اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

آیا تبلیغات برای محیط زیست مضر است؟

بازاریابی سبز چیست؟

به نقل از www.onedisplaygroup.com بازاریابی سبز یکی از روش های بازاریابی است که کاملاً با محیط زیست سازگار است! در واقع هدف اصلی این روش بازاریابی پس از سود رساندن به کسب و کار، این است که محیط زیست کمتر آسیب ببیند. همه ما انسان ها دوست داریم که محیط زیست حفظ شود؛ حال اگر کسب و کاری در این راستا تلاش کند، قطعاً کاربران هم از آن حمایت می کنند. برندهای بزرگ در این راستا قدم های بزرگی برداشته اند! مثلاً برندهای بزرگ لباس به جای آن که از پلاستیک استفاده کنند، از روش های دیگر بسته بندی استفاده می کنند. روش های دیگری که قابل بازیافت باشد و هنگام تولید یا بازیافت آن، گاز کربن دی اکسید کمتری تولید شود.

مجموعه ای اس آی لایت: البته مسئله ای که در بازاریابی سبز وجود دارد، این است که هزینه آن می تواند نسبت به سایر روش های بازاریابی بیشتر باشد. از طرف دیگر، تقاضای مردم هم بابت آن بیشتر است و در نهایت سودآوری آن در صورت اجرای درست کمپین بازاریابی سبز می تواند بیشتر از سایر روش های بازاریابی باشد. شعار بازاریابی سبز این است که از تولید تا ارتباط با مردم همه چیز سبز است و آلودگی کمتری برای محیط زیست دارد. در واقع بازاریابی سبز نشان می دهد که هدف شما صرفاً کسب درآمد نیست، بلکه نگران محیط زیست هم هستید.

هدف از بازاریابی سبز چیست؟

اکنون که با مفهوم بازاریابی سبز آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که هدف از بازاریابی سبز چیست! آیا تنها هدفی که بازاریابی سبز دنبال می کند، حفظ محیط زیست است؟ قطعاً خیر. بازاریابی سبز علاوه بر حفظ محیط زیست، مزایای بسیار زیادی دیگر هم دارد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 4 مورد از مهم ترین مزایایی که بازاریابی سبز می توانید برای محیط زیست و کسب و کارها داشته باشد، بپردازیم. این موارد عبارتند از:

اولین هدفی که بازاریابی سبز دارد، کاهش آلودگی است. آلودگی محیط زیست یکی از بحران های بزرگی است که در قرن اخیر با آن روبرو شده ایم. یکی از دلایل بسیار مهم آن هم استفاده از بسته بندی نامناسب محصولات است که هنوز هم کسب و کارهای زیادی از آن استفاده می کنند. یکی از رویکردهای مهم بازاریابی سبز این است که کمترین آسیب را به محیط زیست بزند. البته همین مسئله هم باعث شده تا بازاریابی سبز تا حد زیادی بتواند موفق باشد. چرا که مصرف کنندگان برندهای مختلف هم دوست دارند که در راستای حفظ محیط زیست از کسب و کارهایی که آن را رعایت می کنند، استفاده کنند.

اگر بخواهیم یکی دیگر از مهم ترین اهدافی که بازاریابی سبز دنبال می کند را بررسی کنیم، می توان آن را ارائه محصولات بهتر دانست. در گذشته نظارت بر روی تولید محصول کمتر بود و همین مسئله باعث می شود تا کسب و کارها محصول خود را هر طور که دوست داشتند ارائه کنند. در حال حاضر نظارت ها بیشتر شده است و هر کسب و کاری مجبور است برخی از نکات را رعایت کند. حال فرض کنید درصد بالایی از کسب و کارها از موادی استفاده می کنند که آسیب کمتری به محیط زیست می زنند و البته قابل بازیافت هستند. این مسئله باعث می شود که محصولات بهتری ارائه شود.

  • کسب درآمد بیشتر با وجود حفاظت از محیط زیست

اگر به شما بگویند که یک محصول داریم که نسبت به رقیبان خود کمی گران تر است اما به حفظ محیط زیست کمک می کند، حاضر نیستید هزینه بیشتر پرداخت کنید؟ بسیاری از افراد حاضر هستند که برای حفظ محیط زیست، هزینه بیشتری پرداخت کنند. درست است که تولید محصولاتی که ضرر کمتری به محیط زیست می زنند، دردسر بیشتری دارند اما سود آن هم بیشتر است. زیرا کاربران خرید محصولاتی که به محیط زیست آسیب کمتری را می زند نسبت به محصولاتی که ضرر زیادی برای محیط زیست دارد، ترجیح می دهند. پس یکی از اهداف استفاده از بازاریابی سبز کسب درآمد بیشتر است!

  • توسعه رویکردهای تولید و بروزرسانی آنها

تنها مردم نیستند که به فکر سلامت محیط زیست هستند، بلکه کسب و کارها هم به این موضوع فکر می کنند. در واقع بهتر است تمام سازندگان و تولیدکنندگان به فکر کاهش آلودگی های صنعتی باشند! چرا که بخش بزرگی از آلودگی های محیط زیست را آلودگی های صنعتی شکل می دهد. بازاریابی سبز راه را برای شما هموار کرده است تا به جای سوخت از انرژی های تجدید پذیر و به جای موارد غیر قابل بازیافت، از مواد بازیافت شدنی استفاده کنید.

مواردی که بررسی کردیم، تنها بخشی از مهم ترین اهداف بازاریابی سبز هستند و این روش بازاریابی اهداف دیگری هم دارد.

بازاریابی سبز برای چه کسانی مناسب است؟

هر شرکتی که محصولی تولید می کند و این محصول می تواند منجر به تولید زباله شود، می تواند از بازاریابی سبز استفاده کند. در واقع هر کسب و کاری به راحتی می تواند از بازاریابی سبز استفاده کند و برای حفظ محیط زیست قدم بردارد. چیزی که باعث موفقیت در بازاریابی سبز می شود، خلاقیت است! در واقع اگر خلاقیت خوبی داشته باشید، به راحتی می توانید از این روش بازاریابی استفاده کنید. بازاریابی سبز ممکن است از حاشیه سود شما کم کند! همین مسئله باعث می شود تا برخی شرکت ها، تنها به فکر سود و زیاد خود باشند و هیچ توجهی به اثرات منفی روی محیط زیست نداشته باشند.

در دنیا شرکت های زیادی هستند که علاوه بر منفعت خود، به فکر حفظ محیط زیست هستند. البته نه تا جایی که تنها به سود محیط زیست فکر کنند! بلکه این شرکت ها هم به سود خود توجه می کنند و هم به محیط زیست. شاید بتوان مهم ترین چالشی که چنین شرکت هایی با آن روبرو هستند را ایجاد تعامل میان سود خود و حفظ محیط زیست دانست. همین چالش باعث شکست برخی از کسب و کارهایی شده است که ادعای استفاده از بازاریابی سبز را دارند. در واقع حتی ممکن است از آن استفاده کنند، اما خیلی در آن موفق نیستند.

شما هم اگر کسب و کاری دارید، می توانید از بازاریابی سبز استفاده کنید اما باید حواستان به سود و زیان خود باشد! در واقع نباید استفاده از بازاریابی سبز به گونه ای باشد که به سود شما و به ضرر محیط زیست باشد. از طرف دیگر، نباید هم به گونه ای باشد که به ضرر شما و تنها به سود محیط زیست باشد. اگر بتوانید چالش ایجاد تعادل میان سود خود و محیط زیست را حل کنید، بازاریابی سبز بسیار موفقی خواهید داشت.

بازاریابی سبز را برای کدام دسته از مشتریان استفاده کنیم؟

شاید باورش کمی عجیب باشد اما در جامعه ما و بسیاری از کشورهای جهان سومی، مسئله محیط زیست اهمیت زیادی ندارد. می خواهید مطمئن شوید؟ در بین دوستان و خانواده خود بررسی کنید و ببینید که برای چند نفر از آن ها محیط زیست اهمیت دارد! قطعاً با سهم کمی از آن ها روبرو می شوید. اما چرا باید این بررسی را انجام دهیم؟ زیرا بازار هدف شما افرادی هستند مانند اطرافیان شما با تفاوت های کوچک. پس اگر نزدیکان شما برایشان استفاده از محصولات سبز اهمیت نداشته باشد، حاضر نیستند پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند. بنابراین محصولات سبز سهم بسیار کوچکی از بازار ایران دارند؛ بر اساس آمار در بسیاری از صنایع، این آمار حدود 3 درصد است!

این مسئله نه تنها برای کسب و کارهای B2C است، بلکه کسب و کارهای B2B هم سهم بسیار کمی از مبادلات را دارند. این مسئله نشان دهنده چیست؟ نشان دهنده این است که کسب و کارهای داخلی نسبت به کسب و کارهای جهانی سود خود و کاهش هزینه ها برایشان اهمیت بیشتری دارد تا حفظ محیط زیست. البته قصد نداریم که کسی را محکوم کنیم، حتی ممکن است خودمان هم جزء این دسته از افراد باشیم یا شاید هم جزء افرادی باشیم که به فکر سود کوتاه مدت نباشیم. در واقع ممکن است بخواهیم محیط زیست را برای آینده و نسل های بعدی حفظ کنیم.

پس بازاریابی سبز تنها زمانی به درد شما می خورد که فقط به فکر سود خود نباشید! اگر بخواهیم رو راست باشیم، بازاریابی سبز نسبت به سایر روش های بازاریابی سود کمتری برای شما حاصل می کند. زیرا هزینه آن زیاد است و در هر جامعه ای ممکن است از آن استقبال نشود. اما اگر می خواهید به محیط زیست کمک کنید و آن را برای نسل آینده حفظ کنید، روش بسیار خوبی است. سودآوری آن هم مناسب است، به شرط آن که صبور باشید تا افراد مختلف شما را به عنوان یک برند با محصولات سبز بشناسند.

چه چیزهایی در موفقیت بازاریابی سبز اهمیت زیادی دارند؟

استفاده از هر روش بازاریابی برای رسیدن به هدفی است! حال ممکن است هدف شما فروش باشد یا حفظ محیط زیست. در هر صورت باید معیارهای مهمی را در بازاریابی سبز رعایت کنید تا بتوانید به موفقیت برسید. 5 مور از مسائلی که در بازاریابی سبز می‌تواند منجر به موفقیت شما شود، عبارتند از:

  • داشتن رویکرد جامع برای بازاریابی سبز

اولین مسئله ای که در بازاریابی سبز اهمیت زیادی دارد، این است که استراتژی شما باید جامع باشد! اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، استراتژی شما باید تمام بخش های کسب و کارتان را در نظر داشته باشد. برای مثال فرض کنید شما یک تولیدی پوشاک دارید که می خواهید از بازاریابی سبز استفاده کنید. مواد اولیه تولید پوشاک شما مطابق با بازاریابی سبز و قابل بازیافت است اما مواردی که برای بسته بندی، توزیع و تبلیغ محصول استفاده می کنید قابل بازیافت نیست. در چنین شرایطی استراتژی بازاریابی سبز شما منحصر به تولید پوشاک است و نه سایر موارد آن.

پس بازاریابی سبز باید به نحوی باشد که تمام بخش های کسب و کارتان را در بر بگیرد. در این صورت می توانید بگویید که بازاریابی سبز تمام بخش های کسب و کارتان را در بر گرفته است و به حفظ محیط زیست کمک زیادی می کند.

  • درنظر گرفتن صداقت و شفافیت برای موفق شدن

یکی دیگر از مسائلی که هر کسب و کاری باید رعایت کند، صداقت و شفافیت است! تا زمانی که یک کسب و کار صداقت و شفافیت نداشته باشد، کاربران نمی توانند به آن اعتماد کنند. زمانی هم که کاربران به کسب و کار اعتماد نکنند، نمی توانید بازاریابی سبز موفقی داشته باشید. کسب و کارهایی وجود دارند که ادعای آن ها حفاظت از محیط زیست است اما هنگامی که به فعالیت های آن ها نگاه کنید، متوجه می شوید که فقط تظاهر می کنند. در حالی که اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه می شوید که فعالیت آن ها منجر به تخریب محیط زیست می شود. مهم ترین مسئله ای که باعث چنین مواردی می شود، ضعف قوانین زیست محیطی به خصوص در بخش صنعتی است.

برای آن که بتوانید بازاریابی سبز موفقی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم صداقت را فراموش نکنید. هر چیزی که انجام می دهید، دقیقاً همان را مطرح کنید! حتی اگر کارهای کوچکی برای حفظ محیط زیست می کنید، همان هم از دید افرادی که به محیط زیست علاقه دارند ارزشمند است.

  • ارائه آموزش های کاربردی به کاربران

خودتان را به عنوان یک فرد مصرف کننده در نظر بگیرید! این مسئله که احساس کنید برای محیط زیست ارزشمند هستید و می توانید تاثیر مثبت روی آن داشته باشید، خوب نیست؟ قطعاً پاسخ مثبت است. کاربران هم دوست دارند احساس خوبی داشته باشند و فکر کنند که مفید هستند. در چنین شرایطی ممکن است از شما سوالات بپرسند و شما هم ملزم به پاسخگویی هستید. با پاسخ دادن به چنین کاربرانی، به آن ها آموزش داده اید. در واقع شما باید هدف خود را کاملاً مشخص کنید و به کاربر بگویید. چه ایرادی دارد اگر کاربر حس کند در حال استفاده از محصولاتی است که به سود محیط زیست است؟

بنابراین شما باید در مورد هدف خود توضیح دهید! البته این مسئله محصول شما برای محیط زیست مفید است، کافی نیست. بلکه باید به مشتریان خود بگویید که چرا این کار را انجام می دهید و چرا حفظ محیط زیست آن قدر مهم است.

  • گرفتن تاییدیه از موسسه های معتبر محیط زیستی

می خواهید اعتبار خود را نزد کاربران افزایش دهید یا اصلاً به چنین چیزی اعتقاد ندارید؟ حتی اگر نخواهید اعتبار خود را افزایش دهید، اما نیاز دارید تا محصولات شما توسط موسسه های معتبر محیط زیستی تایید شود. این کار باعث می شود تا بدانید که آیا واقعاً در حال کمک به محیط زیست هستید یا فقط این طور فکر می کنید. در سراسر دنیا شرکت هایی وجود دارند که کارشان همین است! چنین شرکت هایی تایید می کنند که محصول شما واقعاً با محیط زیست سازگار است یا خیر. این مسئله باعث می شود تا روی یکی از مزایای محصول خود مانور بدهید و این مورد اعتبار خوبی به شما می بخشد.

البته پیش از آن که بخواهید برای تاییدیه اقدام کنید، باید ابتدا از این موارد اطمینان حاصل کنید! زیرا فرآیند آن ممکن است ماه ها طول بکشد و در صورتی که از آن مطمئن نباشید، تنها زمان و بودجه خود را هدر می دهید

دکمه بازگشت به بالا