استان ها

هنر کانون پرورش فکری، ایجاد دریچه در مغز و قلب کودکان و نوجوانان است

یومیر/گیلان مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، هنر کانون پرورش فکری را ایجاد دریچه در مغز و قلب کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد: امروز دشمنان ما اقدام به عرضه محتوای فاسد با بسته‌بندی زیبا می‌کنند.

محمد فائزی امروز، 22 شهریور، در نشست هم اندیشی و برنامه ریزی مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش استان گیلان، با اشاره به همگرایی نهادهای فرهنگی استان، اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش ساز و کارهای توسعه همکاری با نهادهای فرهنگی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش حقیقتا به کارکرد کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان باور دارد، افزود: در بازار عرضه کالای فرهنگی، هیچ معادله ثابت و خاصی برای رسیدن به نتیجه مشخص و مورد نظر وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، کودکان را در معرض فضاهای تربیتی متعدد دانست و عنوان کرد: کودکان در خانواده تحت تاثیر محیط خانه و تربیت والدین هستند، اما در خیابان و بازار و مدرسه و باشگاه و… مجموعه ای از عرضه های فرهنگی و تربیتی را دریافت می کنند.

فائزی، برآیند این عرضه های فرهنگی را فاقد نتیجه یکسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان موجودی پیچیده است و دنیای درونش بسیار بزرگتر از دنیای بیرونش است و لذا این پیچیدگی، مسائل تربیتی را با چالش مواجه می کند.

وی هنر را بهترین ابزار برای فرهنگ سازی دانست و ادامه داد: هرچقدر یک عرضه فرهنگی را هنرمندانه‌تر و زیباتر و متناسب تر با ساختارهای وجودی مخاطب انجام دهیم، ضریب پذیرش آن عرضه بالاتر خواهد رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان خواستار استفاده از هنر برای جذب مخاطب کودک و نوجوان شد و اضافه کرد: همانگونه که در بیماری دیابت، غشای سلولی اجازه ورود قند به داخل سلول و تولید انرژی را نمی دهند، در عرصه تعاملات فرهنگی نیز متاسفانه برخی دچار دیابت فکری هستند و به مغزشان اجازه باز کردن دریچه های جدید را نمی‌دهند تا نور داخل شود.

فائزی، هنر کانون پرورش فکری را ایجاد دریچه در مغز و قلب کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد: امروز دشمنان ما اقدام به عرضه محتوای فاسد با بسته بندی زیبا می‌کنند؛ خوراک فکری مخرب موجب شده چشم روی داشته‌های فرهنکی خودمان ببندیم و نسبت به فرهنگ‌های بی‌ارزش سخیف علاقه پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در مسیر تعلیم و تربیت باید افراد توانمند و ماهر و هنرمند را به کار بگیریم، گفت: باید داشته‌های خودمان را به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم و در این راستا هنر، بهترین ابزار است.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان تعامل بین کانون‌ها و مدارس را موجب پیروزی در جنگ عرضه‌ها دانست و اضافه کرد: طرح «کانون مدرسه» می‌تواند ما را به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا