اقتصادی

آملی لاریجانی: اجبار مردم به خرید خودروهای داخلی با این قیمت‌ها ظلم نیست؟

رئیس شورای دفاع درباره اینکه آیا امروز مردم از محصولات دو خودروساز داخلی راضی هستند، گفت: آیا مردم نمی توانند با قیمت خودروهای داخلی امروز از خودروی بهتری استفاده کنند به شرط اینکه تعرفه واردات بالا نباشد؟ اگر چنین است، آیا این ظلم به مردم نیست؟ آیا مجبور کردن مردم به خرید محصولات بی کیفیت از این دو خودروساز یک عامل رقابتی است؟

به گزارش یومیر، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز شورای دفاع که با حضور سران قوا، دبیران و اعضای مجمع برگزار شد، با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، بر لزوم بهره مندی هر چه بیشتر تاکید کرد. از ایام باقیمانده این امر امکان پذیر است فرمود: امیدواریم خداوند همه مؤمنان را در روزهایی که می گذرد مشمول عنایات خاص خود قرار داده باشد و بار سنگین نورانیت و شادی و اطاعت خداوند را بر دوش گرفته باشیم. از آن روزها به سوی پروردگار خدا، و اگر خدا بخواهد ما نیز از آنان خواهیم بود که خداوند متعال می فرماید: فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَهات سَیِّئات.

آیت الله آملی لاریجانی با گرامیداشت روز قدس، مسئله فلسطین و قدس شریف را اولین مسئله جهان اسلام خواند و تصریح کرد: روز قدس نماد مقاومت جهان اسلام است و امروز بیش از هر زمان دیگری در برابر بصیرت عمیق حضرت زهرا(س) است. ائمه اطهار (قدس الله نفسه الزکیه) با نامگذاری این روز بزرگ و تشویق به بزرگداشت آن، حکمت، تدبیر و حکمت را در پیش گرفتند.

رئیس شورای امنیت با تاکید بر اهمیت تجلیل از مقاومت ملت مظلوم فلسطین و زنده نگه داشتن آن خاطرنشان کرد: این بیداری و مقاومت امروز در سراسر جهان اسلام مشهود است.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدواریم مراسم روز قدس امسال با راهپیمایی حداکثری مردم در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین و نهضت مقاومت و ثمره این بزرگ مسلمان با شکوه و عظمت بیشتری برگزار شود. ملت فلسطین از رژیم صهیونیستی است که غارت می کند.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان گفت: ان شاء الله با مقاومت و بیداری ملت های مسلمان به ویژه مردم مظلوم فلسطین، ظلم و ستم رژیم غارتگر صهیونیستی به زودی پایان خواهد یافت و جهان شاهد آزادی قدس شریف خواهد بود.

همچنین در ادامه این جلسه اعضای شورای توانایی هدف به بیان نظرات موافق و مخالف طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در موافقت با بیانیه مجلس در خصوص این شرایط گفت: هیات عالی نظارت مصوبه مجلس را مغایر با سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی دانسته است. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مقاومت در برابر واردات حل نمی شود. امروزه خودروها گران هستند و مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز با مشکل مواجه شده است.

وی با اشاره به جلسه مهرماه گذشته و قول وزیر صنعت مبنی بر افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ادامه داد: نه تنها پس از شش ماه کاهش قیمت نداشته، بلکه تولید نسبت به سال ۹۹ افزایش و کاهش نداشته است. و سال قبل.» داشته است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به نظر من اجازه واردات بر اساس ماده 4 به هر شخص حقیقی یا حقوقی منجر به این مفاسد می شود که فردا حتی این دو خودروساز می توانند به عنوان اشخاص حقوقی برای پرکردن خلأ تولید خود اقدام کنند. برای واردات که مغایر با روحیه حمایت از تولید داخلی است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات حاکمیتی در نظام انرژی، پول، سیاست های مالی، آب و … در روش ها، روش ها و سیاست ها و دلایل تصویب طرح ساماندهی خودرویی را بیان کرد. صنعت در مجلس

آیت الله آملی لاریجانی در جمع بندی نظرات مطرح شده، تمامی نظرات را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان این طرح نه تنها بر واردات خودروهای لوکس تاکید کرده اند، بلکه معتقدند ارز کشور محدود و اولویت بندی شده است. اگر بلعیده شود باید در نظر گرفته شود.” برخی دیگر از مخالفان نیز بحث رانت و حمایت از تولید خودرو داخلی را مطرح کرده اند. همه این سؤالات کاملاً مهم هستند و نمی توان آنها را نادیده گرفت. به ویژه بحث حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به گونه ای انجام شود که همچنان از تولید داخلی حمایت شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید به این نکته حقوقی نیز توجه داشته باشیم که 40 سال است که بحث تولید خودرو و تامین نیازهای مردمی را که خودرو خریداری می کنند عمدتاً روی دو خودروساز داخلی متمرکز کرده ایم. 40 سال است، ما محدودیت هایی برای مردم ایجاد کرده ایم.” این امر باعث می شود که حقوق مردم تضییع شود و به سختی نیازهای ضروری خود را تامین کنند.

رئیس شورای تامین در ادامه با طرح این سوال که آیا امروز مردم از تولیدات دو خودروساز داخلی راضی هستند؟ آیا مردم نمی توانند با قیمت خودروهای داخلی امروز از خودروی بهتری استفاده کنند مگر اینکه تعرفه واردات بالا باشد؟ اگر چنین است، آیا این ظلم به مردم نیست؟ آیا مجبور کردن مردم به خرید محصولات بی کیفیت از این دو خودروساز یک عامل رقابتی است؟ به گفته کارشناسان خودروهای اقتصادی با قیمتی در حدود پنج تا هفت هزار دلار قابل واردات است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه طبق گفته منابع آگاه، امروز کشور به حدود 700 هزار خودرو بیشتر از تولید خودروسازان داخلی نیاز دارد و در حالی که هفت میلیون خودرو در حال اسقاط است، تصریح کرد: معتقدم با این فرض واردات خودرو انجام نمی شود. بر حمایت از تولید داخلی تحت شرایط مقرر در مجلس تأثیر بگذارد یا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

رئیس شورای دفاع گفت: این خلاصه سخنان مخالفان و موافقان است و به نظر می رسد می توان آنها را به گونه ای خلاصه کرد و بنابراین پیشنهاد صریح است که با افزودن محدودیت هایی به نظر مجلس، نظرات کلی پیشنهاد دهندگان و موافقان با اصل واردات موافق است، اما خروج از رکود، شرایط و شرایط باید در نظر گرفته شود و تشخیص آن در مقام اجرایی به دولت واگذار شود.تخصیص ارز و جایی که دولت در نظر دارد نیمی از ارز را برای واردات دارو و اقلام ضروری کنار بگذارد، ارز در این واردات مصرف می شود و در صورت تغییر اولویت ها با رعایت شرایط و محدودیت های مذکور.

پس از تذکر رئیس شورا مبنی بر تناسب در خصوص ارائه این پیشنهاد به کمیته مشترک، به بررسی بیشتر آن و شرایط و ضوابط در دست بررسی رأی داده شد و پیشنهاد با اکثریت آراء به کمیسیون ارجاع شد. اعضا.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا