کیفیت بازی کودکان تحت تاثیر نگرش والدین / تفکیک جنسیتی در انتخاب اسباب بازی اشتباه است
نشست «بازی اسباب بازی و توانبخشی» در ادامه برنامه های علمی تخصصی نهمین جشنواره ملی اسباب بازی برگزار شد و سخنرانان درباره ویژگی های بازی و انتخاب اسباب بازی های مناسب برای کودکان با شرایط خاص صحبت کردند.

به گزارش یومیر نشست تخصصی «بازی اسباب بازی توانبخشی» با حضور آسیب شناس گفتار و زبان و روانشناس کودک زهرا شفایی عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیأت مدیره تخصصی کاردرمانی کشور و کارشناس کاردرمانی علی خجستفر در سالن اجتماعات برگزار شد. مرکز آفرینش های فرهنگی هنری تهران در خیابان حجاب برگزار شد.
بازی و یادگیری ارتباط نزدیکی با هم دارند
در ابتدای این جلسه علی خجستفر کارشناس کاردرمانی و رئیس بخش بازی درمانی و مهارت های اجتماعی کلینیک رشدبیان کرد: بازی ابزاری طبیعی برای رشد کودکان است. کودکان برای افزایش اعتماد به نفس و همچنین رشد یادگیری مهارت های اجتماعی و غیره به بازی نیاز دارند.
وی ادامه داد: کودک برای رشد شناختی رشد عاطفی و اجتماعی درک احساسات خود ابراز علایق و تعامل با دیگران حضور در اجتماع را از طریق بازی می آموزد و با بازی یاد می گیرد خود را با محیط سازگار کند. بازی و یادگیری ارتباط نزدیکی با هم دارند. بازی های آموزشی و فعالیت های علمی باعث بهبود شناخت و تقویت یادگیری می شود و ما وظیفه داریم محیطی را فراهم کنیم که کودک بتواند در آن بازی کند.
بازی بیهوده نیست
این کارشناس درباره تغییر ساختارهای بازی از دید والدین گفت: نگرش حمایتی مثبت در وهله اول مربوط به والدینی است که می دانند بازی چقدر اهمیت دارد و شرایط را برای رشد فرزندشان در آن فراهم می کنند. . از سوی دیگر والدینی هستند که بازی را بی فایده می دانند و فرصت های یادگیری را از او دریغ می کنند و رشد کودک با مشکلاتی همراه خواهد بود. کیفیت بازی کودکان به شدت تحت تأثیر نگرش والدین است.
خجسته فر افزود: باید والدین را از تاثیر بازی آگاه کنیم. ایجاد یک محیط بازی غنی و تشویق به بازی تخیلی از جمله شرایطی است که والدین برای پر کردن شکاف بین دنیای کودک خود و دیگران هستند. کودکان با نیازهای ویژه نیز باید برای آنها بازی کنند و نباید فرصت بازی را از این کودکان دریغ کرد. به خصوص برای کودکان در طیف اوتیسم بازی می تواند راهی برای بهبود مهارت های آنها باشد.
اهمیت توجه به سرگرمی برای کودکان با نیازهای ویژه
وی ادامه داد: این کودکان در رشد عاطفی مشکل دارند و بازی به آنها کمک می کند تا احساسات خود را در جامعه بروز دهند. در رشد اجتماعی و رشد شناختی بازی می تواند به این کودکان کمک کند که از دیگر کودکان عقب نمانند و از طریق بازی همدلی و همراهی را بیاموزند. کودکان با نیازهای ویژه معمولا در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند و بازی به آنها کمک می کند تا این مشکل را در محیطی امن حل کنند.
این کارشناس کاردرمانگر با اشاره به اینکه دو نوع بازی وجود دارد خاطرنشان کرد: بازی های گروهی و بازی های نمایشی دو گروهی هستند که در محیط های غیر تهدیدآمیز به کودکان با نیازهای خاص نحوه برقراری ارتباط و نحوه برقراری ارتباط را آموزش می دهند که معمولا در این زمینه پیشرفت خوبی را به دنبال دارد. ایجاد می شود. کودکان با نیازهای ویژه محدودیت های اجتماعی دارند و فرصت بازی گروهی ندارند. از سوی دیگر مشارکت والدین و درمانگران ایجاد فرصت های اجتماعی منظم و بازی هدایت شده می تواند این مشکلات را حل کند.
این کارشناس تصریح کرد: فناوری و بازی های دیجیتال استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بازی درمانی رایانه ای رویکردهای میان رشته ای از جمله مواردی است که آینده بازی درمانی کودکان با شرایط خاص را رقم می زند.
بازی های سنتی ریشه در فرهنگ ما دارند
در آنچه در ادامه می آید زهرا شفایی گفتار درمانگر و روانشناس کودک وی درباره ساخت یک بازی توضیح داد: به عنوان یک کودک درمانگر متوجه شدم که حافظه فعال یکی از مهم ترین و آسیب دیده ترین قسمت هاست و بازی بستر مناسبی است که می تواند در این زمینه کمک کند.
وی ادامه داد: بازی های سنتی را بازطراحی کردم و جزئیات آنها را شناسایی کردم. دوران کودکی دوران طلایی است و جایی که می توانیم یاد بگیریم و عواقب ثانویه نداشته باشیم همین دوران است. ادامه بحث در مورد تحصیل هزینه های گزاف ارتباطات اجتماعی برای کودکان با شرایط خاص بسیار مهم است. از آنجایی که در بازی با تمرکز بر بازی های سنتی که ریشه در فرهنگ ما دارد با کمترین فشار از سوی کودکان می توانیم بیشترین همکاری را داشته باشیم و در نتیجه خانواده احساس امنیت بیشتری داشته باشد و در مقابل بازی دیجیتال تحرک بیشتری به ارمغان بیاورد این کار را انجام داده ام. کار رو به جلو
این روانشناس تاکید کرد: شناخت یک کلمه کلی است. وقتی چندین عنصر شناختی را با هم داشته باشیم به کارکردهای اجرایی آن می رسیم. حافظه کاری مهمتر از IQ برای یادگیری است. روش طراحی بازی که من طراحی کردم کاربر محور است من بچه های کلاس دوم ابتدایی با اختلال حافظه کاری را انتخاب کردم. بعد احساساتی بودن مورد بحث قرار گرفت. در واقع باید سهولت استفاده و حس لذت برای کودک ایجاد می شد که برای من مهم بود.
شفایی ادامه داد: در اجرای آزمایشی این بازی ابتدا با بزرگسالان برای حل مشکلات و سپس با کودکان کار کردیم. در نهایت پس از رفع مشکلات به بازی اصلی رسیدیم.
در ادامه شفایی در مورد بازی خود توضیحاتی ارائه کرد.
یک هم تیمی خوب باید بازی را بلد باشد
ابراهیم پیشیاره عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیئت مدیره کاردرمانی کشور وی همچنین در ادامه این نشست توضیح داد: توانبخشی اگر با آموزش همراه نباشد عقیم است. من از سال های گذشته این دغدغه را داشتم و به همراه مهرداد نظام آبادی (بازی درمانگر) در سال 1392 کتابی نوشتیم که اولین بار بود که یکی از اعضای دانشگاهی و یک بازی درمانگر دور هم جمع شدند و کتاب «40 بازی گاه به گاه» نوشته و منتشر شد.
وی ادامه داد: یک کودک خیلی بیشتر از اسباب بازی به همبازی نیاز دارد. بسیاری از اسباب بازی های ما اگر درست انتخاب شوند نواحی مغز را فعال می کنند که برخلاف آنچه پیاژه در مورد بازی گروهی می گوید می تواند مراکز مغزی مرتبط با رفتار اجتماعی را به صورت جداگانه فعال کند. کودک اوتیستیک بازی نمی کند زیرا نمی تواند تصویر ذهنی از دنیای بیرون بسازد و رفتارهای کلیشه ای را با دنیای درون تکرار می کند. از طرف دیگر یک همبازی خوب باید بازی را بلد باشد و بر سر اسباب بازی ها دعوا کند.
در ادامه چندین مقاله در مورد نکات مختلفی از جمله آشنایی کودکان با مشکلات ویژگی های خاص واژگان مورد استفاده در مورد کودکان با شرایط خاص آزادی انتخاب اسباب بازی برای کودکان با نیازهای ویژه ارتباط کودک با بدن خود را مرور خواهیم کرد. و محیط اطراف و… اشاره کرد.
تقسیم بندی جنسیتی در انتخاب اسباب بازی اشتباه است
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه جنسیت شکل و رنگ در انتخاب اسباب بازی مهم است گفت: باید از اسباب بازی ها به گونه ای استفاده کنیم که قهرمانان در قالب جنسیت های مختلف با توانایی های زیادی همراه باشند و اولویت ما باید توجه باشد. به رابطه جنسی . زیرا کودک به این دانش نیاز دارد. بچه ها در مهدکودک با هم مهربان ترند چون هر دو جنس در کنار هم قرار می گیرند و با هم یاد می گیرند. مقالات به ما نشان می دهد که کودکان در مغزشان باید تا سن 16 سالگی با عروسک ها بازی کنند. تقسیم بندی جنسیتی در انتخاب اسباب بازی اشتباه است. بسیاری از اوقات این بازی ها هستند که رفتار اجتماعی را به ما می آموزند.
وی بیان کرد: باید بدانیم که برای درمان فرد یا بازی درمانی انجام می دهیم تا فرد از آن لذت ببرد. معتقدم نمایش باید به گونه ای باشد که کودک احساس امنیت کند و آن را دوست داشته باشد در این شرایط درمان در اولویت نیست و کافی است احساس آرامش همراه با شادی ایجاد شود. به یاد داشته باشید که 60 تا 90 درصد اوتیسم ریشه ژنتیکی دارد. اکثر والدین نمی دانند چگونه بازی کنند و تشخیص آن دشوار می شود.
سید محسن بنی هاشمی دبیر معاونت علمی نهمین جشنواره اسباب بازی است و اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری در برگزاری آن مشارکت داشت.
همچنین امکان تماشای مجازی این جلسات برای علاقه مندان به آدرس live.kpf.ir/ch/kargah وجود دارد.
نهمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار «بازی تمرین زندگی» از 4 تا 19 آذرماه در بهمن ماه 1403 در ساعت 10 الی 20 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
انتهای پیام