چرا این مقام مسئول هر شب خواب مکران را می بیند؟

علی عبدالعلی زاده در هماهنگی با اجرای سیاست های کلی توسعه گفت: مکران آخرین فرصت ما برای تمدن سازی در شمال و جنوب خلیج فارس است. شاید فکر نکنید هر شب خواب مکران را می بینم و می ترسم کاری از دستم برنمی آید.
به گزارش یومیر اطلاعات نوشت: مکران یا مکران یا مکران (بلوچی: مکران به انگلیسی: Makoran) کشوری ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که از طریق دریای عمان امتداد دارد.
این سواحل با توجه به ظرفیتی که دارد از دیرباز در کانون بحث مکانی جدید برای توسعه دریا و البته انتقال پایتخت بوده که اکنون در دولت چهاردهم کاهش یافته است.
کارشناسان می گویند داشتن 2 کیلومتر مرز آبی ایران با دریای جنوب امکانات بالقوه بالایی را در این منطقه فراهم کرده است. به طوری که توسعه مکران می تواند 5 درصد افزایش سهم دریاچه از تولید ناخالص داخلی داشته باشد و زمینه اشتغال سالانه تا 6000 نفر را فراهم کند.
این در حالی است که برنامه هفتم توسعه بر توسعه اقتصاد دریایی با تمرکز بر توسعه مناطق ساحلی مکران تاکید دارد. بنابراین دستیابی به اهداف تعیین شده می تواند مکران را به وزنه ای برای تغییر شمال و جنوب خلیج فارس تبدیل کند. اما اجرای طرح های آماده سازی زمین که از دیرباز توسط مکران و سایر مناطق سواحل جنوبی کشور بررسی شده بود می توانست روزهای متفاوتی را برای این سواحل رقم بزند.
محسن بهرامی ارض اقدس عضو کمیسیون عمران ساختمان و زیربنایی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیش بینی توسعه دریا در طرح آماده سازی ایران که در اواسط مهندس مشاور قبل از انقلاب تهیه شده بود می گوید: بررسی ها از سند آماده سازی زمین امضا شد. طرح آمایش سرزمین شرکت ستیران از سال 2 آغاز و در سال 2 با افق 5 ساله و تا سال 2 تحویل شد. نکته ای که در این پروژه به درستی مورد توجه قرار گرفت این بود که ایران کشوری خشک است و دسترسی ندارد. به منابع آبی پایدار فلات مرکزی و همچنین موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران و ذخایر عظیم نفت و نفت جنوب ایران جمعیت ایران در پایان پروژه تا پایان سال بود با 5 میلیون مورد پیش بینی می شود و از این میزان 2 میلیون 5 میلیون در سواحل شمالی خلیج فارس (ساحل مکران) مستقر می شد.
وی ادامه داد: این پروژه به درستی ترانزیت موقعیت ترانزیتی ایران در خلیج فارس و ثانیاً دسترسی به آب فراوان و پایدار اقیانوس هند به ویژه برای سیستم سرمایشی صنایع و انرژی در سواحل ایران در خلیج فارس ذکر شد. همچنین قرار بود سالانه 5 میلیون تن محصول (کشاورزی صنعتی) در سواحل مکران تولید شود.
به گفته بهرامی جمعیت کل مناطق ساحلی خلیج فارس در حال حاضر به 5 میلیون نفر نمی رسد. در حالی که شرکت استیران فرانسه معتقد بود تمام فعالیت های صنعتی ایران باید در این سواحل مستقر شود.
با اشاره به اینکه در این پروژه تلاش شد در سواحل جنوبی ایران از جمله منطقه مکران فعالیت هایی ایجاد شود که در صورت تحقق شهرهای جنوبی ایران وضعیت بسیار بهتری نسبت به امارات داشتند تصریح کرد: طرح آماده سازی زمین ستیران در واقع طرح محرومیت زدایی بود. مانند اصفهان یزد کرمان خراسان رضوی و سمنان در نتیجه این تصمیمات پس از پنج سال امروز آباد شدند.
علی عبدالعلی زاده نماینده ویژه رئیس جمهور برای هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریانوردی و مکران نیز ضرورت توجه به جامعه شناسی منطقه برای تصمیم گیری و تدوین برنامه های توسعه ای را یادآور شد. از معیارهای توسعه آن ضد توسعه خواهد بود.
وی با انتقاد از طرح هایی که به دنبال مردم سواحل جنوبی کشور است افزود: آیا فکر کرده اید چرا تاکنون در مکران زندگی شکل نگرفته است؟ مساحتی معادل 4000 کیلومتر مربع معادل امارات متحده عربی. مکران برای تمدن سازی است نه برای دودکش پتروشیمی. مکران آخرین فرصت ما برای ایجاد تمدن در شمال و جنوب خلیج فارس است. شاید فکر نکنید هر شب خواب مکران را می بینم و می ترسم کاری از دستم برنمی آید.
این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه مکران تنها بخشی از توسعه دریا محور است تاکید می کند: دریا به ساحل ختم نمی شود دریا از طریق کریدورها به توسعه خشکی کمک می کند. واضح است که یکی از پارامترهای توسعه دسترسی به ریل و جاده است. بنابراین توسعه و تکمیل کریدور شمالی و جنوبی نیز برای ما الزامی تر از نان شب است.
عبدالعلی زاده می گوید: ظرفیت بنادر جنوب در حمل و نقل کالا به 5 میلیون تن می رسد و میزان اقلام صادراتی و وارداتی کشور نیز 5 میلیون تن برآورد شده است. اگر عاقلانه تصمیم بگیریم ظرفیت ترانزیتی کشور به 5 میلیون تن می رسد که در حال حاضر تقریباً می شود. 5 میلیون تن حجم عملیاتی ترانزیت و اگر 5 دلار در نظر بگیریم تن محموله ترانزیتی سالانه 5 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که از محل درآمد حاصل می شود. بنابراین می بینید که این سرمایه توسعه است.
نماینده رئیس جمهور با بیان اینکه هر کانتینر در چابهار به طور متوسط 5 روز تاخیر دارد گفت: در بندر شانگهای به عنوان بزرگترین بندر جهان 5 میلیارد تن بار حمل می شود و 3000 کیلومتر مساحت زمین است. اما حتی در این بندر نیز کریدورها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای استفاده حداکثری از گیت ها به ساخت گیت های خشک توجه شده است. همچنین در نظر داریم سیرجان در استان کرمان را به بندر خشک تبدیل کنیم تا با ورود به بندر و گمرک مستقر در این بندر خشک محموله ها ارسال شود. در عین حال صنعت آب نیز می تواند در اطراف بندر مستقر شود و آب مورد نیاز آنها را از دریا تامین کند. در نتیجه خاک از نظر دود و آلودگی از طلای مکران گرانتر نیست.
عبدالعلی زاده از برنامه دولت چهاردهم برای ایجاد مگا بندر در سواحل اقیانوس هند خبر داد و گفت: در ذهن من این است که یک مگا بندر با ظرفیت 2 میلیون تن بار در این منطقه ایجاد کنم تا کشتی هایی با ظرفیت 1 بسازم. تا 2 تن علاوه بر صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی قادر خواهند بود در پس زمینه سواحل جنوبی و مردم نیز مستقر شوند.
وی افزود: در سال هایی که از تمدن ایران می گذرد تنها 2 درصد از سواحل جنوبی کشور اشغال شده و 2 درصد برای آیندگان باقی مانده است. ما در زمان خود نمی خواهیم سواحل مکران را تخریب کنیم اما هدف ما ارتقای این بخش در این دوره است.
عبدالعلی زاده همچنین از برنامه دولت برای ایجاد طرح شهری مبتنی بر شهر می گوید و خاطرنشان می کند: در نظر داریم این منطقه را به سیلیکون وین در ایران تبدیل کنیم تا موج مهاجرت از کشور کاهش یابد.
انتهای پیام