عمومیکسب و کار ایرانی

مزیت نمای سبز ساختمان

با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی انسانی، پیوند ما با طبیعت روز به روز کمتر می‌شود و اگر چاره‌ای برای آن نیندیشیم، این معضل می‌تواند به روح و حتی جسم ما آسیب بزند. یکی از بهترین راه‌ها برای زیبا‌سازی انواع خانه و بنا و جان بخشیدن به آن‎ها، استفاده از نمای سبز ساختمان است.
امروز قصد داریم به طور مفصل درباره نمای سبز ساختمان صحبت کنیم. با ما همراه باشید…

نمای سبز ساختمان به چه معناست؟

نمای سبز ساختمان همان دیوار و سطوح بیرونی ساختمان است که به طور جزئی یا کامل، با پوشش گیاهی مزین شده است. این نما، هیچ تداخلی با سایر مصالح نظیر که برای افزایش مقاومت استفاده می‌شود، ندارد و می‎تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی دیوار اعمال شود.
نمای سبز از نظر زیست محیطی گزینه‌ای بسیار عالی است. از طرفی، هیچ کسی نمی‌تواند انکار کند که انسان در طول روز، نیاز دارد با طبیعت ارتباط برقرار کرده و از مشاهده رنگ سبز گیاهان لذت ببرد. گیاهان، درمانی برای زخم‌ها و آسیب‌های روحی انسانی هستند و می‌توانند التیام‌بخش رنج‌ها و مشکلات زندگی باشند.
علاوه بر این موارد، استفاده از این نما مزایای اقتصادی و زیبایی شناختی زیادی دارد.
اکثر افراد قبل از نوسازی و بازسازی ساختمان، تنها مواردی نظیر و مصالح داخلی را محاسبه می‌کنند و هزینه نما را در نظر نمی‌گیرند. هزینه نمای سبز، بسته به نوع اجرا و گیاهانی که استفاده می‌شوند، می‌تواند متغیر باشد.
چنانچه قصد ساخت یا تعمیر نما را دارید، می‌توانید برای استعلام و سایر محصولات، با اصفهان آجر تماس بگیرید.

🧱 مطالعه بیشتر:

نمای سبز ساختمان چگونه اجرا می‌شود؟

اجرای نمای سبز از نظر سطح و نوع کاشت گیاهان، به دو شیوه انجام می‌شود:

اجرای نمای سبز به روش سنتی (روش کاشت مستقیم)

در روش اجرای نمای سبز سنتی، دیوار‌های پایه نما می‌تواند از هر نوعی باشد. به منظور افزایش مقاومت دیوار‌ها و نما در برابر گرمای زیاد یا عوامل طبیعی، معمولا از مصالحی نظیر آجر شیل و… که مقاومت بالایی دارند استفاده می‌شود.
گیاه رونده در خاک کاشته می‌شود و به مرور زمان، رشد کرده و به دیوار چسبیده و از آن بالا می‌رود. این روش، یکی از ابتدایی‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای اجرای نمای سبز ساختمان است که به مهارت و تخصص کمتری نیاز دارد.
معمولا پس از اینکه گیاهان با استفاده از شاخک‎های چسبناک خود به دیوار و نمای ساختمان چسبیدند، جداسازی آن‌ها و تغییر نما کار راحتی نیست و ممکن است پس از حذف گیاه، برخی از قسمت‌های آن روی دیوار باقی بماند و تمیز کردن نما را سخت کند.

اجرای نمای پوسته سبز

از آنجایی که نمای سبز می‌تواند به بافت و نمای پایه ساختمان آسیب وارد کند، در نتیجه، معمولا پس از و چیدن دیوار‌ها، بخشی که قرار است نمای سبز در آنجا پیاده‌سازی شود را به وسیله مصالح مخصوص، عایق‎کاری می‌کنند تا مقاومت سازه در برابر رطوبت و نفوذ ریشه و ساقه گیاهان، افزایش یابد.
برخی از انواع گیاهانی که در نمای سبز استفاده می‌شوند، قابلیت چسبیدن به دیوار یا بالا رفتن از آن را ندارند و یا شکل نمای ساختمان به گونه‌ای است که گیاهان نمی‌توانند از آن بالا روند. در برخی موارد نیز، مشتری می‌خواهد نمای سبز را فقط در یک یا چند‌ بخش خاص از ساختمان اجرا کند و بخش‌های دیگر دست نخورده باقی بمانند. برای اجرای نمای سبز در چنین شرایطی، از نمای پوسته سبز استفاده می‌شود.
به عبارتی دیگر، باکس و پوسته‌ای از پیش ساخته شده ( که می‌تواند از جنس فلز، توری مشبک، چوب، سیم کابلی و… باشد) را در قسمت‌های مورد نظر نصب کرده و ریشه گیاهان را در آن قرار می‌دهند تا گیاه رشد کرده و گسترش یابند.
از آنجایی که در این روش، گیاهان در باکس و پوسته قرار دارند، هر زمانی که خواستید می‌توانید گیاهان را تغییر دهید و یا جای پوسته را عوض کنید. حذف و جابجایی این پوسته‌ها به مراتب ساده‌تر از نمای سبز سنتی است.
نمای سبز پوسته به ۴ صورت پیاده‌سازی می‌شود:

🧱 مطالعه بیشتر:

نمای سبز مدولار

نمای سبز مدولار یا همان چیزی که به آن “باغ عمودی” نیز گفته می‌شود، از دو الهام اصلی شکل گرفته است:

  • برخی از گیاهان می‌توانند روی سنگ‌هایی با خاک سطحی بسیار کمی رشد کنند. می‌توان این گیاهان را به نمای خانه‌ها و ساختمان‌ها که اغلب سنگی یا آجری هستند اعمال کرد.
  • منبع الهام دوم، گلدان ها/سبدهای معلق گیاهی هستند که در زمان قدیم، اغلب در خیابان‌های جنوب اروپا دیده می‌شدند. با استفاده از مدل “گیاه آویزان” که گیاهان محکم در کنار و روی همدیگر آویزان می‎شوند، می‌توان مناطق سبزی را ایجاد کرد که یکدست نیستند اما می‌توانند سطح سبز خاص و وسیعی را ایجاد کنند.

برای اجرای نمای سبز مدولار، ابتدا گیاهان را در گلدان‌های مخصوص، سینی‌ها، پاکت‌های گیاهی یا پانل‌های زیرلایه، پرورش می‌دهند. معمولا در این سیستم‌ها، تجهیزات آبیاری به همراه ابزارهای پمپاژ و اندازه‎گیری تعبیه می‌شود. آبیاری و کوددهی به نمای سبز مدولار می‌تواند به صورت دستی و یا به صورت قطره‌ای انجام شود. سنگ کرم آتشکوه دارای رنگ بسیار ملایم و همراه با طرح های زیبای ابر وبادی است

نمای سبز مطبق

برای اجرای نمای سبز مطبق، ابتدا گیاهان را درون باکس‌های عموما توری کاشته و منتظر می‌مانند تا سطح و درون این باکس‌ها با گیاهان پر شود. سپس، باکس‌ها را در نقاط مورد نظر قرار می‌دهند. از آنجایی که باکس‌ها قابل جابجایی هستند، می‌توانید به راحتی آن‌ها را تعویض یا حذف کنید.

سیستم دیوار سبز هیدروپونیک (بدون نیاز به خاک)

این تکنیک از این واقعیت بهره می‌برد که گیاهان برای رشد به خاک نیاز ندارند و خاک تنها حمایت مکانیکی ریشه گیاه را فراهم می‌کند و می‌توان از طریق مایعات، آب و مواد معدنی را به گیاهان منتقل کرد. البته، نور خورشید و دی اکسید کربن نیز برای رشد و سلامت گیاهان ضروری است.
به طور کلی، سیستم‌های هیدروپونیک قبل از نصب عمودی، رشد تخصصی گیاهان را بر روی پانل‌های از پیش ساخته شده فراهم می‌کنند. پس از آماده شدن گیاهان، پانل‌ها به محل نصب انتقال داده می‌شوند و به چارچوبی در کنار دیوار/ساختار متصل می‌شوند تا نما را پوشش دهند. پس از نصب، گیاهان به رشد خود ادامه می‌دهند و ساختار را بیشتر می‌پوشانند. نگهداری از این نمای سبز، با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای یا دستی میسر است. برای شادابی بیشتر نما، می‌توانید در روز‌هایی که آفتاب به صورت مستقیم نمی‌تابد، برگ گیاهان را با یک اسپری آب معمولی مرطوب نمایید.

🧱 مطالعه بیشتر:

دیوار سبز شبکه‌ای (بستر پایه خاک)

این سیستم‌ها معمولا از شبکه‌های فلزی (و بعضا چوبی) قالب‌گیری شده استفاده می‌کنند که بر روی دیوارهای موجود (یا سازه‌های مشابه) ساخته شده یا به آن متصل می‌شوند. کاشت گیاهان سبز در زیرلایه‌های مبتنی بر خاکی که در تاسیسات قرار دارند، انجام می‌شود. می‌توان با استفاده از ترکیبی سبک از مواد مغذی و محیط زهکشی آزاد، محل مناسبی برای رشد بهتر گیاهان فراهم نمود.
حفظ آب طبیعی توسط اکثر بسترهای خاکی باعث می‌شود که طراحی و پیاده‌سازی انواع سیستم‌های آبیاری در این روش بسیار ساده باشد و در نتیجه، هزینه‌های نصب و نگهداری کاهش پیدا می‌کند. با این حال، یکی از معایب سیستم‌های مبتنی بر بستر خاک، وزن بیشتر آنها نسبت به سیستم‌های دیگر است. به همین دلیل، بهتر است در ساخت این سیستم، از مواد سبک‌تر و مقاوم‎تری استفاده شود.

انتخاب گیاه مناسب برای نمای سبز

  • گیاهان آویزان که از سازه یا گلدان آویزان می‌شوند (این گیاهان به مراقبت زیادی نیاز دارند).
  • گیاهان خود‎رونده که با استفاده از شاخک‌های چسبنده و یا پیچیدن به دور سازه، رشد می‌کنند و بدون نیاز به ابزار اضافی، سازه را پوشش می‌دهند.
  • گیاهان رونده‌ای که برای رشد و گسترش یافتن، به سازه‌ای برای نگهداری نیاز دارند و نمی‌توانند به دیوار بچسبند.

🧱 مطالعه بیشتر:

مزایا و معایب نمای سبز ساختمان

قبل از اجرای نمای سبز، بهتر است به خوبی با مزایا و معایب آن آشنا شده و سپس برای پیاده‌سازی آن اقدام نمایید. برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب نمای سبز عبارتند از:

مزایا نمای سبز ساختمان

  • ایجاد زیبایی بصری: گیاهان از هر نوعی که باشند، می‌تواند با رنگ‌های شاداب خود، محیط‌های شهری را از حالت ماشینی و غیر زنده، به فضای دلنشین‌تر و زیباتری تبدیل کنند.
  • افزایش ارزش ملک (و حتی ملک‌های اطراف): گیاهان می‌توانند با زیباسازی محیط، باعث جذب بیشتر افراد و رونق گرفتن کسب و کار‌ها شوند. با اجرای نمای سبز، نه تنها ارزش ملک شما و ملک‌های اطراف بیشتر می‌شود، در صورتی که کسب و کاری در ساختمان مورد نظر داشته باشید، احتمال موفقیتتان نیز بیشتر می‌شود.
  • تقویت روحیه و شادابی افراد: روانشناسان و افراد متخصص در حوزه سلامت روان، به مراجعین خود توصیه می‌کنند حداقل یک ساعت در روز را به مراقبت و تماشای گیاهان زنده بپردازند. نگهداری و تماشای گیاهان می‌تواند به مدیریت استرس کمک کرده و باعث افزایش بهره‎وری و خلاقیت افراد شود.
  • تمیز کردن هوای محیط از انواع آلاینده‌ها: گیاهان برای رشد و نمو خود به دی اکسید کربن نیاز دارند. تنفس گیاهان برخلاف انسان‌ها و سایر موجودات زنده به این صورت است که دی اکسید کربن را می‌گیرند و اکسیژن پس می‌دهند. با اجرای نمای سبز، می‌توانید محیطی سالم‌تر برای خود و سایر ساکنین فراهم کنید.
  • کاهش دمای محیط اطراف: تبخری که در گیاهان انجام می‌شود می‌تواند به کاهش دمای محیط اطراف ساختمان کمک کند.
  • ایجاد محلی برای لانه‌سازی و استراحت پرندگان: پوشش گیاهی، محلی مناسب برای لانه‌سازی پرندگان است. اگر می‌خواهید در نزدیکی خود همیشه صدای پرندگان را بشنوید، می‌توانید نمای سبز را امتحان کنید.
  • ایجاد عایق گرمایی/سرمایی برای ساختمان و صرفه جویی در انرژی: پوشش گیاهی می‌تواند به عنوان عایقی زیبا، تمام درز‌ها و شکاف‌های کاهنده انرژی ساختمان را پر کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.
  • ایجاد عایق صوتی برای ساختمان: اگر به عمق جنگل‌های انبوه رفته‌ باشید، حتما با سکوت آرامبخش آن آشنا شده‌اید. پوشش گیاهی می‌تواند از شدت طنین و صدا‌های بیرونی بکاهد و فضای آرام تری محیا کند.

🧱 مطالعه بیشتر:

معایب نمای سبز ساختمان

  • لزوم نگهداری و مراقبت همیشگی: گیاهان موجوداتی زنده هستند و برای زنده بودن به آب، غذا و مراقبت نیاز دارند.
  • هزینه اجرای زیاد: از آن جایی که نمای سبز، سازه‌ای جداگانه است، می‌تواند به هزینه‌های کلی ساختمان اضافه کند.
  • زمان اجرای طولانی: سرعت رشد گیاهان بسیار کند است و چنانچه می‌خواهید نمای سبز از پیش ساخته شده را اجرا کنید، می‌بایست برای رشد و ساخت آن منتظر بمانید.
  • افزایش وزن سازه: در برخی از انواع نمای سبز، به دلیل استفاده از مصالح سنگین یا استفاده از خاک به عنوان بستر، وزن دیوار نگهدارنده افزایش می‌یابد.
  • جذب حشرات: با اینکه با افزایش تعداد پرندگان و تغذیه آن‌ها از حشرات این مشکل کمتر می‌شود، اما برخی از افراد نسبت به ورود هرگونه حشره‌ای به ساختمان‌شان حساس هستند.
  • احتمال ایجاد آسیب به بافت سازه (در صورت اتصال مستقیم): گیاهانی که به صورت مستقیم به سازه می‌چسبند، می‌توانند باعث نفوذ رطوبت به ساختمان و آسیب به بافت‌های آن شوند.

🧱 مطالعه بیشتر:

هزینه اجرای نمای سبز

هزینه اجرای نمای سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع گیاهان، مساحت فضای سبز، نوع مصالح و ابزاری که برای اجرای نمای سبز بکار می‌روند، زمان اجرا، تعداد کارگران و… عواملی هستند که می‌توانند برای روی هزینه نهایی اجرا تاثیرگذار باشند. امروزه طراحی ساختمان ها به سمتی می رود که فضای سبز فراموش شده جایگاه خود را در محل زندگی پیدا کند. طراحی نمای سبز ساختمان یکی از راه حل های مناسب است که طبیعت را تا حدی به ظاهر بنا بر می گرداند و نمای جذابی ایجاد می کند. به دیوار پوشیده از گیاهان در نمای ساختمان، نمای سبز می گویند. امروزه بیشتر از گذشته سعی شده تا نمای سبز برای ساختمان ها اجرا شود زیرا نمای یک ساختمان اولین چیزی است که به چشم مخاطبان می آید و یکی از فاکتور های زیباسازی شهر است. هرچند تاریخچه نمای سبز ساختمان به گذشته ها بر می گردد اما امروزه توجه به آن به عنوان یک طراحی مدرن بیشتر شده است. همچنین استفاده از گیاهان متنوع در طراحی نمای سبز ساختمان می تواند باعث احیای تنوع زیست محیطی در شهر شود.

اجرای نمای سبز ساختمان

هزینه اجرای نمای سبز ساختمان

هزینه اجرای نمای سبز ساختمان به عوامل مختلفی وابسته است. از جمله این موارد نوع اجرای نمای سبز است. اجرای نمای سبز ساختمان می تواند هزینه های بالایی در بر داشته باشد؛ اما هزینه انواع نمای سبز و انواع سبک های اجرای آن نیز طیف گسترده را در بر می گیرد. شما می توانید با توجه به بودجه، نوع اجرای نمای سبز ساختمان را انتخاب کرده و برآورد هزینه ها را انجام دهید. برای آشنایی با انواع روش های اجرای نمای سبز ساختمان در ادامه مقاله با ما همراه باشید. هزینه اجرای نمای سبز ساختمان ، علاوه بر روش های اجرا به عواملی همچون نوع گیاه، ارتفاع و مساحت نما، مصالح و… بستگی دارد.

سیستم دو پوسته اجرای نمای سبز ساختمان

انواع نمای سبز

انواع نمای سبز ساختمان بر اساس نوع گیاهان مورد استفاده و روش اجرا دسته بندی می شود. روش های اجرای نمای سبز شامل روش مستقیم یا سنتی و روش دوپوسته است. روش دو پوسته یا مدرن خود با روش های گوناگونی قابل انجام است که در ادامه به بررسی دقیق تر آن ها و کاربردشان پرداخته شده است.

استفاده از نمای سبز برای انواع کاربری ها

اجرای نمای سبز ساختمان

همان طور که پیش تر نیز گفته شد روش های مختلفی برای اجرای نمای سبز ساختمان وجود دارد. دو روش اصل اجرای نمای سبز ، روش سنتی یا مستقیم و روش دو پوسته است.

نمای سبز مستقیم ( سنتی )

در این روش از گیاهان رونده مختلف که در خاک کاشته شده اند استفاده می شود. در این نوع اجرای نمای سبز ، گیاهان از سطح نمای ساختمان به عنوان بستری برای رشد استفاده میکنند و از آن بالا می روند. در این حالت بین گیاه و سازه ارتباطی وجود ندارد و گیاهان مستقیماً و بدون حائل از نمای سبز ساختمان بالا می روند. ایده اجرای نمای سبز مستقیم ایده پر هزینه ای نیست و با بودجه محدود نیز قابلیت اجرا دارد.

روش سنتی اجرای نما سبز

گاهی اوقات هم می توان با داشتن یک گل پیچک و هدایت آن، با هزینه کم، نمای ساختمان را به یک نمای سبز تبدیل کرد. هم چنین با قرار دادن چند گلدان زیبا در بالکن که در بسیاری از خانه ها جایی برای وسایل غیر قابل مصرف هستند، به زیباسازی و داشتن نمای سبز ساختمان کمک کرد که این روش هم از جمله روش های کم هزینه و در دسترس است.

استفاده از گیاهان رونده در بالکن ها

نمای سبز دو پوسته ( پوسته سبز )

در حالتی دیگر برای اجرای نمای سبز از المان های پیش ساخته (از جنس چوب، فلز، شبکه توری، سیم‌های کابلی و غیره) به عنوان بستری برای نگهداری گیاهان استفاده می شود که پس از اجرای سازه این المان ها روی نما نصب و نمای سبز ساختمان به روی این المان ها نصب می شوند. این گیاهان از قبل کاشته می شوند و مراحل رشد را طی می کنند. به دلیل این که بین نمای ساختمان و گیاه ارتباط مستقیمی وجود ندارد در صورت نیاز می توان آن را تغییر داد. اجرای نمای سبز ساختمان دو پوسته خود به پنج روش زیر انجام می شود.

نمای سبز دو پوسته

روش مدولار

در روش اجرای نمای سبز با داربست مدولار، داربست‌های بسیار سبک از جنس استیل گالوانیزه می باشند که یا روی نما نصب می شوند یا سازه مستقلی داشته که گیاه بالا رونده را روی خود نگه می دارند. پانل‌ های مشبک به صورت مدولار در کنار هم قرار می گیرند و سطح بزرگی را می پوشانند. پانل های دیوار سبز مدولار شکل پذیر هستند و به فرم های مختلف در می آیند.

روش مدولار اجرای نمای سبز

روش سازه شبکه ای

در روش شبکه ای اجرای نمای سبز ساختمان ، سازه بسیار سبکی از شبکه‌های فولادی برای گیاهان بالارونده ایجاد به سازه ساختمان متصل می‌شود. سیستم‌های شبکه توری انعطاف ‌پذیری بیشتری نسبت به سیستم کابلی داشته و اجرای نمای سبز با آن ها تنوع بیشتری دارد.

اجرای نمای سبز شبکه ای

سیستم کابلی

نمای سبز ساختمان با گیاهان رونده و حجیمی که شاخ و برگ زیادی دارند با کمک سیستم کابلی قابل اجرا می باشد. دیوار سبز کابلی با کمک یک سری توپی، غالباً از جنس فولاد ضد زنگ که قابلیت عبور کابل‌ها و کشش و انقباض آن‌ها از میان یکدیگر را داشته باشد، اجرا می شود. نوع دیگری از سیستم‌ کابلی نمای سبز ساختمان برای استفاده در نماهای سبز با سطح وسیع مورد استفاده قرار می گیرد که به آن نمای سبز کابلی کششی می گویند. نمای سبز کابلی کششی در نمای ساختمان هایی چون پارکینگ‌ها، ساختمان‌های داری، فضاهای عمومی یا فضاهای مسکونی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

نماهای سبز ساختمانی

نمای سبز با نمد پلیمری

سیستم نمای سبز ساختمان با نمد پلیمری شامل یک پارچه نمدی پلیمری با قابلیت زهکشی مناسب است که به شکل مشخصی تا خورده بر روی قاب زیر ساخت قرار می‌ گیرد. سیستم نمد پلیمری نمای سبز ساختمان نسبت به دیگر سیستم های نمای سبز جدید تر بوده و مزیت های بیشتری دارد. از مزایای نمای سبز پلیمری می توان به سبکی سازه دیوار سبز، تعویض و تغییر آسان گیاهان، تهویه مناسب ریشه گیاهان، سیستم زهکشی قوی تر، آزادی عمل در انتخاب گیاهان مختلف و.. اشاره کرد.

انواع گیاهان مورد استفاده در نمای سبز

نمای سبز هیدروپونیک 

در این سیستم نمای سبز ساختمان ، ریشه ی گیاه بین لایه های الیاف قرار می گیرد. آبیاری این سیستم بسیار مقرون به صرفه است. هم چنین رشد گیاهان در سیستم هیدروپونیک نسبت به سیستم کاشت در خاک، ۴۰ درصد سریع تر می باشد.

انتخاب گیاه مناسب برای نمای سبز

دوام گیاه انتخابی برای نمای سبز ساختمان در برابر عواملی همچون سرما، گرما، نور مستقیم آفتاب بسیار مهم است. همچنین باید با توجه به شرایط ( عواملی مانند رطوبت محیط، میزان آب دریافتی، شدت نور، شدت باد، ارتفاع خاک ) و کاربری ساختمان گیاهان را انتخاب کرد. گیاهانی مانند سرخس شمشیری، سرخس پای خرگوشی، سرخس لانه پرنده ای برای کاشت در گلدان و نصب در نمای سبز ساختمان مناسب هستند.

استفاده از پاپیتال برای نمای سبزانواع گیاهان در نمای سبز

مزایای نمای سبز

  • کاهش آلودگی: گیاهان با ایجاد اکسیژن در تصفیه هوای اطرافشان نقش بسیار مهمی دارند. در نتیجه استفاده از نمای سبز ساختمان تاثیر بسیار زیادی در بهتر شدن هوای کلان شهر ها و مکان های شلوغ دارد. نمای سبز موجب کاهش گاز های گلخانه‌ای، کاهش آلاینده‌ها و گازهای سمی و کاهش دود حاصل از ضایعات صنعتی و ماشین ها می شود.
  • صرفه جویی در انرژی: نمای سبز می تواند به عنوان یک پوشش عایق برای نمای ساختمان عمل کند. همچینن می تواند یک فیلتر مناسب در برابر اشعه خورشید باشد و سایه ایجاد کند.  همچنین این نما می تواند از بادهای سرد زمستانی جلوگیری کند. همه این فواید می تواند انرژی مصرفی در فصول مختلف سال را تا حدود زیادی کاهش دهد.

نمای تلفیقی سبز

  • زیباسازی: گیاهان نمای زیبایی برای ساختمان ها و شهر ایجاد می کنند. نمای سبز ساختمان جلوه بصری چشم نوازی را به ارمغان می آورد و باعث ایجاد نشاط و افزایش سلامت جسمی و روانی شهروندان شهر و بهبود مناظر اطراف ساختمان می شود.
  • بهبود بازاریابی: ایجاد نمای سبز برای بنا ارزش ساختمان را بیشتر کرده و فروش آن را نیز راحت تر می کند.
  • کاهش دما: گیاهان باعث کاهش دمای اطراف خود می شوند. نمای سبز ساختمان نیز با کمک گیاهان نقش مهمی در بهتر کردن هوای اطرافش دارند.

نمای سبز ساختمان

معایب نمای سبز

  • هزینه بالای اجرا و نگهداری نمای سبز ساختمان
  • سرعت کم در اجرای نمای سبز
  • بالا رفتن وزن نما
  • جذب حشرات و ایجاد زیست بوم برای آن ها
  • آسیب به مصالح در اتصال مستقیم گیاهان رونده در نمای سبز ساختمان

به خاطر داشته باشید که استفاده از نمای سبز، مستلزم رسیدگی همیشگی به گیاهان است. چنانچه مراقبت‌های لازم را انجام ندهید و در آبیاری و کوددهی آن سهل انگاری نمایید، احتمال اینکه گیاهان از بین بروند و نیاز به نوسازی و صرف هزینه دوباره را داشته باشد، وجود دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا