ارتباط عطر با احساسات

تاثیر عطر بر رفتار و احساسات

بگذارید قبل از اینکه درباره تاثیر عطر بر رفتار و احساسات صحبت کنیم با یک مثال ساده، اثبات کنیم که حس بویایی ما قوی ترین حس پنج گانه محسوب میشود. فرض کنید سال ها بعد، در یک رستوران قصد دارید که غذایی را میل کنید که آن را مادرتان به خوبی آشپزی می کرد. حس بویایی شما اوین حسی است که یادآور خاطرات شیرین شما از غذای لذیذ مادرتان است. فکر می کنم به خوبی متوجه تاثیر عطر بر روحیه و حال شما شدید.

تاثیر عطر در زندگی

تاثیرات عطر در زندگی انسان بسیار مشهود می باشد، به طوری که آمارها نشان از این دارد که با در معرض رایحه خوش قرار گرفتن 40 درصد بر روی خلق و خوی انسان تاثیر دارد. اول از هر چی بگوییم که لطفا و حتما از عطر زارا استفاده کنید و سپس تاثیر شگرف آن را مشاهده خواهید. در زیر به تعدادی از اثرات عطر در زندگی اشاره خواهیم کرد.

  1. افزایش اعتماد بنفس: طبق تحقیقات و تجربیات، بوی خوش شما سبب جذب دیگران میشود و آرامش و احساس اعتماد بنفس را در وجود شما افزایش میدهد. حتما در مصاحبه ها و جلسات کاری از عطر و ادکلن استفاده کنید.
  2. خلق احساسات عاطفی: با استفاده از عطر های متفاوت از روایح و ترکیبات متفاوت می توانید، احساسات متفاوتی را از عشق تا غرور را خلق کنید و این حس را به دیگران نیز منتقل کنید.
  3. بهبود خاطرات: بوی عطر یادآور خاطرات شماست! زمانی که یک عطر خاص را می بویید، ممکن است که یه یاد خاطرات مربوطه بیفتید.
  4. تاثیر بر ارتباطات اجتماعی: همان طور که در مورد یک اشاره شد، بوی عطر می تواند بر ارتباطات اجتماعی شما موثر باشد و افرار را به شما جذب کند.
  5. تعبیر شخصیت: عطر ها می توانند شخصیت و زندگی شما را به خوبی توضیف کنند. شما اصولا به سراغ عطرهایی میروید که شخصیت شما مطابق با آن ها میباشد.

استشمام کردن یک رایحه دلپذیر می تواند تجربه خوشایندی در فرد ایجاد کند، اما آیا می توان این تجربه را به صورت علمی اندازه گیری کرد؟ شرکت بین المللی طعم غذاها و عطرها (IFF) در طول 20 سال گذشته همواره در حال تلاش برای ارتقا دادن روش های اندازه گیری تاثیرات ذهنی و فیزیولوژیکی عطرها و رایحه ها بر احساسات آدمی بوده است.

در روش خلق نگاری هشت دسته از احساسات در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفته می شود و از آنها خواسته می شود تا رایحه یک نمونه را استشمام کرده و «دسته احساس منطبق با رایحه نمونه را انتخاب کنند».

ما به این نتیجه رسیدیم که در مقایسه با روش هایی که در آن پاسخ دهندگان باید هر احساس را برای هر نمونه در حال ارزیابی رتبه بندی کنند، این روش مستقیم رای دهی می تواند به صورت شفاف تر و قابل اعتمادتر میان رایحه ها تمایز ایجاد کند.

ویژگی های احساسی حاصل هر کدام از ها را می توان به روش های مقیاس بندی چندبعدی یا تحلیل مولفه های اصلی بازنمایی کرد.

اندازه گیری احساسات با این روش را می توان به همراه تحقیقات مصرف کننده در مورد محصولات معطر (یا دارای طعم) انجام داد. ما پس از بازنمایی این نتایج به این نکته پی بردیم که چهار احساس مثبت بعدهای اصلی بازنمایی را تشکیل می دهند. بنابراین واکنش های مثبت مصرف کنندگان نمایانگر ابعاد احساسی اصلی خوشحالی، تهییج، آرامش، و شهوانیت هستند؛ این ابعاد در طیف وسیعی از ویژگی های موجود در این محصولات بروز می کنند. به علاوه ما دریافتیم که این نتایج در سایر جوامع آزموده در سراسر جهان صادق است.

ما برای کارکنان خلاق خود یک پایگاه داده با نام فرهنگ رایحه مصرف کننده تهیه کرده ایم که در آن احساسات، ویژگی ها، رنگ ها، و سایر ویژگی های عطرهای آزمایش شده در مناطق مختلف جهان دسته بندی شده است (وارنبرگ، 1999).

یکی از اهداف ما پی بردن به امکان استفاده از رایحه به عنوان عامل استرس کاه در محصولات مصرفی بوده است. استرس یک رنج جهانی و واقعیتیست که نه تنها از لحاظ روایت های مردمی به آن اشاره شده است، بلکه در نظرسنجی های جهانی مصرف کنندگان به صورت مستند ثبت شده است (روپر، 2003).

گزارش سازمان بهداشت جهانی

بر اساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی (2001) استرس باعث کاهش کیفیت زندگی بخش بزرگی از جمعیت ساکن در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه می شود. به علاوه، شواهد متعدد نشان دهنده تشدید مستقیم یا غیرمستقیم بسیاری از بیماری ها به دلیل استرس و مزایای سلامتی بلندمدت و کوتاه مدت کاهش استرس است.

تاثیر فیزیولوژیکی رایحه

ما مشتاق بودیم به این نکته پی ببریم که آیا آرامبخش ترین رایحه های موجود در فرهنگ رایحه مصرف کننده توان کاستن از واکنش های ایجاد شده در برابر استرس القا شده در محیط آزمایشگاهی را که به صورت فیزیولوژیکی سنجیده می شوند دارند یا خیر.

برای پی بردن به تاثیر فیزیولوژیکی رایحه به روش های روان فیزیولوژیکی (ضربان قلب، فشار خون، مقاومت پوست، کشش ماهیچه و …) آزمایش های دیگری بر روی این رایحه های -به عقیده افراد- «آرامبخش» انجام شد تا استرس کاهی آنها ثابت شود.

ما در چندین تحقیق بر روی رایحه های آرامبخش مختلف که در نتیجه خلق نگاری به دست آمدند از محرک تنش زای آزمایشگاهی استاندارد آزمون استروپ استفاده کردیم. ما از عضله ذوذنقه ای (در پشت شانه ها) که در هنگام آزمون استروپ به درستی دچار افزایش می شود، برق نگاری انجام دادیم. دلیل استفاده از این اندازه گیری همگانی بودن کشیدگی در پشت و شانه و سهولت فهمیدن آن به عنوان شاخص استرس بود.

آرامبخش عضلانی

این مطالعات قابلیت مقابله با استرس در کارهای عملکردی را نشان می دهند. از این فناوری نوین تولید رایحه برای تهیه محصولاتی استفاده می شود که برای اثبات تاثیر آرامبخشی فیزیکی، یا استرس کاهی، آنها نیازمند شواهد متقاعد کننده هستند. محصولات رایحه درمانی بازار در حال رشد و بزرگی را به خود اختصاص داده است و از نتایج تحقیقاتی مشابه این مورد می توان برای ابراز ادعا در مورد جنبه استرس کاهی محصولات تولیدی استفاده کرد.

تاثیر بوی عطر زنان بر مردان

تاثیر عطر بر رفتار و احساسات ما فقط مخصوص به خودمان نیست و ما نیز می توانیم از دیگران تاثیر بگریم. حتما برایتان جالب است که بدانید بوی عطر زنان به چه میزانی بر خلق و خوی مردان موثر است.

اثرات بوی عطر یک موضوع کیفی است و به صورت عددی نمی توان آن را سنجید ولی با توجه به تحقیقات معتبر در زیر به تعدادی از تاثیرات شگرف بوی عطر خانم ها بر آقایان اشاره می کنیم.

  1. جلب توجه: بی شک بوی عطر خوشایند رنان، آقایان را جذب خود میکند. البته که این جذب کنندگی برای همه یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  2. خلق احساسات متفاوت: بوی عطر می تواند حسیات مختلفی را در آقایان ایجاد کند. البته این احساسات برای همه یکسان نیست و می تواند حس عشق، شوق، آرامش، تعجب یا حتی نفرت نیز باشد!
  3. ارتباطات عاطفی: ارتباطات عاطفی مردان و زنان نیز با بوی عطر رابطه تنگاتنگی دارد و می تواند آن را بهبود یا حتی نابود کند.
  4. تاثیرات فیزیولوژیکی: برخی از تحقیقات حاکی از آن است که گاهاً بوی عطر زنان می تواند تحریک کننده جنسی و موثر بر رفتار عاطفی آقایان باشد.

دکمه بازگشت به بالا