در نکوداشت خسرو سینایی چه گذشت؟

در نکوداشت خسرو سینایی چه گذشت؟

قاسم قلی پور تهیه کننده معتقد است: خسرو سینایی فردگرا نبود.

مراسم بزرگداشت زندگی خسرو سینایی با نمایش فیلم «در کوچه های عشق» شب گذشته در تالار فردوس موزه سینما برگزار شد.

به گزارش یومیر علی لقمانی فیلمبردار و همکار نزدیک زنده یاد سینایی پس از اکران فیلم «در کوچه های عشق» گفت: امروز به یاد خسرو سینایی یکی از آثار ارزشمند کارنامه او را دیدیم. به گزارش یومیر همچنین افرادی که به نوعی با آقای. سینا در گروه ما حضور دارد. معمولاً وقتی هنرمندان از دنیا می روند ارتباط دانش آموزان و همکاران از خانواده قطع می شود اما در این زمینه سینا استثنا بود.

«در کوچه های عشق» مانند یک بداهه موسیقی است

وی افزود: شاگردان اولیه خسرو سینایی در دهه شصت انجمن دانش آموختگان مدرسه سینمایی باغ فردو را تشکیل دادند و نزدیک به چهل سال همیشه با او و خانواده اش در ارتباط بودند.

لقمانی خاطرنشان کرد: در زمان ساخت فیلم «در کوچه های عشق» امکانات زیادی در آبادان وجود نداشت و البته نباید فرصت ساخت این فیلم را از دست داد. در آن زمان مانند امروز وجود فیلمنامه برای دریافت مجوزهای ضبط ضروری بود. اما سینا از مدیرعامل وقت فارابی اجازه گرفت تا این فیلم را بدون ارسال فیلمنامه کارگردانی کند.

وی ادامه داد: در طول فیلمبرداری این فیلم مجبور بودیم در ساعات مختلف روز از جمله ظهر که دمای هوا به بالای 50 درجه می رسید تصویربرداری را ادامه دهیم. سینا تسلط بسیار خوبی به موسیقی و ریتم داشت. او به نوعی با تمام اشکال هنری و مقوله فرم آشنا بود و این موضوع در نحوه و نتیجه نهایی آثارش بسیار تأثیرگذار بود.

لقمانی با بیان اینکه هیچ تصویر آرشیوی در این فیلم وجود ندارد و هر آنچه در تصویر می بینیم ساخته و فیلمبرداری شده است افزود: سینا برای ساخت این فیلم از خاطرات جنگ زدگان مستقر در تهران نیز استفاده کرده است که مبنای کلی این خاطرات است. فیلمبرداری فیلم شروع شد و هر شب قبل از شروع کار تصمیم گرفته می شد که روز بعد کدام سکانس ها را تکمیل کنیم و این موضوع از قبل مشخص نبود. طبیعتا سینا ذهنیت خاصی نسبت به داستان مضمون فضا و ساختار فیلم داشت.

این سینماگر پیشکسوت گفت: زنده یاد سینایی کار در مستندسازی به نوعی بلوغ رسیده بود و به همین دلیل توانست این فیلم را به پایان برساند. ساخت «در کوچه های عشق» مانند یک بداهه موسیقی بود. در چنین آثاری ترکیب و شناخت گروه بسیار مهم است و تنها گروهی دوست داشتنی پرتلاش و خلاق می توانست در چنین فضایی کار کند. در این فیلم همه بازیگران در کنار تخصص خود به کارهای دیگری نیز مشغول بودند.

وی گفت: نکته مهم دیگر در مورد آقای. سینا این بود که از همه افراد گروه آگاه بود و این موضوع در شخصیت او بسیار برجسته بود.

زندگی سینا پر از نظم بود

گیسلا سینایی همسر زنده یاد خسرو سینایی گفت: از حضور در این گروه بسیار خوشحالم و در تمام این مدت احساس خاصی داشتم. من مطمئن هستم که آقای سینا در حال حاضر این گروه را زیر نظر دارد. چند سال بعد از ساخت این فیلم سفری به بازدید از مناطق جنوبی کشور اختصاص یافت و توانستم از شهرهای خرمشهر و آبادان نیز دیدن کنم. آقای سینایی برای دانش آموزان آبادانی کارگاهی برگزار کرد و با دیدن این شهر متوجه شرایط سختی که مردم این منطقه در دوران جنگ تجربه کردند شدم و فیلم «در کوچه های عشق» نیز بیانگر همین مشکل است.

وی ادامه داد: از آنجایی که جنگ به تازگی تمام شده بود سینا تصمیم گرفت فیلمی را در این منطقه کارگردانی کند زیرا گذشت زمان می تواند باعث شود که آسیب های ناشی از جنگ به تدریج ترمیم شود. سینا قصد داشت ساخت یک فیلم بدون فیلمنامه را تجربه کند ایده ای که اجرای آن بسیار سخت بود و آقای. لقمانی در این مسیر بسیار کمک کننده بود.

گیزلا سینایی یادآور شد: فیلم هایی مانند «در کوچه های عشق» باعث می شود که قدر زندگی و آرامش را بیشتر بدانیم و برای تثبیت آن تلاش کنیم. من خودم در زمان جنگ جهانی دوم به دنیا آمدم و حدود 12 سال در ایران زندگی کردم و امیدوارم جهان در آینده دوران زیباتری را تجربه کند.

همسر زنده ایاد سینایی گفت: سینایی دو ویژگی مهم داشت اولی رشته خاصی بود که در طول زندگی اش وجود داشت و دومی پاسخ گویی به موقع بود که فکر می کنم ریشه در این دارد که او مستندهای زیادی ساخته است. او در حین کار هیچ صحنه ای را از دست نداد و زمانی که برای فیلمبرداری وارد آبادان شدند عده ای از شهر گریختند و او توانست این اقدام را پیگیری کند. از فیلم استفاده کنید

سینا درس های زیادی برای من داشت

در ادامه فریدون شیردل فیلمبردار و از همکاران زنده یاد خسرو سینایی گفت: یکی از ویژگی های مهم آقای خسرو سینایی است. سینا وجود نظم زیادی در زندگی و کارش بود که هیچ گاه آن را زیر پا نمی گذاشت. مثلاً وقتی در باغ فردوس دانشجو بودیم اگر سر کلاس دیر می آمدم از ورود به کلاس خودداری می کردیم. قبل از “در کوچه های عشق” کارهای مختلفی از جمله کارهای دانشجویی را به همراه آقای دکتر کار کرده بودم. سینا. اما در حین فیلمبرداری این اثر انگار با یک خسرو سینائی دیگر مواجه شدیم و او به طور جدی مشغول کار روی کارش است.

شیردل خاطرنشان کرد: بسیاری از قسمت های این فیلم کاملا مستند است اما با این وجود بازیگران روی صحنه حضور دارند و وظایف محوله را انجام می دهند. موضوع کمبود امکانات در زمان فیلمبرداری هم خیلی ما را آزار می داد. آنچه برای من بیش از هر چیز دیگری مهم بود فرمان عجیب آقای سینا در مورد کاری بود که ما انجام می دادیم.

این سینماگر تصریح کرد: «در کوچه های عشق» درس های زیادی برایم داشت که می توانستم آن ها را در آثار دیگر هم به کار ببرم. من همیشه سینایی را فردی منظم می دانستم و برایم بسیار موثر بود و سعی کردم این روش را در کارهای دیگرم نیز به کار ببرم.

خسرو سینایی فردگرا نبود

قاسم قلی پور تهیه کننده و همکار زنده یاد سینایی نیز درباره وی گفت: زمانی که برای بازدید از سایت همنشین سینا به ماهشهر رفتیم از رادیو شنیدیم که عراق به کویت حمله کرده است. آن شب آقای گروه لقمانی مشغول فیلمبرداری صحنه ای در ایستگاه آتش نشانی بودند اما من به سینا گفتم که می توانیم به جای آن از فرار کویتی ها فیلمبرداری کنیم. در نتیجه توانستیم صحنه ای شگفت انگیز را فیلمبرداری کنیم. من در آقای بودم. خدمت سینایی در بسیاری از آثار و باید بگویم که او هرگز فیلمساز فردی و خودآگاه نبود و این ویژگی در او همیشه برای من خوشایند بوده است.

سینایی ریزه کاری های سینما را می دانست

نظام الدین کیایی سینماگر پیشکسوت نیز درباره سینا گفت: می توان ساعت ها درباره تک تک آثار خسرو سینایی صحبت کرد. با خسرو سینایی در هجده سالگی در وین آشنا شدم و بعد از فیلم «یار در خانه» با هم دوست صمیمی شدیم. این فیلم بر اساس مستند «مرثیه گمشده» ساخته شد که در مورد حمله به لهستان در جنگ جهانی دوم بود.

وی یادآور شد: سینایی هیچ گاه به دنبال خودنمایی نبود بلکه همیشه سعی می کرد دیگران را در کانون توجه قرار دهد و این ویژگی به ذات درونی او مربوط می شد. سینایی با تمام ظرایف سینما آشنا بود و می توانست در بسیاری از جشنواره ها اجرا کند و دیده شود اما مشکل این بود که عموما فقط ده درصد از انتظاراتش را تهیه کنندگان به او می دادند.

سینا همیشه در حالی که تدریس می کرد می ایستاد

رهبر قنبری فیلمساز و از شاگردان سینا نیز بیان کرد: از خانواده ای فقیر بودم و برایم کمی ترسناک بود و به عنوان معلم درآمد کسب می کردم. من چندین سال شاگرد خسرو سینایی بودم و یادم می آید نمی دانم که ایشان در حین تدریس می نشستند اگرچه کلاس هایش عموماً تقریباً سه ساعت طول می کشید. این باعث شد که در روش تدریس خود نیز همین کار را انجام دهم.

در ادامه افراد ذکر شده مانند فرهاد ورهرام ارد عطارپور و … خاطراتشان از همکاری با زنده یاد خسرو سینایی.

در این مراسم افرادی چون علی لقمانی گیسله سینایی فرهاد ورهرام نظام الدین کیایی قاسم قلی پور رهبر قنبری میترا مهتریان فریدون شیردل عباس یاری ارد عطارپور همایون علیخانی و… حضور داشتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا