علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

سکسکه جنین در دوران بارداری و علت آن

مادر باردار متوجه حرکات متفاوت جنین حین رشدش می‌شود و این حرکات در هر سه ماهه بیشتر می‌شود. لگد زدن، چرخیدن، جمع کردن پاها و حتی سکسکه جنین در رحم مادر اتفاق می‌افتد که طبیعی است. اما آیا واقعا جنین در رحم مادر سکسکه میکند؟ تشخیص سکسکه جنین دشوار است. با این حال مادر باردار ممکن است متوجه شود که سکسکه موزون‌تر است. بعضی آن را چیزی شبیه تپش قلب توصیف می‌کنند که مشابه اسپاسم عضلانی است. سکسکه جنین معمولا از هفته 16 تا 20 بارداری مشخص می‌شود. اولین جنبش جنین سریع خواهد بود.

علت سکسکه جنین در رحم چیست؟

پزشکان دلیل سکسکه جنین درون رحم مادر را نمی‌دانند. بهتر است بدانید که همه جنین‌ها هم در شکم مادرشان سکسکه نمی‌کنند اما برخی ممکن است مرتب این کار را انجام دهند. برخی تئوری‌ها نشان می‌دهد که سکسکه جنین با رشد ریه جنین ارتباط دارد هرچند این تئوری هنوز ثابت نشده است. گفته میشود توانایی جنین برای دم و بازدم مایع آمنیوتیک و بروز سکسکه میتواند نشانه خوبی از رشد مناسب دیافراگم باشد. این حرکن نشان دهنده فعال شدن عصب دیافراگم است. علاوه بر تنفس، جنین درون شکم مادر تمرین مکیدن میکند. همه این فعالیتها میتواند منجر به بروز سکسکه جنین درون رحم مادر شود.

سکسکه جنین در شکم مادر طبیعی است؟

پزشکان معتقدند سکسکه جنین در رحم مادر طبیعی است. هرچند هر بارداری منحصر به فرد است و هیچ قانونی وجود ندارد که چندبار سکسکه جنین طبیعی است. برخی مادران سکسکه جنین را چندبار در روز تجربه میکنند و برخی دیگر اصلا چنین احساسی ندارند. با اینکه مشخص کردن سکسکه جنین در شکم مادر دشوار است اما این علامت خوبی است و بخشی طبیعی از بارداری به حساب می آید. هرچند به طور نادر سکسکه جنین میتواند نشانه یک مشکل در بارداری نیز باشد. بعد از هفته 32 بارداری معمولا خانم بارداری هر روز متوجه سکسکه جنین نمیشود. خانمی که بعد از هفته 28 بارداری بیشتر از 4 بار در روز متوجه سکسکه جنین به طور منظم میشود باید به پزشک مراجعه کند.

حرکت جنین در رحم برای هر مادری می تواند لذت بخش باشد. جنین علاوه بر لگد زدن به شکم مادر گاهی سکسکه هم می کند و مادر متوجه می شود. شما در متن زیر علت این سکسکه را میتوانید بخوانید. در ادامه با ما همراه باشید. حرکت جنین در رحم سکسکه جنین در شکم مادر یک امر کاملاً طبیعی است و معمولاً اغلب مادرها آن را حس می‌­کنند. ظاهرا سکسکه جزیی از تکامل اعصاب جنین است . برخی از مادران این سکسکه­‌ها را به صورت یک سری حرکت ریتمیک کوچک در روز حس می‌­کنند. جنین احتمالاً در اواخر سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم بارداری شروع به سکسکه می‌­کند، البته ممکن است در این مرحله این سکسه را اصلاً احساس نکنید.

ظاهرا سکسکه جزیی از تکامل اعصاب جنین است. برخی از مادران این سکسکه­‌ها را به صورت یک سری حرکت ریتمیک کوچک در روز حس می‌­کنند، اما برخی دیگر تنها یک بار در روز متوجه یک حرکت کوچک می‌­شوند که این همان سکسکه است. بر خلاف لگد زدن که تنها بخشی از شکم تکان می‌خورد، هنگام سکسکه معمولا تمام شکم تکان می‌خورد. سکسکه در مورد نوزادان تازه متولد شده نیز امری طبیعی است. بنابراین پس از زایمان اگر دیدید کودک‌تان گاهی سکسکه می‌­کند، تعجب نکنید. سکسکه جنین در ماه اخر بارداری علل انقباض دیافراگمانقباض دیافراگم در جنین‌های بالغ باعث سکسکه می‌شود.

برای آنکه جنین در رحم سکسکه کند، باید از یک سیستم عصبی مرکزی کامل برخوردار باشد. سیستم عصبی مرکزی به جنین کمک می‌کند که در مایع آمنیوتیک رحم نفس بکشد. در صورتی که این مایع وارد ریه شود، دیافراگم به سرعت منقبض شده و جنین سکسکه می‌کند. سکسکه در جنین امری رایج است و در سونوگرافی به صورت حرکات ریتمیک دیده می‌شود. سکسکه جنین پدیده‌ای بازتابنده است و معمولا باعث ناراحتی او نمی‌شود. علاوه‌براین، سکسکه ریه‌ی جنین را برای تنفس بهتر پس از تولد آماده کرده و ضربان قلب او را در سه ماهه سوم تنظیم می‌کند. در هفته ۳۰ بارداری جنین به‌سرعت درحال‌رشد بوده و به وزن جنین اضافه می‌شود. ممکن است شما با رشد رحم علائمی را تجربه کنید.

اگر در هفته سی ام بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم شدیدتر می‌شوند و ممکن است کدام علائم جدید ظاهر شود؟ جنین در چه وضعیتی بوده و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییری کرده و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ آیا با روش‌های خانگی می‌توان برخی علائم را کاهش داد و تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟ درصورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائم مشکوکی در بارداری دارید، حتما به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید.

برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. هفته ۳۰ بارداری چگونه است؟ در هفته ۳۰ بارداری شما در ماه هفتم حاملگی بوده و کمتر از دو ماه تا زایمان فاصله دارید. شکم شما هر هفته بزرگ‌تر شده و این وضعیت علائمی را در بدن شما ایجاد می‌کند. ممکن است برخی از علائم که در ماه‌های اول بارداری داشتید، دوباره ظاهر شود. در ماه‌های آخر بارداری شما دوباره دچار تکرر ادرار می‌شوید و ممکن است مشکلاتی در خواب داشته باشید. بر اساس تقویم بارداری در هفته سی ام بارداری بخش بزرگ رشد جنین مربوط به مغز است.

سلول‌های مغز بیشتر شده و عملکرد‌های مختلف مغز در حال شکل‌گیری است. شما می‌توانید به‌راحتی هر روز حرکات جنین را احساس کنید. شمارش ضربه جنین را نباید فراموش کرد! در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟ اگر علائم بارداری شدید شده است و شما را اذیت می‌کند، باید برای درمان یا کنترل این علائم به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر تنگی نفس شما شدید است یا کمردرد با استراحت برطرف نمی‌شود، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید به علائم خطرناک و جدی مانند خونریزی توجه داشته باشید. در صورت بروز هر نوع علائم مشکوک سریعا به پزشک اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته سی ام بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟ برای بررسی علائم متداول یا خطرناک دوران بارداری باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد. وضعیت جنین در هفته ۳۰ بارداری در هفته ۳۰ بارداری جنین حدود ۲۷٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا تقریبا ۴۰ سانتی‌متر است. جنین در هفته سی ام بارداری ۱۵۰۰ گرم وزن دارد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا