آیین رونمایی از مجلـه الهیـات عملی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد

مراسم افتتاحیه مجله الهیات عملی از دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با حضور دکتر محسن جوادی; رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات دکتر رضا اکبری; استاد دانشگاه امام صادق (ع) دکتر محمدجواد شمس مدیرمسئول مجله الهیات عملی در سالن همایش های دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی شهید ماموستا شیخ الاسلام برگزار شد.

مراسم رونمایی از مجله علمی کاربردی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد

به گزارش یومیر دکتر عباس برومند اعلم معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مذاهب اسلامی در ابتدای این مراسم گفت: اعضای هیئت تحریریه مجله از افراد تاثیرگذار و قابل احترام در زمینه فعالیت در این حوزه هستند. این مژده را می دهم که بیش از 80 درصد از شماره دوم این نشریه به اتمام رسیده است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته شماره دوم مطابق با استانداردهای کمیسیون انتشارات وزارت علوم منتشر خواهد شد. با توجه به رعایت دقیق استانداردهای مورد نظر و با ظرافت کامل این مجله با توجه به ماهیت و ویژگی های خود سعی در ورود به رتبه و مشخصات بین المللی اسکوپوس را داشته است.

علاوه بر این دکتر گفت. محسن جوادی استاد دانشگاه قم و رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات: «این که دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مقوله مهم الهیات عملی توجه داشته و قصد دارد این نشریه را در زمینه الهیات عملی مورد توجه قرار دهد اتفاق خوبی است. یک سطح بین المللی است. شایسته تحسین و تشکر است.

وی در ادامه به تشریح موضوع کلام عملی پرداخت و گفت: به نظر من تقسیم کلام به عملی و نظری نیز نوعی تقسیم بندی تطبیقی ​​فلسفی است اما همه کلام عملی است. الهیات ایجاد تغییر در عمل است. در نهایت الهیات کیهان شناسی و انسان شناسی بحث های عملی آنها توصیه ها و هنجارهایی است که در واقع وضعیت نظام ارزشی زندگی را توصیف و بیان می کند که عملی نیز هستند. بنابراین حتی وقتی قرآن از تاریخ بشر که مثلاً بحث نظری است صحبت می کند منظور این است که چیزی به مردم بیاموزد و دیدگاه و اعمال آنها را تغییر دهد بنابراین هر بحث نظری کلامی الزامات عملی دارد یعنی. یک بازخورد عملی

دکتر جوادی ادامه داد: اگر خداشناسی این تحول را در انسان ایجاد نمی کند در واقع خداشناسی نیست بلکه انسان فقط علم آموخته است. مثلاً بعضی ها وجود خدا را انکار می کنند ولی خداشناسی را خوب می دانند. بسیاری از فیلسوفان دین هستند که ملحد بودند یعنی به لحاظ نظری این حوزه را می شناسند اما به آن پایبند نیستند. بنابراین علم کلام حتی در بحث نظری خود نیز کاربردی است. بخش عمده الهیات عملی مربوط به رویه ها است مربوط به اجرای این فرآیندها است به ویژه در سطح اجتماعی یعنی تا آنجا که به الهیات و اخلاق نظری مربوط می شود می دانید که دروغ بد است اما بخش اصلی الهیات عملی این است که از بین تمام ظرفیت های علمی مانند روانشناسی استفاده از جامعه شناسی و … برای تحقق این امر بررسی و حل چالش های زندگی صادقانه است و از اینجا چیزهای زیادی برای الهیات عملی باز می شود. آن را انجام دهد یک علم بین رشته ای را می سازد مثلاً اینکه بگوییم خوب و بد چیست اخلاق جزء الهیات عملی است. اما بخش دیگر الهیات عملی چگونگی تحقق این امر است. وقتی صحبت از انسان و جامعه می شود انسان شناسی جامعه شناسی و روان شناسی لازم است و شبهات مشکلات و چالش ها نیز لازم است.

وی افزود: خیلی ها جلوی آن را می گیرند مثلاً می گویند خوب است و بد است اما نمی توانند آن را در زندگی خود پیاده کنند چرا؟ زیرا مشکلات موانع و چالش هایی در ذهن آنها وجود دارد. الهیات عملی در غرب ریشه در مسیحیت داشت یعنی ریشه در مفهوم مراقبت و کشیشی داشت و بیش از اینکه صرفاً خوب بگوید به دنبال درگیر شدن با زندگی مردم و مشکلات آنها بود و می خواست به آنها کمک کند. حل شود. در بسیاری از سخنرانی ها بحث اخلاق است اما در واقعیت رویدادهای اخلاقی به ندرت اتفاق می افتد مهم این است که در حوزه فردی و اجتماعی اجرا می شود. حضور خدا در ذهن انسان به الهیات نظری تبدیل می شود اما حضور خدا در علم بینش نگرش و بینش انسان به الهیات عملی تبدیل می شود بنابراین الهیات عملی ادعاهایی دارد. در کتاب علل مادی گرایی شهید مطهری پیشنهاد می کنند که الحاد یا کفر دو نوع است یک نوع الحاد ایمان است اما یک نوع الحاد عملی است و زندگی مؤمن با غیر مؤمن فرقی ندارد. به عنوان مثال او به دنبال پول و قدرت است.

رئیس پژوهشکده هنر و فرهنگ ارتباطات مشکل اصلی در علم کلام عملی را این یعنی به کارگیری علم کلام در زندگی عملی و این امر الزامات و شرایط زیادی دارد گفت: تنها با گفتن و توصیه نمی توان مشکلات را حل کرد. فارابی فیلسوف بزرگی است و باز هم اگر بخواهند در جهان اسلام از کسی نام ببرند فارابی است. او حتی الهیات نظری را تحت الهیات عملی می آورد. به خصوص در بحث مدینه فاضله. لذا انتشار مجله علمیه عملی را اتفاق بسیار مبارکی می دانم و در واقع اولین قدم است. به خصوص در این زمینه دوستانی مانند آقای. دکتر شاورانی سخت. این در واقع یک جوان تازه کاشته شده است و من حتی در جهان اسلام چیزی شبیه به این برگ ندیده ام. امیدوارم فرصت بسیار خوبی باشد و دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی بتواند این کار بزرگ را انجام دهد.

علاوه بر این دکتر. محمدجواد شمس مدیرمسئول مجله الهیات عملی معتقد است که الهیات اساساً الهیات عملی است و الهیات عملی در زندگی بزرگان دینی از ارزش بالایی برخوردار است. آیه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاللَّهِ إِلاَّ لِیَابْدُونَ» بر خداشناسی عملی تأکید دارد اما متأسفانه خداشناسی عملی و عملی امروز واقعاً بر جامعه ما پوشیده است. اگر چیزی گفته شود به اندازه توصیه هاست. یکی از جاهایی که کلام در آن کاربرد بسیار کاربردی دارد عرفان اسلامی است. مثلا بزرگانی مثل غزالی در کیمیای سعادت و احیای علم الدین یکی از کارهایی که انجام داده است این بحث ادغام معنا و عمل است و راه های عملی را ارائه می دهد انسان را ارائه می دهد. این در سنت ما بوده است. در کلام حضرت علی عبارتی وجود دارد که اشاره به خداشناسی عملی دارد: «مِن کفاره گناهان کبیره رفع بلا و مهلت از منکر». رهایی از غم است.

سخنران بعدی دکتر رضا اکبری استاد دانشگاه امام صادق(ع) او یادآور شد که چند سال پیش بود که دکتر. جوادی که در آن زمان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود بحث کلام عملی را مطرح کرد و به همین دلیل همایش بین المللی را برنامه ریزی کردیم. در دوران کرونا بود و بیشتر جلسات به صورت آنلاین برگزار شد و مشخص شد که این موضوع چقدر گسترده است. مصمم بودیم این موضوع را پیگیری کنیم. قبل از این برنامه افشاگری زمانی که دکتر. شاورانی به من خبر داد که نشریه ای به نام الهیات عملی در حال تأسیس است بسیار خوشحال و خوشبخت شدم. به نظر من دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی مرکز بسیار خوبی برای ادامه الگوهای دیگر از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی و دعوت از اساتید مرتبط از کشورهای دیگر است و حتی اساتید دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به کشورهای دیگر می روند و اولین قدم این است که کشورها در منطقه اسلامی هستند. من از استعاره شجره نامه استفاده می کنم. اولین کاری که می کند این است که سایه اش برای اطرافش است و میوه هایش هم برای اطرافش و بالاخره جاهای دیگر را هم می پوشاند. بنابراین این درخت خوب که در اینجا کاشته شده است می تواند در اولین قدم اطراف ما را بپوشاند و سایه بیاندازد. این کاملا اتفاق افتاده است. می توان گروه های مطالعاتی دانشجویی را فعال کرد و خود طلبه ها می توانند برخی از مسائل کشور ما را که نیازمند نگاه حوزوی است بررسی کنند. آنها شروع به پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات در جلسات ارائه ایده های خود و نوآوری می کنند.

در این مراسم دکتر سید عباس صالحی رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از زحمات وی در انتشار مجله الهیات عملی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تجلیل شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا