عمومیکسب و کار ایرانی

گاباری چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم حمل و نقل از سالیان دراز در خدمت انسان بوده است تا جابجایی و حمل و نقل مسافر و بار را به شیوه آسان ممکن کنند. در طول این زمان هم واژه‌ها و مفاهیم وابسته به آن شکل گرفته است. یکی از این واژه‌ها گاباری یا گاباریت است که شاید عمر چندانی نداشته باشد اما از اصطلاحات مهم در این زمینه محسوب می‌شود.با توجه به اینکه شکل حمل و نقل بسیار متنوع و گسترده است، این واژه تخصصی در انواع حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در حیطه مفهومی شاید معنای یکسانی در همه اشکال حمل و نقل داشته باشد اما کاربردهای متفاوتی دارد. در ادامه به توضیح این اصطلاح مهم و کاربرد آن در سیستم‌ها و رایج پرداخته شده است تا اهمیت آن بهتر درک شود.

گاباری به چه معناست؟

هر وسیله نقلی دارای ابعاد خاص به خود است از مترو گرفته تا قطارهای باری و مسافربری، خودروهای حمل بار و کامیون و … در حین حرکت این نوع وسایل نقلیه در قوانین امروزی حمل و نقل باید برای سکون یاحرکت دارای فضای مناسب باشند. این فضا باید با ابعاد وسایل گفته شده، هماهنگی داشته باشد. گاباری به این فضای مورد نیاز گفته می‌شود. فضای مورد نیازی که برای حرکت، توقف بار زدن، حمل بار، عبور از زیرگذرها و پل‌ها رعایت آن الزامی خواهد بود.

این واژه که در اطلاح نیز خوانده می‌شود، دارای تاریخچه طولانی نیست و با شروع حمل و نقل به شکل مدرن و صنعتی شدن جوامع از وارد لغت نامه‌ها و قوانین حمل و نقل شده است. این اصطلاح حد مجاز فضای مورد نیاز برای حرکت انواع وسایل نقلیه را چه از طرفین و چه از لحاظ ارتفاع مشخص می‌کند.  در لغت نیز گفته می‌شود این واژه ریشه‌ی فرانسوی داشته و به معنای محدوده است.حد مجاز گفته شده به دو صورت استاتیکی و دینامیکی در نظر گرفته می‌شود. یکی به معنای فضای مورد نیاز برای وسیله نقلیه در حالت سکون است و دیگری فضای مورد نیاز برای وسیله نقلیه در حال حرکت را شامل می‌شود.

کاربرد مفهوم گاباری در اشکال مختلف سیستم‌های حمل و نقل

هر وسیله‌ای که برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از یک سری قوانین و مقررات که در هر کشور توسط مراجع ذیصلاح  طراحی شده است، پیروی کند. این قوانین ضامن امنیت و حمل و نقل روان‌تر در جامعه هستند. حد مجاز فضای مورد نیاز برای هر وسیله نقلیه یا همان گاباریت یکی از همین نکات مهم است که متناسب با نوع حمل و نقل تعریف خاص به خود و قوانین مرتبط را دارد.البته باید گفت که این واژه برخلاف تصور عموم فقط مختص نیست و تنها برای قطارهای باری در هنگام بارگیری کاربرد ندارد . بلکه در اشکال مختلف حمل و نقل به معنای خاص خود به کار می‌رود که می‌توان آنها به موارد زیر آن را تقسیم کرد.

What is Gabari and what is its use?

گاباری در خطوط متروی شهری

یکی از کاربردهای این واژه برای مترو یا همان قطارهای شهری است. مترو عمر چندانی ندارند اما در همین زمان کوتاه به یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه درون شهری تبدیل شده است. همانگونه که دیده‌اید مترو هنگام حرکت درون تونل‌های مربوطه از طرفین تونل فاصله داشته و از لحاظ ارتفاع نیز فاصله مشخصی با سقف تونل دارد.این فاصله از طرفین و ارتفاع همان گاباریت یا فضای مجاز و مورد نیاز برای حرکت مترو است. گرچه مترو از امن‌ترین راه‌ها برای جابجایی درون شهری است اما در نظر گرفتن از محدوده مجاز به امنیت بیشتر آن چه در هنگام توقف در ایستگاه و چه در حین حرکت کمک می‌کند.

پایه تابلو دروازه ای

پایه تابلو دروازه ای که به پایه تابلو بالاسری، پایه U، پانل دروازه ای نیز شناخته می شود به نوعی از پایه تابلو گفته می‌شود که دارای دو ستون مختلف است که این دو ستون به هم وصل شده‌اند. در واقع اتصال این دو ستون با استفاده از یک بازوی پیوسته انجام شده است. افرادی که به خرید و فروش پایه تابلو دروازه‌ای مشغول هستند، به خوبی می‌دانند که این پایه‌ها برای چه کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر جهت نصب چراغ‌های قرمز بر سر چهار راه‌ها، نصب تابلوهای راهنمای مسیر، تابلو های اخباری و پیش آگاهی بالاسری، و همچنین تابلو هدایت مسیر در معابر شهری و برون شهری از این پایه‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که میزان کیفیت این پایه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، به هنگام انتخاب سازنده پایه تابلو دروازه ای باید چند نکته مهم در نظر گرفته شود.

گاباری برای وسایل نقلیه باری

بدون شک برای بسیاری پیش آمده که خواهان حمل بار به مقصدی بوده‌اند، اما میزان بار از لحاظ ارتفاع مجاز نبوده است. در واقع پل‌ها، تابلوهای راهنمای شهری و مواردی از این دست اجازه عبور به این خودرو‌ها را نمی‌دهند.به همین دلیل شاهد نصب تابلوهای گاباری یا گارباریت هستیم که مشخص می‌کند ماشین سنگین تا چه حد ارتفاع باری مجاز به عبور خواهد بود. این تابلوها اغلب از ارتفاع پل، زیرگذر و … نیز کمتر هستند تا ایمنی بیشتری برای عبور ماشین‌ها لحاظ شود. بدون شک با این تابلوها که اغلب با عبارات حد مجاز ارتفاع مشخص شده است در ورودی یا داخل شهرها روبرو شده‌اید، گاهی حتی برای اطلاع رانندگان در عوارضی قبل از هر شهر و بر روی یک تابلو سبز رنگ درج شده است. این تابلوها در اصل برای اطلاع رانندگان به ویژه کامیون‌های باری از همان فضای مناسب و قانونی یا گاباریت کاربرد دارند.

همچنین کاربرد دیگر این اصطلاح برای تعیین شانه خاکی به ویژه در مسیرهای بین شهری است تا خودروها از طرفین نیز فضای مناسب داشته باشند و در صورت لزوم بدون تجاوز به حریم جاده و مختل کردن حریم دیگر خودروها بتوانند از این فضا استفاده نمایند.

گاباری در خطوط حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی بین شهری اعم از قطارهای مسافربری و حمل بار است. این خطوط سالانه میلیون‌ها نفر مسافر و میلیون‌ها تن بار را جابجا می‌کنند. قوانین سفت و سخت در ساخت ایستگاه‌ها، خطوط ریلی و برای حرکت قطارها باعث شده تا این شیوه از جمل و نقل یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای جابجایی باشد.

گاباریت در زمینه خطوط حمل و نقل ریلی به فاصله خطوط ریلی در هنگام حرکت قطارها از کنار هم، ارتفاع تونل برای ورود قطارها در مسیر حرکت اشاره دارد. همچنین در قوانین راه آهن توجه به محدوده گاباری برای بارگیری قطارهای باری دارای اهمیت بسیار زیادی است. یکی دیگر از قوانین در این رابطه مربوط به کالاهای خطرناکی است که برخی قطارهای باری حمل می‌کنند و طبق قوانین نباید توسط قطارهای متراژی یا خارج از محدوده گاباریت حمل شود.

تولید و ساخت انواع پایه تابلو دوطرفه مدرن و با کیفیت در همپا دکل

در حال حاضر تابلوها نقش مهم و کلیدی در اطلاع رسانی افراد دارند و حتی استفاده از انواع تابلوها در بخش های مختلف زندگی مدرن امروزی بیشتر از هر زمانی افزایش یافته است، اما به منظور افزایش کاربرد و کارایی تابلوهای اطلاع رسانی شما مستلزم بهره گیری از پایه های مختلف هستید. چنین پایه هایی قابلیت های خاصی را در اختیار شما قرار می دهند، شما به واسطه چنین تابلوهایی در ارتفاع های خاص و استانداردی می توانید تابلوهای مربوط را نصب کنید و همچنین کارایی آن ها را بیشتر از هر زمانی افزایش دهید.

انواع پایه تابلو دوطرفه T از کارایی خاص و ویژه تری برخوردار هستند، به همین علت در زندگی امروزی فروش بیشتر را به خود اختصاص داده اند، چنین پایه تابلوهایی در مکان های گوناگون نصب می شوند و به بخشی جدایی ناپذیر زندگی امروزی تبدیل شده اند، که به راحتی هر پیامی که کاربر مد نظر دارد، را قابل بازخوانی می کند، نحوه ساخت و طراحی چنین تابلوهایی بسیار خاص و متفاوت می باشد و حتی جنبه تبلیغاتی این محصول بیشتر از هر زمانی افزایش پیدا کرده است.

جلوگیری از اختلالات در سیستم حمل و نقل

در نظر داشته باشید که شانه خاکی برای توقف ماشین‌ها در صورت بروز خرابی وجود نداشته باشد، با یک کامیون بدون توجه به ارتفاع مجاز در هنگام عبور از زیر یک پل گیر بیفتد، این امر باعث می‌شود تا سیستم حمل و نقل عمومی دچار اختلال شود و علاوه بر امکان بروز حادثه، باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین به خصوص در جاده‌های بین شهری منتهی به شهرهای بزرگ و پرجمعیت خواهد شد.

با مشخص بودن و البته رعایت محدود مجاز متناسب با ابعاد وسیله نقلیه یا همان گاباری از این امر به خوبی جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر بالا رفتن امنیت و کاهش اختلالات در سیستم حمل و نقل، می‌توان گفت که این امر به سرعت بخشیدن به حرکت وسایل نقلیه متفاوتگاباری از اصطلاحات مهم و نسبتا جدید صنعت است. اصطلاح گاباری در روش‌های و ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید که گاباری چیست و چه کاربردهایی در صنعت حمل و نقل دارد؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی قصد داریم به طور جامع به معرفی این اصطلاح مهم و کاربردی بپردازیم.

مفهوم گاباری چیست؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌های تامین امنیت و جلوگیری از رخداد تصادف و مشکلات اینچنینی در صنعت حمل و نقل، ایجاد فضایی مناسب برای توقف و حرکت انواع وسایل نقلیه است. منظور از فضای مناسب، فضایی است که متناسب با ابعاد وسیله نقلیه مورد نظر باشد. به این فضا که برای توقف و حرکت وسایل نقلیه لازم است به اصطلاح، گاباری می‌گویند.شایان ذکر است که جهت جبران خسارات وارده به کالا در طول مسیر، حتما از استفاده کنید.

کاربردهای گاباری در صنعت حمل و نقل

هر یک از کشورها به منظور حمل و نقل بهتر و ایمن یک سری قوانین و مقرراتی را در نظر گرفته‌اند که گاباری یکی از آن هاست.این مفهوم برای وسایل نقلیه مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

دیگر مشخصات تابلوی یک طرفه

پایه تابلو یک طرفه از جنس گالوانیزه بوده که این امر باعث می شود تا مقاومت بالایی نسبت به زنگ زدگی نشان دهد. در مواردی که احتمال خوردگی آهن و خسارت بالا وجود دارد از آهن گالوانیزه استفاده می کنند.و از شبرنگ برای دید بیشتر در شب استفاده می کنند. بسته به میزان بازتاب نور از سطح شبرنگ ، شبرنگ ها طبق استاندارد ASTM D4956 به 9 دسته تقسیم می شوند.

پر کاربردترین و بهترین این شبرنگ ها : شبرنگ رده مهندسی و شبرنگ لانه زنبوری است. طراحان ماهر شرکت ایمن ترافیک کالا از شبرنگ های رده مهندسی و شبرنگ های لانه زنبوری در تولید تابلوهای راهنمای مسیر استفاده می کنند.که این امر نشان دهنده کیفیت بالای این محصول است. رنگ بکار رفته در تولید تابلو، الکترواستاتیک بوده که موجب دوام و افزایش طول عمر تابلو میشود.

کاربرد گاباری برای وسایل حمل و نقل کالاها

یکی از دغدغه‌های بزرگی که افراد مختلف برای ارسال بار خود به شهر و یا کشور دیگری دارند، حفظ سلامت کالای آن‌ها در طول مسیر حمل است. با وجود پل، زیرگذر و … در طول مسیرهای مختلف باید فضای مناسبی را از ارتفاع برای محموله‌های ارسالی در نظر گرفت تا بدون هرگونه اصابتی، خودرو به راحتی عبور کند. با نصب تابلوهای گاباری می‌توان حداکثر ارتفاع مجاز جهت انتقال بار را با استفاده از کامیون و … تشخیص داد.

نکته: معمولا ارتفاع تابلوهای گاباری را به منظور ایمنی بیشتر از ارتفاع پل‌ها، زیرگذر و … کمتر در نظر می‌گیرند.تابلوهای گاباری در ورودی و یا داخل شهرها نصب شده‌اند.گاباری برای وسایل حمل و نقل کالاها در جاده‌ها نیز به منظور تعیین شانه خاکی کاربرد دارد. به بیان دیگر در کنار جاده‌ها یک فضایی جهت توقف وسایل حمل و نقل باری بدون ایجاد مزاحمت برای حرکت دیگر وسایل نقلیه در نظر گرفته شده‌ است.

 

دکمه بازگشت به بالا