نفس های به شماره افتاده؛ هزارتوی رسیدن به «هوای پاک» از کدام مسیر به نتیجه می رسد؟

نفس‌های به شماره افتاده؛ هزارتوی رسیدن به «هوای پاک» از کدام مسیر به نتیجه می‌رسد؟

حمل و نقل سوزاندن و دفن زباله بهره برداری از نیروگاه ها با زغال سنگ یا گازوئیل از جمله عوامل اصلی آلودگی هوای امروز شهرهای بزرگ است که نه تنها جان مردم را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه آثار زیانبار آن تا سال ها گریبان شهروندان را نیز خواهد گرفت. در سال 1395 با تصویب قانون هوای پاک تلاش شد تا این وضعیت اصلاح شود اما غبارآلود بودن هوای کلانشهرها دلیلی بر عدم اجرای این قانون است. است

به گزارش یومیر نهم آذرماه روز ملی هوای پاک در حالی است که شهرهایی مانند تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند هرچند منبع آلودگی تهران بیشتر منابع سیار و برخی شهرهایی مانند اصفهان منابع ثابت مانند نیروگاه ها هستند. در آخرین فهرست انتشار آلاینده های پایتخت که در سال 1395 منتشر شد در آلاینده های گازی سهم منابع ثابت 17 درصد و منابع سیار 83 درصد بوده است. درصد و منابع ثابت 40 درصد بود. از مجموع عوامل آلاینده هوای تهران سهم خودروهای سواری تاکسی و وانت در مجموع 56 درصد و به تفکیک سهم خودروهای فرسوده و کاربراتوری 21.3 درصد است.

سهم چشمگیر منابع سیار در آلودگی هوای تهران

آلودگی هوا ناشی از ذرات میکرونی می تواند به چندین عامل متحرک و ثابت در مناطق شهری و برون شهری بستگی داشته باشد. خودروهای شخصی ون تاکسی مینی بوس اتوبوس های شخصی و عمومی موتورسیکلت ها و کامیون ها از جمله منابع متحرک آلودگی هوا هستند. وسایل نقلیه سبک و سنگین صنایع و نیروگاه ها هر کدام می توانند در انتشار آلودگی هوا نقش داشته باشند.

هزار راه صعب العبور در مسیر هوای پاک

کاهش مدیریت انتقال و بازیافت بخارات بنزین معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها و معاینه فنی کامیون ها و اتوبوس ها اعمال قانون خودروهای دودزا بدون معاینه فنی ساماندهی ترافیک شهری اسقاط خودروهای فرسوده توسعه … حمل و نقل عمومی در شهرها کنترل آلودگی نیروگاه ها توسعه انرژی های تجدیدپذیر نظارت بر معاینه فنی موتورخانه ها استانداردسازی نفت کوره مصرفی در نیروگاه ها و صنایع استانداردسازی گاز نفت و بنزین و همچنین جلوگیری از سوزاندن زباله. (پسماندهای شهری و کشاورزی) یکی از وظایف اصلی دستگاه های اجرایی بر اساس قانون هوای پاک کاهش آلودگی هوا است.

در این میان البته اجرای برخی از راه حل ها می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال تنها راه حل موثر برای کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت اسقاط موتورسیکلت های فرسوده است زیرا به گفته بهزاد اشجاجی کارشناس آلودگی هوا مطالعه فنی فعلی موتورسیکلت های کاربراتوری جواب نمی دهد و نمی تواند از موتورسیکلت های فرسوده جلوگیری کند. به دلیل سیستم بسته بندی سوخت در اکثر موتورسیکلت های فرسوده کاربراتور. در سیستم کاربراتوری با پیچ تنظیم به راحتی می توان میزان تزریق و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه معاینه فنی موتورسیکلت های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.

فاصله تا نقطه مورد نظر توسط کامیون های جنگ جهانی دوم طی می شود؟

اسقاط خودروها و ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی از جمله مواد قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا است این در حالی است که یکی از روسای سابق سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته گفته بود: 60 درصد کامیون های کشور متعلق به کشور هستند. جنگ جهانی دوم و با این حال ما انتظار هوای پاک را داریم.»

سید کمال الدین میر جعفریان – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران – می گوید: در حال حاضر حدود 4 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو و 4 میلیون و 200 هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد می کنند که بیش از 40 درصد آنها عمر مفید خود را سپری کرده و فرسوده شده اند. در حال بررسی است بنابراین لازم است به سرعت تصمیم به جایگزینی آنها گرفته شود.”

به گفته مهران سالاریه – رئیس نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده – از ابتدای امسال تا پایان آبان 237 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است و پیش بینی می شود اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود. تا پایان سال با کندی به 350 هزار خودرو افزایش می یابد این آمار در شرایطی مطرح شد که گفته می شود برای رسیدن به شرایط ایده آل باید سالانه 500 هزار خودروی فرسوده اسقاط می شد.

از سوی دیگر از سال های اخیر تاکید شده است که تعداد خودروها در تهران حتی از ظرفیت خیابان ها هم بیشتر است. این امر باعث شده است که این شهر به پارکینگ مقایسه شود و با این حال تخریب هنوز آنطور که باید در شرایط ایده آل نیست. همچنین در شرایطی که بخش قابل توجهی از خودروهای در حال تردد فرسوده هستند. همانطور که در پایان سال 1402 اعلام شد نیمی از تاکسی های فعال پایتخت فرسوده شده اند.

هوای تهران آلوده تر شده است

خسارات ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است. بروز و پیشرفت برخی بیماری ها مانند آسم سرطان ریه آلزایمر پارکینسون و اختلالات روانی اختلالات رشد جنین و… از جمله اثرات آلودگی هوا هستند. هوای تهران نسبت به سال گذشته آلوده تر است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تهرانی ها از ابتدای امسال تا 7 دی ماه پنج روز هوای پاک و 180 روز هوای قابل قبول 102 روز دارند. ناسالم برای گروه های حساس و 17 روز ناسالم برای همه. در سال گذشته منتهی به 7 دی ماه هوای تهران 9 روز در شرایط پاک و 200 روز در شرایط قابل قبول 83 روز ناسالم برای گروه های حساس و 12 روز ناسالم برای گروه ها بوده است.

بهترین راه برای کاهش ماموریت های سیار از دیدگاه مرکز ملی هوایی

در این شرایط احمد طاهری – رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – در گفت وگو با یومیر. وی در خصوص لزوم بازنگری در سیاست فروش خودرو با توجه به نقش پررنگ خودروهای سیار در آلودگی هوای تهران می گوید: باید به دنبال اعمال سیاست کاهش تردد خودروهای سیار در کلانشهرها باشیم.

وی ادامه می دهد: با این حال می توان با زیرساخت های دولت الکترونیک و گسترش حمل و نقل عمومی نیز کاهش ترافیک را انجام داد.

طاهری می افزاید: در صورت استفاده از ناوگان حمل و نقل برقی آلاینده ها به دلیل فرسودگی این ناوگان رها می شود. بنابراین بهترین راه حل برای کاهش نقش تلفن همراه در آلودگی هوای شهری کاهش ترافیک است.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان بر نقش سازمان حفاظت محیط زیست در صدور مجوز شماره گذاری تاکید کرد و گفت: اما وظیفه این سازمان در حوزه صدور مجوز شماره گذاری است. سازمان حفاظت محیط زیست باید اطمینان حاصل کند که هر خودروی وارداتی یا تولید داخل که باید شماره گذاری شود از استاندارد لازم برخوردار باشد. یورو 5 استاندارد فعلی خودروهای سواری است.

به گزارش یومیر به نظر می رسد هزارتوی آلودگی هوای کلانشهر تهران با ساماندهی منابع سیار آلاینده تا حدود زیادی قابل حل باشد. نفس ساکنان این شهر تازه می شود و آسمان آبی به افقشان باز می گردد. اما برای ساماندهی این منابع بر اساس قانون هوای پاک باید نهادهای مختلفی از جمله وزارت کشور شهرداری ها وزارت صلح وزارت راه و شهرسازی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا وزارت کشور وارد کار شوند. انرژی شهروندان و… پاکی یکی از نیازهای اساسی زندگی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا