عمومیکسب و کار ایرانی

مشخصات كلي ساینا سایپا

بررسی مزایا و معایب ساینا

بدون شک مهم‌ترین مزایای ساینا را می‌توان، گستردگی نمایندگی‌های این خودرو در سطح کشور، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ساینا، هزینه نگهداری کم و امکانات نسبتا مناسب در نسخه آپشنال، برشمرد. همچنین لازم است بدانید که، ساینا دنده‌ای EX دارای ایزوفیکس است. اگر بخواهیم در مورد معایب ساینا صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کیفیت پایین متریال استفاده شـده در این خودرو
  • وجود پلتفرم و پیشرانه قدیمی
  • ایمنی نامناسب
  • عملکرد کند گیربکس در نسخه اتوماتیک ساینا

در ادامه با مقایسه و بررسی بخش‌های مختلف این فیس لیفت سایپا، با هم می‌بینیم که تاثیر این مزایا و معایب، در انتخاب این خودرو به چه میزان است.

جدول مشخصات کلی ساینا

خودرو ساینا در حالت کلی، دارای مشخصات زیر است:

SAINA نام لاتین خودرو
سدان کلاس بدنه
B – سدان شهری جمع و جور سگمنت جهانی
ایران کشور سازنده
۱۳۹۲ سال طراحی
۵ تعداد سرنشین
سایپا شرکت عرضه کننده

انواع ساینا

ساینا پس از عرضه، به دلیل قیمت مناسب و کارکرد قابل قبول با استقبال زیادی روبه‌رو شد. همین موضوع باعث شد تا شرکت سایپا، به مرور انواع ساینا را در تیپ‌ها و مدل‌های گوناگون روانه بازار کند. با این وجود، افراد زیادی در مورد خصوصیات و ویژگی‌های تیپ‌های مختلف ساینا اطلاعی ندارند. بنابراین قصد داریم، در ادامه انواع ساینا را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم.

پلتفرم مورداستفاده در طراحی ساینا شبیه تیبا بوده و با کد X200 شناخته می‌شود. بعد از چند سال تولید تیبا، در سال 94  شرکت سایپا ساینا را نیز بر پایه این پلتفرم تولید و به بازار عرضه کرده است. هرچند این پلتفرم نیز دارای ضعف و اشکالات فراوانی است. در سال 95 نیز مدل هاچ بک ساینا با نام کوئیک به بازار عرضه شده است. خودرو ساینا به‌نوعی فیس لیفت تیبا است که کمی جذاب‌تر از تیبا بوده و با قیمتی بالاتر به خرید اقساطی ساینا اس می‌رسد.

در طراحی ظاهر ساینا سعی شده است تا خودرو اسپرت و به‌روز شود و از طرح خسته‌کننده تیبا کمی فاصله بگیرد. چراغ‌های جلو اسپرت با گوشه‌های تیز و بدون انحنا هستند و کاسه چراغ آن قدیمی و کریستالی است. فاصله زیادی بین جلوپنجره و شیشه جلو وجود دارد که این همان نقطه‌ضعف طراحی جلوی ساینا است. وجود نوارهای مشکی و آرم درشت سایپا بر این اشکالات افزوده است. سپر ساینا نیز بزرگ و آرواره مانند طراحی شده است و همرنگ بدنه عرضه شده است. طراحی قسمت‌های جانبی بدنه نیز شباهت زیادی با تیبا داشته و نوآوری جدیدی در آن وجود ندارد. قسمت صندوق ماشین نیز به‌صورت برجسته طراحی شده است که به نظر می‌رسد از بدنه جدا شده است. طراحی سپر عقب نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. طراحی درب‌های جلو ساده و بدون انحنا است و روی بدنه نیز از خطوط حجم دهنده استفاده شده است. سپر عقب ساینا نسبت به تیبا زیباتر به نظر می‌رسد و منبع اگزوز زیر سپر مخفی شده است. کارشناسان طراحی معتقدند برای طراحی ساینا از تویوتا یاریس الهام گرفته است؛ البته بسیار ناشیانه و غیرحرفه‌ای.

طراحی داخلی ساینا

طراحی داخلی ساینا کاملاً ساده و مشابه خودرو تیبا است. داشبورد و قطعات آن از جنس پلاستیک سخت و یک‌دست خاکستری است. فقط دکمه فلاشر قرمزرنگ طراحی شده است. تیپ پایه ساینا مانیتور ندارد و فقط شامل ساعت و دماسنج دیجیتال است. در مدل‌های فول آپشن نمایشگر 7 اینچی به‌صورت عمودی در داشبورد نصب شده است که هماهنگی چندانی با دیگر اجزای آن ندارد. روکش‌های صندلی چرم نبوده و از نوعی روکش پارچه‌ای نرم تشکیل شده است که در پیچ‌های تند بدن راننده و سرنشینان را ثابت نگه نمی‌دارد. خروجی هوا نیز در وسط داشبورد تعبیه شده است که برای راننده و سرنشین به یک صورت تغییر حالت می‌دهد. از نظر فضای سرنشینان راحت هستند و افراد با قدبلند نیز فضای کافی از بالا و پایین دارند. فرمان ساینا هیدرولیک بوده و از جنس پلاستیک خشک ساخته شده است. البته سایز فرمان چندان متناسب با اندازه خودرو ساینا نیست.

دسته‌بندی کلیدهای سیستم صوتی و تهویه مطبوع در فضای داخلی، استفاده از کلیدگردان با قاب فلزی و دستگیره‌های خوش‌دست نسبت به پراید و تیبا از دیگر ویژگی‌های کابین ساینا است. به‌طورکلی فضای داخلی کابین برای چهار نفر مناسب بوده و صندوق آن نیز با ظرفیت 420 لیتر فضای مناسب و جاداری محسوب می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا