اختلال یادگیری کودکان دبستانی

اما اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم برای کودک مشکل‌ساز باشد، ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال یادگیری باشد. آیا فرزند شما، با مدرسه مشکل دارد و از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک متن یا پرداختن به ریاضیات می‌ترسد؟ همه این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از ناتوانی یادگیری باشد. برای درک بهتر این مشکل، با ما همراه باشید تا به طور کامل با بیماری اختلال یادگیری و و روش‌های درمان آن آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید در این رابطه با در دکترتو مشورت کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، تلفنی و انلاین با بهترین روانشناسان کشور برای شما فراهم شده است.  به گفته سایت ناتوانی یادگیری، یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

اختلال یادگیری کودکان دبستانی

کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مشکل دارد. این موضوع سبب بروز مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. عوامل روانی مانند آسیب‌های روانی در سال‌های اول کودکی، عوامل محیطی مانند آلودگی‌های زیست محیطی و وراثت در ناتوانی یادگیری نقش دارند. در قسمت اختلال یادگیری چیست، به طور کلی در مورد همه انواع این اختلالات صحبت کردیم. در این بخش سعی داریم تا به طور جزئی‌تر در مورد انواع اختلال LD صحبت کنیم. اختلال در خواندن که با نارساخوانی نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین انواع اختلالات یادگیری است.

مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می‌دهد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. علائم مشکل در خواندن شامل مواردی مانند تشخیص حروف و کلمات، درک کلمات و ایده‌ها، سرعت خواندن و روان‌خوانی و مهارت‌های عمومی واژگان است. عوامل رنگی و طرح لباس‌های پلیس بچه گانه باید از جنبه‌های تشخیصی و مخفی مطلوب باشند . اصطلاحی است که به طیف وسیعی از مشکلات ریاضی از جمله ضعف در درک معنای اعداد و دشواری در به کارگیری اصول ریاضی برای حل مسائل اشاره دارد. اختلال ریاضی در کودکان معمولا دیر تشخیص داده می‌شود. اختلال در نوشتن یا دیسگرافی نوعی ناتوانی یادگیری است که بر توانایی‌ نوشتن تأثیر می‌گذارد.

این اختلال می‌تواند خود را به صورت مشکلات املایی، دست خط ضعیف و مشکل در قرار دادن افکار روی کاغذ نشان دهد. اختلال حرکتی از دیگر انواع اختلالات یادگیری است که به مشکلات حرکتی و هماهنگی اشاره دارد. علائمی که نشان می‌دهد کودک شما ناتوانی در هماهنگی حرکتی دارد شامل مشکلاتی در توانایی‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد. مانند: بستن دکمه‌های پیراهن. چشم‌ها و گوش‌ها ابزار اصلی رساندن اطلاعات به مغز هستند. اگر چشم‌ها یا گوش‌ها به درستی کار نکنند، امکان دارد یادگیری آسیب ببیند. بسیاری از کودکان دارای اختلال یادگیری در خوانش مشکل دارند، برخی از آنها در درک مفاهیم ریاضی و اعداد، برخی در نوشتن مشکل دارند.

تعدادی از این کودکان هم دارای اختلالات حرکتی و هماهنگی و حتی مشکلات دیداری و شنوایی هستند. آفازی و دیس فازی چیست؟ دیس‌ فازی وضعیتی است که بر توانایی افراد برای تولید کلمات و درک زبان گفتاری تأثیر می‌گذارد. دیس فازی و آفازی علل و علائم یکسانی دارند. برخی منابع نشان می‌دهند که آفازی شدیدتر است و شامل از دست دادن کامل توانایی‌های گفتار و درک است. از سوی دیگر، دیس فازی تنها شامل اختلالات زبانی است. این حالت به عنوان یکی از انواع اختلالات یادگیری در نظر گرفته می‌شود. البته این الفاظ برای شرایط دیگری مثل از دست دادن قدرت گفتار در زمان سکته مغزی نیز به کار برده می‌شوند.

آیا اختلال یادگیری تنها در کودکان است یا در بزرگسالان هم دیده می شود؟ آنچه که معمولا از تعریف این بیماری برداشت می‌شود، این است که این اختلال تنها در کودکان وجود دارد. اما باید عنوان کنیم که امکان دارد اختلال یادگیری در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. برای مثال، یک بزرگسال ممکن است ناتوانی جدی در خواندن داشته باشد، در حالی که دیگری در خواندن خوب عمل می‌کند، اما قادر به انتقال افکار به صورت نوشتاری نیست یا در ریاضیات مشکل دارد. برخی از افراد مبتلا به اختلال LD در کنترل خود، درک مناسب موقعیت‌های اجتماعی و کنار آمدن با افراد دیگر مشکل خواهند داشت.

با این وجود مراجعه به در دکترتو برای تعیین منشأ این بیماری می‌تواند روند درمان را سرعت بخشد. خرید لباس نیروی انتظامی نیازمند بررسی دقیق از جنبه‌های فنی، ایمنی و سازگاری با نیازهای پروازی است . تحقیقات نشان داده است که برخی از داروهای ضد روان‌پریشی، بنزودیازپین‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند در درمان اختلال یادگیری موثر باشند. نکته قابل توجه این است که این داروها برای همه بیماران مناسب نیستند و امکان دارد عوارضی را برای آنها در پیش داشته باشد. برخی از بیماران با مشکلات یادگیری شدید در زمان مصرف این داروها میزان بالایی از رفتارهای چالش برانگیز مانند اعمال پرخاشگرانه یا آسیب رساندن به خود را نشان می‌دهند.

در این مواقع یا متخصص مغز و اعصاب تشخیص می‌دهد که چه نوع دارویی باید برای فرد مبتلا به این بیماری تجویز شود. دکتر مغز و اعصاب، روانپزشک و روانشناس همگی می‌توانند در تشخیص علت اختلال یادگیری و درمان آن به فرزند شما کمک کنند. راه پرورش مهارت های اجتماعی و عاطفی در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری چیست؟ برای یک کودک مبتلا به اختلال LD لحظات ناامیدکننده بسیاری وجود دارد. آنها می‌دانند که بدون ناتوانی‌ در یادگیری، برخی از موقعیت‌های چالش ‌برانگیز که مرتباً با آن‌ها مواجه هستند، وجود نداشتند. در این لحظات، داشتن ثبات عاطفی و مهارت‌های مقابله‌ای مناسب برای کمک به آنها برای گذر از این احساسات بسیار مهم است.

پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی به افراد این توانایی را می‌دهد که مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند را حل کنند و به اهداف خود ادامه دهند. این کار جز با کمک گرفتن از یک میسر نخواهد بود. اگر ناتوانی یادگیری به موقع یا به درستی تشخیص داده نشود و به طور موثر درمان نشود، می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. این مشکلات بر روان کودک تاثیر می‌گذارند و نشانه‌هایی از غم و اندوه و ناامیدی را در او به وجود می‌آورند. عدم شناخت مشکل می‌تواند باعث سوء تفاهم، افزایش استرس، یا سرزنش دیگران شود. مطالعات نشان می‌دهد ۳۰ تا ۵۰ درصد از کودکانی که والدین کودکان مبتلا به این اختلال به دنبال درمان عاطفی کودک هستند.

آیا اختلال یادگیری ارثی است؟ بخش قابل توجهی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دارای سوابق ارثی یا ژنتیکی هستند. در تعریف اختلال یادگیری چیست اشاره کردیم که ژنتیک از عوامل تاثیرگذار در ابتلای کودکان به اختلال LD است. علل ژنتیکی ناتوانی یادگیری بسیار گسترده هستند و شامل ناهنجاری‌های کروموزومی، انواع تعداد کپی، تک ژن، میتوکندری و غیره است. با این وجود عوامل دیگر از قبیل مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، ضربه‌های فیزیکی، رشد ضعیف رحم، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس یا طولانی مدت می‌تواند احتمال ابتلا را در کودکان تقویت کند.

این که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر هوشی نسبت به سایرین در سطح پایین‌تری قرار دارند، به هیچ عنوان درست نیست. اکثر این کودکان دارای هوش بالا یا متوسط هستند. آنها تنها در برخی از مهارت‌ها دچار مشکل‌اند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است در آزمون هوشی کامل، ۱۱۲ امتیاز بگیرد، اما نمره ریاضی او ۹ باشد. در بسیاری از موارد اختلال یادگیری ارثی و ژنتیکی است، اما مشکلات بارداری و زایمان هم می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. این کودمان الزاما کم هوش نیستند و حتی می‌توانند باهوش باشند. اگر به خوبی مفهوم اختلال یادگیری را متوجه شده باشید، می‌دانید که این دو شبیه هم نیستند.

بسیاری از افرادی که درک درستی از مفاهیم ناتوانی ذهنی و ناتوانی یادگیری ندارند، ممکن است به اشتباه این دو را به جای هم به کار ببرند. ناتوانی یا عقب ماندگی ذهنی به معنای IQ پایین‌تر از حد متوسط ​​و فقدان مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی روزمره است. اما اختلال LD به ضعف در برخی از مهارت‌های تحصیلی اشاره دارد. خواندن، نوشتن و ریاضی موارد اصلی هستند. پس از این که دریافتید اختلال یادگیری چیست و چه نشانه‌هایی دارد، می‌توانید برای تشخیص قطعی با یک متخصص صحبت کنید. ناتوانی‌های یادگیری و چالش‌های تحصیلی همراه با آن، سبب بروز عزت نفس پایین، گوشه‌گیری و مشکلات رفتاری در کودک می‌شود.

شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به این بیماری و کمک به آنها در یادگیری بیان خواسته‌های خود با این موارد مقابله کنید. مواد استفاده شده در ساخت لباس خلبانی جنگنده باید از استانداردهای بین‌المللی ایمنی و کیفیت پیروی کنند . بعدکلمات را جداجدا تکرار می کند و سپس هر حرف را که می نویسد بلند می خواند و بالاخره، برای انجام وتکمیل به موقع تکالیف و تهیه جواب های لازم راهنمایی می شود. در این روش دانش آموز در حین انجام فعالیت درسی لحظه به لحظه توجه خود رابه درس با گفتن این جمله که آیا به درس توجه می کند، بررسی می کند.

جهت افزایش قدرت توجه است که اختلال یادگیری در کودکان دبستانی را آگاه تر می کند بیشتر توجه خود را کنترل کند. آموزش دو طرفه یا دو جانبه در این روش آموزگار موقعیت آموزشی دانش آموز را در نظر گرفته و برنامه ریزی می کند تا به دانش آموز مسوولیت بدهد و تدریجا نیز مسوولیت را بیشتر کند تا به نتیجه مطلوب برسد. این روش شامل چهار فعالیت، خلاصه کردن متن، درست کردن سوال از متن که شامل درک مطلب است،تصحیح و رفع اشکال و بالاخره خواندن، مرور، حدس و پیش بینی درباره محتوای مطلب بعدی یا ادامه بحث است در این روش آموزگار و دانش آموز باهم عمل پس خوراند را انجام می دهند.

در این روش به کودک فعالیت هدایت شده یا تکلیف مخصوص که احتیاج به مهارت دارد، داده می شود زمانی که دانش آموزدر انجام تکلیف مورد نظر موفق شود به تکلیف بعدی می پردازد. در این روش آموزش دهنده به پاسخ هایی که به تکلیف ارتباط ندارد بی توجه بوده و به پاسخ های مربوط به تکلیف پاسخ مثبت می دهد. درمان اختلال یادگیری در کودکان دبستانی و ابتدایی در کلینیک ذهن آرا ذهن آرا با در اختیار داشتن تیم ارزیابی دقیق و روانشناسان کودک می تواند گامی موثر در درمان اختلال یادگیری کودک شما بردارد. برای ارتباط با کارشناسان ذهن آرا و دریافت وقت ارزیابی و تشخیص دقیق با کارشناسان ما تماس بگیرید.  با آنها مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا