ابتذال در حمایت از حیوانات؛ بررسی باورهای غلط درباره حیوانات رهاشده

عمل خطرناک صدور سند رودخانه‌ها به نام وزارت نیرو

در واقع، مدیران بوروکراسی های ما نه تنها در موضوعاتی مانند «مدیریت سگ ها» و جزم اندیشی ها توانسته اند به آنچه در نظر گرفته اند دست یابند، بلکه در عمل نیز آن را ترویج کرده اند و برای بسیاری از مردم به ارمغان آورده اند. آشکارا با هرگونه تلاش برای کنترل حیوانات ولگرد مخالفت کرد.

این افراد از طریق تعدادی از بازیگران سرشناس و حتی برخی از مدیران ارشد وزارتخانه ها و سازمان ها و با کمک امکانات ارتباطی مدرن، شبکه هایی ایجاد کرده اند که غذا دادن به سگ ها و گربه های ولگرد را به یک «جنبش» مخرب و در برخی موارد به آنها تبدیل می کند. تبدیل به یک تجارت کثیف شده اند.

هزاران تصویر، فیلم و مقاله و گزارش بی‌شماری در مورد خطرات سگ‌ها و گربه‌های رها شده برای سلامتی انسان و نیش‌های مرگبار این دو حیات وحش دست‌ساز وجود دارد. اما حامیان ضداجتماعی و پرخاشگر سگ و گربه (که از اکثریت کسانی که به سادگی به حیوانات غذا می دهند جدا می شوند) فحاشی می کنند و حتی کودکان را با سگ می کشند که تنها دو مورد از آنها در دو ماه گذشته در بابل و بیرجند رخ داده است. . انکار هاری و صدمات متعدد ناشی از گاز گرفتن سگ تکذیب می شود.

در میان سخنان دوستداران تندرو و غیرمسئول سگ، یعنی کسانی که به جای نگه داشتن سگ ها در کنارشان به سگ های ولگرد و کوهستانی غذا می دهند، جملاتی تکرار شده است:

* “سگ ها فرشتگان انسانی مهربان و دوست هستند”; جمله ای بسیار اشتباه که یک اصل اساسی را که مردم را برای نگهداری از سگ ترغیب کرده است، رد می کند. انسان ها هزاران سال برای دفاع از خود در برابر دیگران (اعم از انسان و سایر حیوانات) از سگ نگهداری می کنند. امروزه هم پر استفاده ترین سگ نگهبان است که ربطی به مهربانی ندارد. سگ تا حد امکان با صاحب خود و با کسانی که فرمان می دهند مهربان است و نسبت به دیگران بسیار پرخاشگر است. یک سگ حتی با همنوع خود مهربان نیست و هر فرد عادی دیده است که چگونه سگی با رسیدن به سگ دیگر به آن حمله می کند.

«سگ تنها در صورتی به انسان حمله می‌کند که بترسد یا مورد حمله قرار گیرد». سالانه هزاران سگ گزیدگی در ایران رخ می دهد و طبق آمار انستیتو پاستور ایران، مستندترین سگ گزیدگی ها از صاحبان سگ رنج می برد. به عبارت دیگر، سگ حتی به صاحب خود حمله می کند … چگونه یک کودک کوچک یا یک فرد دیگر می تواند متوجه شود که سگ یا گله سگ خاصی که سر راه او قرار دارد سالم است یا نه و نمی ترسد و مهاجم نیست؟ ! علاوه بر این، غذا دادن به سگ ها باعث شده است که سگ های ولگرد در حومه شهرها بسیار شلوغ و ترسناک شوند. همه می دانند که اگر از سگ بترسید و فرار کنید سگ تعقیبش می کند و همین باعث بیشتر سگ گزیدگی می شود و البته گونه های جانوری مانند قوچ، میش، بز کوهی و … را نیز هدف قرار می دهد.

* “اگر سگ های منطقه ای جمع آوری شوند، قلمرو آنها از جای دیگر اشغال می شود”; یعنی انسان نمی تواند سگ ها را از محیط های طبیعی یا محیط های زندگی حذف کند! کلمه ای بسیار اشتباه که به توانایی انسان در غلبه بر حیوانات شک می کند (که البته من شخصا از این توانایی راضی نیستم!). انسان ها توانسته اند بسیاری از گونه های ماهی را در اقیانوس ها و پرندگان آسمان از بین ببرند و یا در مواردی سی تا چهل سال پیش آنها را به صد در صد تقلیل دهند. به عنوان مثال، تعداد پستانداران بزرگ ایران امروز از نظر تعداد چهل سال پیش یازدهمین است و در برخی مناطق به صفر رسیده است. اما آیا حذف سگ ها و گربه های مزاحم غیرممکن است؟!

“سگ ها حق زندگی دارند”؛ نظری که موذیانه با اظهارات محیط بانان و حامیان سلامت در تناقض است. مخالفان سگ ها و گربه های ولگرد، دوستداران واقعی حق حیات و مخالفان حمایت از چرخه فلاکت بار پرورش حیوانات و رهاسازی آنها در سرما و گرما و کوه و دشت هستند. همه سگ‌ها و گربه‌هایی که ما به عنوان ولگرد می‌بینیم، نتیجه بی‌مسئولیت‌پذیری افرادی است که زمانی صاحب حیوان بودند (چه به عنوان سگ چوپان، یا نگهبان یا یک حیوان خانگی همراه) و سپس حیوان یا توله‌هایش را ترک کردند. غذا دادن به حیوان رها شده تنها باعث ادامه این روند آزار دهنده و غیرانسانی خواهد شد. علاوه بر این، نباید اشتباه کرد که «سگ به اندازه موجودات زنده سرزنده است!» زیرا حساب این حیوان مانند گاو و گوسفند و سایر حیوانات اهلی کاملاً جدا از حساب طبیعت است و همان طور که ورود حیوانات اهلی به طبیعت باید تابع قوانین باشد برای سگ و گربه نیز باید رعایت شود. با این تفاوت که گاو و گوسفند گیاهخوار هستند، مهاجم نبوده و در اقتصاد و تغذیه انسان نقش اساسی دارند، اما سگ ها و گربه ها موجوداتی بسیار آزاردهنده برای طبیعت هستند و جایگاه آنها فقط در مالکیت خصوصی و عمومی است. . مکان ها باید بررسی شوند مالک دائمی آنها باشید.

“جمعیت سگ ها و گربه ها را می توان با عقیم سازی کنترل کرد”؛ چیزی که به دلیل سختی کار، گرانی و ناکارآمدی کافی عملا غیر ممکن است. عقیم سازی فقط در جلوگیری از پرورش سگ ها یا سگ هایی که فرد نگهداری می کند موثر است. علاوه بر این، معاینات و مشاهدات چشمی متعدد نشان داده است که سگ‌های نابارور تمایل به گله‌داری دارند و نسبت به سگ‌های معمولی برای حیات وحش خطرناک‌تر هستند. اگر قرار است صدها هزار سگ را عقیم کنیم و بعد نگهداری کنیم، پس این کار پرهزینه که خلاف خلق و خو و طبع سگ و گربه است، چه منطق اقتصادی دارد؟!

* “طبیعت ایران مشکلات زیادی دارد، چرا به آنها رسیدگی نمی کنید؟!” این یک مغالطه بزرگ است و فقط توجیهی برای ادامه تخلفات خودشان در سایه تخلفات دیگر است.

در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، قوانین و مقررات متعددی وجود دارد که بر اساس آن غذا دادن به حیوانات ولگرد یا رهاسازی سگ و گربه در محیط های طبیعی و فضاهای عمومی شهری جرم محسوب می شود، اما مسئولان مربوطه در اجرای این قوانین کوتاهی می کنند. نشان داده است که برخی افراد به سلامت عمومی و محیط زیست در کشور آسیب می رسانند. ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر عملی را که سلامت عمومی را تهدید کند جرم دانسته است. ماده 15 بند 15 قانون ادارات محلی که جمع آوری حیوانات بیمار، مضر و ولگرد را بر عهده شهرداری ها می داند. تعیین بی صاحب یا مضر «از وظایف ادارات»، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد «مصوب 1387 وزارت کشور و» روش نظارت بر نگهداری سگ های چوپان و نگهبان «تدوین شده است. توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها مورد استفاده قرار می گیرد اما تا حد زیادی با تاخیر انجام شده است.

طبیعت ایران یکی از عوامل بی شمار رنج است، موضوع حیوانات مهاجم مانند سگ و گربه نیز معضل بزرگ و تهدیدی خطرناک است که مسئولان و فعالان محیط زیست و فعالان اجتماعی باید به آن رسیدگی کنند.

* بازیگر محیط زیست

دکمه بازگشت به بالا