برگزاری نشست علمی مبلغان مکتب اهل بیت(ع) تانزانیا با حجت الاسلام نواب
این نشست علمی با حضور بیش از یکصد و پنجاه نفر از مبلغان تانزانیایی مکتب اهل بیت با حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و امیرالمومنین برگزار شد. زیارت مرکز مشاوره فرهنگی کشورمان در دارالسلام.
به گزارش یومیر نواب حجت الاسلام والمسلمین نواب با ابراز خرسندی از حضور در جمع مبلغان مکتب اهل بیت تانزانیا این فرصت را نعمت و موهبتی از جانب خداوند برای حضور در جمع مبلغان دانست.
ایشان سخنان خود را با این حدیث شریف (بحارالأنوار ج 2 ص 241) که مقام مبلغین است آغاز کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) در یکی از سخنان خود ابتدا از حضار پرسیدند. : آیا شما را از مردمی آگاه کنم که در زمره پیامبران و شهدا نیستند اما در قیامت بر منبرهای نور هستند و پیامبران و شهدا به مقام آنان غبطه می خورند. (اما آنچه در مورد مردم گفتم حتی انبیا و شهدا در قیامت بر آنها غبطه می خورند انبیا و شهدا در خانه های خود خواهند بود به خدا سوگند بر سکوهای نور) اصحاب پرسیدند. : ای رسول خدا! آنها چه کسانی هستند (قائل: من نیز یا رسول الله) پیامبر فرمود: آنها کسانی هستند که خدا را در نظر مردم و مردم را در نظر خدا محبوب می کنند (قال: هم الدین یحبون عباد الله الی الله). و خدا را به عبادت اطاعت کنید).
نواب این حدیث را نشان از مقام والای مبلّغان مکتب اهل بیت علیهم السلام دانست و تأکید کرد: به این مقام نمی توان رسید مگر با الگو گرفتن از پیامبر گرامی اسلام. و صبر و سختی حتی مانند برخی از پیامبران خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نتوانستند به خوبی از عهده آن برآیند و خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود که در تبلیغ مثل حضرت یونس نباشید. الحوت – 48 کاراکتر).
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سه شرط اخلاص در تبلیغ و داشتن انگیزه الهی و توفیق و یاری از خداوند را سه شرط اصلی برای رسیدن به مقام والای مبلغان دینی معرفی کرد و سپس ارائه کرد. راهکارهایی برای داشتن یک موعظه موفق آنها به شرح زیر فهرست شده اند:
1. آسیب شناسی محیط تبلیغات. یک مبلغ موفق نمی تواند یک تبلیغ موفق داشته باشد بدون اینکه بداند فضای تبلیغاتی او چه آسیبی می تواند داشته باشد.
2. شناخت نیازهای مخاطب; به این معنا که یک مبلغ باید بداند که چه کلماتی و چه موضوعاتی پاسخگوی نیاز مخاطب است و در آنها تأثیر می گذارد.
3. شناخت راههای مؤثر. واعظ باید راه ها و روش های مختلف تبلیغ را بشناسد و مانند طبیب باشد که با توجه به نیازها و مشکلات هر فرد آنچه را که برای هر فردی مفیدتر و مفیدتر است فراهم می کند.
4. بازخورد از فعالیت های تبلیغاتی. برای داشتن یک تبلیغ موفق همیشه باید نظارت داشته باشد که آیا فعالیت های تبلیغاتی او موثر بوده یا خیر. به این ترتیب او باید داده های لازم برای حرکت رو به جلو را بر اساس واقعیت ها و نه صرفاً پیش فرض های ذهنی خود جمع آوری کند.
5. اشتیاق به آموزه موعظه; یکی از سنت های تبلیغی پیامبر گرامی اسلام این بود که در موعظه با گروه های مختلف به تدریج به بیان معارف تبلیغی می پرداخت و هر کدام یکدیگر را تقویت می کردند و گام به گام اهداف خود را پیش می بردند.
6. تلاش مشترک با دیگران. تبلیغ دین کار یک نفر نیست. باید از جوانان پیرها زنان و همه افرادی که آنجا هستند و توانایی هایی دارند استفاده کرد ساختاری دید و دیگران را ملزم به التزام به آن کرد چنانکه پیامبر(ص) نیز در کاری به جوانی به نام اسامه دستور دادند. و آنها را لعنت کرد تا فرمان او را اطاعت کنند.
در پایان این دیدار مبلغان سوالات خود را از حجه الاسلام والمسلمین نواب مطرح کردند.
دو سؤال «مشکلات مالی مبلغان» و «عرصه های تبلیغ اجتماعی» از مهم ترین سؤالات مبلغان بود. حاج در پاسخ به این سوالات تاکید کرد: نواب که البته مشکلات مالی مبلغان باید تا حد امکان مورد توجه قرار گیرد اما چیزی که مبلغین نباید از آن غافل شوند این است که راه تبلیغ دین راه است. از پیامبران که پر از سختی است.
در صورتی که فقر و تنگدستی دامنگیر همه انبیای الهی شده است اما پس از گذشت قرن ها ذکری از پیامبران الهی باقی مانده و از قارون ها خبری نیست و به فراموشی سپرده شده اند.
مبلغان باید عزت نفس داشته باشند و مطمئن باشند که خداوند متعال رزق و روزی آنها را به طور خاص تضمین کرده است: من طلب الایلام تکفول الله لا برزقا. البته خداوند متعال رزق و روزی همه موجودات زنده را تضمین کرده است اما این رزق را برای طلاب و مبلغان به شکلی خاص تضمین کرده است و مبلغ باید به این باور برسد که اگر در راه خدا تلاش کند رزق او خواهد بود. از جايي بيايد كه انتظار ندارد كافي است (و تقواي خدا را دارد و از ازدواج كنندگان من به حساب نمي آيد و روزي من به حساب نمي آيد.) 3 طلاق).
البته این را هم باید گفت که تبلیغ صحیح حتی باعث رونق اقتصادی فضای تبلیغ می شود در صورتی که در ابتدای اسلام این اتفاق افتاده است.
امیر حجاج ایرانی نیز از این عرصه ها به عنوان یکی از محیط های مهم تبلیغ یاد کرد و تاکید کرد: اولین شرط آگاهی و شناخت از ظرافت های این عرصه های اجتماعی و هماهنگی با مطالبات جماعت است.
لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه آقای معارف رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تقدیم به حاج آقای نواب از حضور ایشان در جمع مبلغان به عنوان فرصتی مغتنم و ایجاد هم افزایی در عرصه تبلیغ استقبال کردند.
معارف در سخنان کوتاهی بر لزوم توجه بیشتر به ساختار و تشکیلات تبلیغی تاکید کرد و تصریح کرد: در قرآن کریم به تبلیغ به عنوان کار یک فرد تلقی نشده است. حتی پیامبری مانند موسی علیه السلام از خدا می خواهد که برادرش هارون را که از او فصیحتر است همراهی کند وقتی که از جانب خداوند دستور می دهد در خطبه خود موعظه کند. ). و حتی در مواردی که دو نفر کافی نیستند شاید یک نفر سوم به ساختار سازمانی مبلغ اعزام شود تا به این دو نفر کمک کند. همانطور که در داستان روستایی که در قرآن کریم تهیه شده است که در آن دو مبلغ با انکار گسترده مردم روبرو شدند خداوند مبلغ سومی را برای کمک به آنها فرستاد (و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد مثلاً روستای الیکم مرسلون- 13). و 14 بله).
حجه الاسلام تقوی نماینده جامعه المصطفی تانزانیا نیز در بخشی از این دیدار اظهار داشت: علیرغم تلاش و موفقیت مبلغان تانزانیایی در گسترش مکتب اهل بیت علیهم السلام این استفاده برای توجه بیشتر به دلیل جمعیت زیاد شیعیان و تعداد زیاد مبلغان.
پس از این دیدار مبلغان از نمایشگاه «میراث شیرازی ها در تانزانیا» در رایزنی فرهنگی کشورمان در دارالسلام بازدید کردند.
انتهای پیام