هایی انجام شده است.

وی یکی از اهداف این نشست را شاید بتوان راه حلی برای برخی مشکلات این حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: هدف تنها نمایش محصولات و فعالیت ها نیست بلکه البته به دنبال رفع چالش ها و مشکلات خود هستیم. همچنین باید واحدهای دانشگاهی را حل کنیم تا بتوانیم راه حل مناسبی برای آنها پیدا کنیم.

عطارزاده در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش عالی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری چند روز پیش نکته بسیار مهمی را مطرح کردند که لازم دانستم در این دیدار به آن بپردازم و پیشرفت علمی جدید را به دست آوردم. باید در دانشگاه تشکیل شود. این رونق علمی جدید همانطور که وی گفت در حوزه دانشگاهی در حال رخ دادن است اما رونق علمی جدید آینده ای فراتر از آنچه ما می گوییم دارد و در جلسه بعدی به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت و نتایج و دستاوردهای ویژه در زمینه تحولات علمی جدید در دانشگاه آزاد را نیز به تصویر خواهیم کشید. فقط گفتن آنچه که ما به اعداد و ارقام اشاره می کنیم جای بحث دارد اما به طور کلی تحقیقاتی که در مورد نوآوری و فناوری انجام می شود بسیار ارزشمند است.

وی افزود: طبیعی است که اگر اهدافی نداشته باشیم و برای رسیدن به آن برنامه نداشته باشیم در زندگی روزمره گیر می کنیم و برای رهایی از این روزمرگی و نگاه بازتر به مسائل. می توانیم آینده و اهدافی را برای خود ترسیم کنیم. در این مدت این فرصت را داشتیم که با برخی از شرکت ها و سازمان ها در ارتباط باشیم و در هر یک از این سازمان ها یکی از اعضای عزیز دانشگاه آزاد اسلامی در آنجا حضور داشت. ممکن است ما در واحدهای دانشگاهی اطلاعاتی نداشته باشیم که این عزیزان در سازمان های دیگر چه خدماتی به جامعه ارائه می دهند. بنابراین فرصتی است تا مدیران و دستیاران بخش های مختلف به این مشکل پی ببرند و زمانی را صرف شناسایی این افراد کنند.

عطارزاده با اشاره به شناسایی این افراد افزود: زمانی که اقوام طرحی ارائه می دهند اما به دلیل مراحل اداری این طرح بررسی نمی شود طبیعتا بی انگیزگی در فرد ایجاد می شود. ما باید الگوی این افراد باشیم و پیگیر باشیم. اگر دستیاران و مدیران مجالس به این نکات توجه کنند عزیزان نیز جذب خواهند شد.

وی همچنین گفت: بارها به عنوان اعضای هیات علمی سوالاتی مطرح می شود از دانشگاه فاصله گرفته اند اما درست نیست شاید ما پذیرای این عزیزان نبودیم. روش ما روش درستی نبوده که این فاصله کم شده است. امکانات و ابزارهای مختلفی در اختیار ماست که قبلا در اختیار عزیزانم قرار داده ام.

وی با اشاره به سفر خود به سیستان و بلوچستان بیان کرد: 12 درصد بدون تحصیل در این استان درآمد داریم. در استان تهران صرف داشتن دانشجو ملاک نیست. بله درست است که ما یک چهارم دانشجوی کشور داریم اما این نباید باعث شود که درآمدزایی از راه های مولد را فراموش کنیم. تولید منابع شامل کارکنان دانشکده ها کارگاه ها و مراکز رشد است که باید در نظر بگیریم. بیایید مراکز را به مراکز تبدیل کنیم و رویکرد خود را در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی تغییر دهیم.

وی افزود: چندین مورد از واحدهای دانشگاهی ما آزمایشگاه ها و کارگاه های خود را به آزمایشگاه ها و کارگاه های همکار استاندارد تبدیل کردند که بستر مناسبی برای واحدهای دانشگاهی است. هر کدام از ما می دانیم که یک واحد دانشگاهی چه قابلیت هایی دارد. مسئله دانش و ابزاری است که ما داریم. اما تا چه اندازه به این سوالات توجه داشتیم؟ طرحی را در استان تهران برای همکاری با سایر استان ها پیشنهاد دادیم. از استان هرمزگان شروع کردیم و استان سیستان و بلوچستان دومین برنامه ماست. شعبه تهران شمال به عنوان سرپرست استان معرفی شده و در نتیجه سفری به آنجا خواهیم داشت.

وی گفت: از تفکر جزیره ای در استان پرهیز کنیم و برای ارتباط با استان های دیگر آن رویکرد را در پیش بگیریم. وقتی استان هرمزگان می گوید پتروشیمی به او گفته که قصد تولید فلان ماده را دارد باید بتوانیم ظرفیت خود را نشان دهیم و بگوییم که می توانند در این زمینه با استان تهران همکاری کنند چون ما ظرفیت داریم. پس از واحد بودن بپرهیزیم و منسجم باشیم. برای گوش دادن به فرمان رئیس واحد و تیم او در نتیجه به واحدهای دیگر نگاه کنید و مشارکت های بین واحدی خود را تشکیل دهید. مگر در استان تهران ظرفیت کمی نداریم اول ماموریت مرکزی و مشارکت را در نظر بگیریم. خود را به سناریوها و رفتارهای گذشته محدود نکنید. بستر همکاری با سایر مجموعه ها و سایر مجموعه های خارجی موجود است از آن استفاده کنید.

وی در ارتباط با هوش مصنوعی گفت: تحولاتی که در چند سال اخیر در زمینه هوش مصنوعی ایجاد شده است در صنعت به شدت مورد نیاز است. یک تحول جدی در حال وقوع است. صنایع ما در نسل اول هستند در حالی که دنیا از نسل چهارم به نسل پنجم می رود. این یک فرصت عالی برای دانشگاه ها است تا دریابند که چه فرصت های خارق العاده ای برای تبدیل صنعت از نسل اول به نسل پنجم وجود دارد. با این گزینه ها آشنا شوید.

دکمه بازگشت به بالا