علمی و پزشکی

اجرای برنامه سنجش استرس حرارتی برای ۶۳۰۰ کارگر خوزستانی

یومیر/خوزستان کارشناس گروه سلامت کار مرکز بهداشت خوزستان از اجرای برنامه سنجش استرس حرارتی شاغلان کارگاه‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی در کارگاه‌های مشمول این برنامه در خوزستان خبر داد.

مجید حزبوی اصل در گفت‌وگو با یومیر با اشاره به طرح سنجش استرس حرارتی شاغلان کارگاه‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از مشاغل نیاز به حضور فرد در محیط‌های گرم دارند و کار کردن در گرما و انجام کار فیزیکی سنگین می‌تواند بر تعادل حرارتی بدن تاثیر داشته باشد، اگر استرس گرمایی در مراحل اولیه شناخته و درمان نشود شرایط خطرناکی در محیط کار ایجاد می‌کند.

وی افزود: استرس حرارتی در محل کار می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند گرمازدگی، کرامپ عضلانی و خستگی گرمایی شود. در شایع‌ترین عارضه یعنی گرمازدگی علائمی مانند گرم، خشک و سرخ شدن پوست ایجاد می‌شود. فقدان تعریق، کاهش سطح هوشیاری، آشفتگی، تشنج، سردرد، تهوع و استفراغ، افزایش میزان تنفس ضربان نامرتب قلب در گرمازدگی شدید مشاهده می‌شود و در صورت شدت گرمازدگی، این عارضه موجب بروز شوک و ایست قلبی می‌شود.

کارشناس گروه سلامت کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: به همین دلیل و به منظور کنترل و کاهش استرس حرارتی شاغلان در معرض منابع استرس حرارتی، مدیریت گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اقدام به تجهیز ۲۳ شهرستان به دستگاه‌های سنجش استرس حرارتی کرده است و طبق برنامه‌ریزی از ابتدای خردادماه بازرسان بهداشت حرفه‌ای نسبت به سنجش میزان استرس حرارتی شاغلان کارگاه‌های در معرض استرس حرارتی، اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کارگرانی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند، کارگران کوره‌ها، آشپزخانه‌ها و نیروگاه‌ها افرادی هستند که مشمول این برنامه هستند، افزود: تاکنون ۱۰۵ کارگاه کمتر از ۲۰ نفر خویش‌فرما با ۶۱۲ شاغل ارزیابی شده‌اند و بعد از ارزیابی میزان استرس حرارتی، آموزش‌های لازم در زمینه اصلاح محیط کار به شاغلان و کارفرمایان  توسط بازرسان ارائه شده است.

حزبوی اصل با بیان اینکه ۵۶۸ کارگاه با ۶ هزار و ۳۰۰ شاغل، مشمول برنامه سنجش استرس حرارتی در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند، گفت: این برنامه هر ساله از خردادماه تا شهریورماه توسط بازرسان بهداشت حرفه‌ای برای کارگاه‌های مشمول اجرا می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا