عمومیکسب و کار ایرانی

برای حج عمره چه مدارکی لازم است؟

سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه ثبت‌نام و تشرف عمره‌مفرده سال ۱۴۰۲ اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن پیام سازمان حج و زیارت به شرح ذیل است:با استعانت از خداوند متعال و برابر برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امکان اعزام مجدد زایرین عمره به سرزمین وحی فراهم شده است، از این رو مرحله گروه بندی جهت ثبت نام از ودیعه گذاران دارای اولویت تشرف در گروه‌های اعزامی حدفاصل ۲۸/۰۹/۱۴۰۲ تا ۱۰/‏۱۲/‏۱۴۰۲‬ از روز چهارشنبه مورخ ۲۲/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ آغاز خواهد شد. در این مقاله در مورد اینکه ایاقیمت فیش حج عمره بانک ملی چه تفاوتی با سایر فیش ها دارد به شما توضیحاتی را ارائه میدهیم.

الف) مشمولان ثبت‌نام:

دارندگان کارت‌های ثبت نامی عمره مربوط به نام نویسی عمومی سال ۱۳۸۷ از اولویت ۱ تا ۱۵۰: این افراد باید با مراجعه به سامانه ما اقدام به تکمیل و بروز رسانی اطلاعات خویش و همچنین تشکیل گروه (به همراه اعضای خانواده، بستگان، آشنایان و … ) جهت تشرف در یک کاروان اقدام کنند.

نکته:چون درخواست مردم برای این سفر بسیار زیاد است شما میتوانید به راحتی از سایت ما اطلاعات لازم را کسب کنید. چون حج عمره قیمت های متفاوتی دارد و همیشه در نوسان است شما میتوانید با مراحعه به سایت از اخرین اخبار با خبر شوید.

ب) ایستگاه‌های پروازی و استان‌های اعزامی از هر ایستگاه:

۱- امام خمینی (ره): استان‌های البرز، ایلام، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کاشان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مرکزی، همدان

۲- اصفهان: استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری

۳- مشهد: استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی

۴- شیراز: استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان

۵- تبریز: استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی

۶- ساری: استان‌های گلستان، مازندران

۷- اهواز: استان خوزستان

۸- یزد: استان یزد

۹- کرمان: استان کرمان

۱۰- زاهدان: استان سیستان و بلوچستان

ج) زمان تشکیل گروه و نام نویسی اولیه (رزرواسیون):

متقاضیان دارای اولویت اعزام به عمره سال جاری از می‌توانند با مراجعه به سامانه ما نسبت به تشکیل گروه اقدام و سپس با مراجعه مجدد به سامانه فوق کاروان خود را انتخاب کنند و  اطلاعات لازم بابت خرید و فروش فیش حج عمره در سامانه مشاهده کنند.

What documents are required for Hajj Umrah?

د) نحوه ثبت‌نام و مدارک لازم:

– نام نویسی اولیه (رزرواسیون) افراد صرفاً با مراجعه مستقیم ایشان به سامانه iفراهم خواهد بود و به متقاضیان گرامی توصیه می‌شود برای صرفه جویی در وقت و نیز سهولت در کار، قبل از شروع ثبت‌نام در گروه‌های اعزامی، به سامانه مذکور مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات اولیه، تشکیل گروه اقدام نمایند. پس از نام‌نویسی اولیه (رزرواسیون) متقاضی در گروه‌های اعزامی، می‌باید در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به کارگزار مربوط مراجعه نموده و مدارک خواسته شده را ارائه نماید. بدیهی است قطعی شدن ثبت‌نام مقدماتی افراد منوط به مراجعه به‌موقع و ارائه کامل مدارک موردنیاز (قید شده در برگه رزرواسیون) به کارگزار خواهد بود.

– مدت زمان مجاز واریز مابه‌التفاوت هزینه سفر پس از قطعی شدن ثبت‌نام، حداکثر ۴۸ ساعت بوده که در صورت عدم واریز هزینه سفر در این فرصت، متقاضی به‌طور خودکار (سیستمی) حذف و فرد جدید جایگزین وی خواهد شد.

ه) سایر موارد:

– هزینه سفر به عمره مفرده شامل مخارج ارزی و ریالی همچون: بلیط هواپیما، اجاره هتل‌های محل اقامت، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل، صدور روادید، جلسات آموزشی و … بوده که مبلغ آن طی قبض مابه‌التفاوت هزینه سفر محاسبه و توسط متقاضی پرداخت خواهد شد.

– بنابر تصمیم اخذ شده، همه دفاتر و کارگزاران زیارتی سراسر کشور آمادگی دارند در صورت مراجعه متقاضیان، با دریافت حق‌الزحمه مربوطه، نسبت به درج اطلاعات افراد در سامانه عمره از قبیل: تکمیل اطلاعات متقاضی، تشکیل گروه، دریافت کلمه و رمز عبور و در نهایت ذخیره (رزرو) اولیه برای افراد واجد شرایط اقدام کنند.

– در صورت فراموشی اولویت اعزام، دارندگان کارت‌های ثبت‌نامی عمره می‌توانند با مراجعه به سامانه عمره و یا از طریق کد دستوری *۴*۶۴۵۱۱# از اولویت کارت ثبت‌نامی خویش (اولویت‌های ششصد گانه) مطلع شوند.

– برای سهولت ثبت‌نام در گروه‌های اعزامی، این امکان در سامانه عمره وجود دارد که دارندگان کارت‌های ثبت‌نامی با تشکیل گروه نسبت به جستجو و انتخاب کاروان و ثبت‌نام چند نفر بطور همزمان اقدام کنند.

– باتوجه به ضیق وقت و لزوم تکمیل هرچه سریع‌تر گروههای اعزامی به عمره، چنانچه ۴۸ ساعت پس از آغاز نام‌نویسی اولویت‌های فراخوان شده مراجعه نداشته و گروههای اعزامی تکمیل نگردد، سازمان حج و زیارت اقدام به فراخوان از اولویتهای بعدی خواهد کرد.

– باتوجه به تجربیات و سوابق گذشته تشرف افراد در هر زمان منوط به صدور به موقع روادید ازسوی سفارت کشور عربستان سعودی و تأیید جداول پروازی است.

نقل و انتقال فیش حج به چه صورت می باشد؟

همانطور که می دانیم زمانی که اقدام به خرید فیش حج می نمایید، در این که فیش شما برای حج تمتع باشد یا عمره، شرایط متفاوتی خواهد داشت. پس برای فروش فیش مکه نیز باید به این مسئله بسیار دقت شود. زیرا در این مسئله نیز پروسه فروش فیش ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

یکی از روش هایی که افراد از طریق آن اقدام به انتقال فیش خریداری نموده خود به دیگری می نمایند، مراجعه خریدار به بخش خریداران فیش حج است. در این قسمت افرادی که قصد دارند اقدام به فروش رسید ودیعه حج خود نمایند، تمام مشخصات ارتباطی خود را بیان نموده و خریدار می تواند به راحتی به این اطلاعات دست یابد.

پس از این که اطلاعات را در بخش خریداران فیش حج دریافت نمودید، با فروشنده فیش تماس خواهید گرفت. برخی از افرادی که قصد فروش بلیط حج خود را دارند، در بخش اطلاعات قیمت آزاد فیش حج تمتع درخواستی خود را نیز بیان نموده اند. که این مسئله می تواند در زمان خرید فیش به شخص کمک شایانی نماید.اما برخی از افراد نیز در بخش خریداران و فروشندگان فیش حج، هیچ قیمتی را برای فروش فیش بیان نکرده اند. این دسته از افراد به صورت توافقی اقدام به انتقال فیش حج خود می نمایند. یعنی خریدار با ایشان تماس حاصل نموده و در صورتی که بر سر قیمت به توافق برسند، نقل و انتقال حج صورت خواهد گرفت.

آیا برای خرید و فروش فیش حج باید به محضر خانه مراجعه نمود؟

از آنجایی که فیش حج نوعی سند بانکی معتبر به شمار می رود، بدون تردید برای خرید آن باید به محضر خانه مراجعه کنید. این مسئله زمانی رخ می دهد که دو نفر( یکی متقاضی خرید و دیگری متقاضی فروش فیش حج) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. پس از این که بر سر قیمت فیش خریداری شده به توافق رسیدند، باید به محضر مراجعه نمایند تا کارهای مربوط به انتقال بلیط حج در محضر خانه انجام شود. تنها در این صورت است که خرید و فروش بلیط مکه جنبه قانونی به خود خواهد گرفت.

پس از ثبت انتقال حج در محضر خانه، باید فرد به دفتر حج در سازمان حج و زیارت مراجعه نماید. در آنجا متصدی وارد سایت انتقال فیش حج شده و نقل و انتقال را قانونی خواهد نمود. یعنی در سایت ثبت می گردد که فروش توسط شخص x به شخص y صورت پذیرفته است. این نکته را به خاطر داشته باشید که نقل و انتقال فیش حج در نوع تمتع و عمره متفاوت است. پس بسته به این مسئله، اقدام به خرید رسید اعزام حج نمایید. طبق قانون انتقال و فروش فیش حج عمره تا اولویت 600، تنها برای افرادی که جزو درجه یک خانواده نباشند صورت می گیرد.

در صورتی که انتقال فیش حج تمتع باید حتما یک ماه پیش از اعزام به سفر حج، به افرادی غیر از خانواده درجه یک صورت پذیرد. این تاریخ ها در تهران و شهرستان ها متغیر می باشد.

آیا می توان اقدام به فروش فیش حج فرد متوفی نمود؟

بسیاری از وراث که پدر آنها در زمان حیات اقدام به ثبت نام حج نموده است، با این سوال مواجه هستند که آیا می توان بعد از فوت پدرشان اقدام به فروش فیش حج ایشان نمایند؟ در این حالت باید ابتدا تمام ورثه رضایت به فروش فیش داشته باشند. پس از آن نیز مبلغی که برای فروش فیش در نظر گرفته می شود، نباید بیشتر از مبلغی باشد که برای گزاردن حج نیابتی در نظر گرفته می شود. اگر یکی از ورثه صغیر باشد، یا عدم رضایت به فروش حج داشته باشد، باید سهم صغیر و ورثه ناراضی از مابه التفاوت این مبلغ پرداخت گردد.

در صورتی که دارنده فیش حج در زمان خرید و ثبت نام، از استطاعت مالی برخوردار بوده است. اما در زمان سر رسید برای تشرف به خانه خدا، شرایط استطاعت مالی خود را از دست داده باشد، حج از ذمه ایشان ساقط می گردد. پس ایشان می تواند با جابجایی فیش حج خود، پول آن را در جای دیگری هزینه نماید. لازم به ذکر است که فیش حج با قیمت روز، جزو ترکه متوفی به شمار می رود. درصورتی که سفر حج بر ذمه میت نباشد، یا ایشان اقدام به وصیت سفر حج خود به دیگری ننموده باشد، در این حالت فیش حج نیز همچون دیگر ترکه متوفی باید میان وراث تقسیم شود.

دکمه بازگشت به بالا