اقتصادی

از تاریخ جدید برگزاری نمایشگاه الکامپ تا مهم‌ترین دستور رئیس‌جمهور شهید به وزارت ارتباطات

اعلام شرایط اجازه عبور زمینی فیبر نوری، تاریخ جدید برگزاری نمایشگاه الکامپ و دستورات شهید رئیسی به وزارت ارتباطات درباره فیبرنوری برخی از مهمترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش یومیر، هفته دوم خرداد ماه در حوزه ارتباطات با خبر آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های فارسی آغاز شد. دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می‌شوید. این آدرس هر چقدر ساده‌تر و سرراست‌تر باشد بهتر بوده و کاربران بیشتری شما را خواهند یافت. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل‌شده است؛ نام دامنه و پسوند دامنه، نام دامنه را شما تعیین می‌کنید و در صورتی‌ که این نام آزاد باشد می‌توانید آن را در اختیار بگیرید. البته پسوند دامنه هم‌بستگی به نوع کار شما و گاهی به کشوری که در آن هستید، بستگی دارد.

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۶۳۵  هزار و ۲۴۸دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۶۲۶ هزار و  ۹۶۴دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد.

اعلام شرایط اجازه عبور زمینی فیبر نوری از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منشر شد. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به منظور تسریع و تسهیل هزینه­‌های سرمایه‌گذاری ایجاد و توسعه زیرساخت­‌های شبکه فیبرنوری و بهره‌گیری از ظرفیت بند پ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور، تعرفه و الزامات اجازه عبور زمینی برای نصب داکت، ساب‌داکت، میکروداکت و فیبرنوری و نصب تجهیزات فعال و غیر فعال در محل حفاری در مسیرهای بین ­شهری تصویب کرد.

در ماده ۲ این مصوبه سقف تعرفه اجازه عبور زمینی برای کلیه راه‌های بین شهری از محور راه به هر طرف بر بستر اصلی راه (آسفالت) تا شانه راه به ازای هر متر ۲۵۰,۰۰۰ ریال تعیین شده است که این مبلغ فقط یک بار از سوی کارور به ارایه‌کننده خدمت پرداخت می‌شود. همچنین درصورتی‌ که امکان عبور زمینی از محور راه به هر طرف بر بستر اصلی راه (آسفالت) وجود نداشته باشد، حفاری باید در شانه راه انجام شود که در این صورت تعرفه آن به ازای هر متر سی (۳۰) درصد تعرفه این بند تعیین شده است. 

از تخریب تجهیزات زیرزمینی مخابراتی تا تأخیر در برگزاری نمایشگاه الکامپ

همچنین در روز دوشنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۳ تخریب تجهیزات زیرزمینی مخابراتی و قطع عمدی و سرقت کابل فیبر نوری مخابرات و زیرساخت در شهرستان آبادان باعث اختلال در ارتباطات مشترکان در شهرهای آبادان و شادگان شد.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان در این باره توضیح داد: با تلاش تیم‌های فنی و عملیاتی مخابرات منطقه و پس از تشخیص محل آسیب دیده، با تهیه ملزومات نسبت به ترمیم شبکه فیبرنوری تخریب‌شده، اقدام و اختلالات ارتباطی بوجودآمده در شبکه تلفن ثابت مشترکان در شهرستان‌های آبادان و شادگان مرتفع شد.

از دیگر خبرهایی که در این هفته اعلام شد می توان به تاریخ جدید برگزاری نمایشگاه الکامپ اشاره کرد. در این راستا چندی پیش زمزمه‌های برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ شنیده و قرار شد این نمایشگاه با شعار همه برای اقتصاد دیجیتال با حضور شرکت های استارتاپی از تاریخ ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار شود اما به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۸ تیرماه شائبه تغییر زمان برگزاری ایجاد شد. در همین رابطه سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران به تازگی خبر از تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه داد.

طبق اعلام این سازمان بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ)، از ۹ الی ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.  

فیبرنوری، مهم ترین دستور رئیس‌جمهور شهید به وزارت ارتباطات

با نزدیک شدن به پایان هفته جلسه هیأت دولت با حضور وزرا از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. عیسی زارع پور در حاشیه این جلسه درباره آخرین دستورهای رئیس‌جمهور در حوزه وزارت ارتباطات توضیح داد: آخرین وزارت‌خانه‌ای بودیم که رئیس‌جمهور برای بازدید آمدند. در آن بازدید گزارشی درباره فیبر نوری دادیم که رئیس‌جمهور گفتند مساله این شهرهای باقی مانده را هم حل کنید. در حوزه فضایی دستوراتی دادند تا کار با قدرت ادامه یابد. از اینکه در این حوزه از توان بخش خصوصی استفاده کردیم، تمجید کردند. در حوزه محتوا هم گفتند وزارت ارتباطات می‌تواند به سایر دستگاه‌ها کمک کند. ما دستورات رئیس جمهور را دنبال می کنیم.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: برنامه ما ۴ ساله بوده و همه اقدامات فضایی، دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال، توسعه زیرساخت ارتباطاتی و پست بانک طبق زمان بندی جلو می‌رود. برخی از کارها مثل فیبرنوری از جنس کارهای عمرانی است و ما کار ۱۰ ساله را می خواستیم سه ساله انجام دهیم. وعده ما پوشش ۲۰ میلیون نفر در طرح فیبر نوری تا پایان دولت بود که با توجه به شرایط پیش‌آمده به این عدد نمی رسیم ولی کار با شتاب دنبال می‌شود. 

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا