رنج مصرف کننده نهایی از سرکوب قیمت خودرو

سرکوب قیمت خودرو در این سال ها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت مشکلاتی را برای مصرف کننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است.

جواد مرزبان – عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت – در گفت وگو با یومیر با بیان این مطلب گفت: قیمت های دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست چرا که مشکلات جبران ناپذیری را برای تولیدکننده بوجود می آورد و منجر به کاهش کیفیت تولید و نبود رقابت پذیری در محصولات خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری شفافیت در محاسبه هزینه تولید خودرو و سوددهی خودروسازان بزرگ را به تاراج برده است تصریح کرد: در صورتی که بر اساس اهداف تعریف شده کشور نتوانیم خودرو تولید و عرضه کنیم به طور حتم تقاضای زیادی در بازار انباشته خواهد شد و قیمت خودرو در بازار آزاد دوباره افزایش خواهد یافت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت از انحلال مدیریت منابع مالی در خودروسازان به دلیل رشد نرخ نهاده های تولید تورم و نوسان قیمت ارز سخن گفت و تاکید کرد: ادامه سیاست فریز قیمت و قیمت گذاری دستوری ذینفعان اصلی حوزه صنعت خودرو را متضرر می کند و در عین حال سود این تصمیم گیری غلط به جیب دلالان و واسطه گران می رود.

مرزبان در ادامه خواستار اصلاح قیمت خودروسازان براساس فرمول شورای رقابت یا مبتنی بر محاسبه هزینه های تولید در شرکت های خودروسازی شد و متذکر شد: با قیمت های صحیح و بر مبنای شرایط اقتصادی کشور برای خودرو می توان انتظار کاهش زیان برای خودروسازان و بهبود عرضه خودرو به بازار را داشت.

به گفته وی نظارت دائم و اثرگذار بر قیمت های خودروسازان در کنار هدایت روند تولید و عرضه محصول به بازار از اهمیت بالایی برای موفقیت در خروج از قیمت گذاری دستوری برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: قیمت گذاری خودرو توسط خودروسازان با نظارت وزارت صمت منجر به سوددهی جلوگیری از افت ارزش سهام افزایش اعتماد سرمایه گذاران و سهام داران به صنعت خودرو کشور خواهد شد.

مرزبان در پایان تلاش های صورت گرفته از سوی خودروسازان برای توسعه صنعت خودرو کشور را به دلیل مسال ارزی و ریالی ناشی از سیاست های غلط دستوری بیهوده و رو به نابودی دانست بطوریکه در حال تبدیل شدن به یک کشور مونتاژ کار خودرو هستیم تا تولیدکننده خودرو!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا