بارگذاری بیش از ظرفیت و تراکم جمعیت؛ ریشه ای ترین عامل آلودگی هوای تهران

بارگذاری بیش از ظرفیت حمل بار تهران یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است و باید در سیاست های آمایش سرزمین مورد بازنگری قرار گیرد.
به گزارش یومیر دکتر فرزام پوراصغر رئیس سابق کمیته محیط زیست توسعه ارضی و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه در برنامه رادیویی در خصوص راهکارهای دستیابی به هوای پاک گفت: بر اساس گزارش های قبلی از پروژه در سال 53 اعلام شد که تهران توان پذیرش بیش از 5 میلیون نفر را ندارد. اما بارها افزایش یافت و نیمی از خودروها در این فضای محدود حرکت می کنند و سالانه حدود 15 میلیون تن آلاینده هوا وارد هوای کشور می شود که قسمت زیادی از آن وارد تهران می شود.
پوراصغر افزود: ساخت و سازهای تصادفی اجازه اختلاط هوا را نمی دهد و تردد خودروها مقدار زیادی ریزگرد را وارد جو می کند. همچنین بخش زیادی از آب های زیرزمینی برداشت شده و جریان آب در دهه های اخیر قطع شده است. مراکز محلی در اطراف تهران شکل گرفته است که در افزایش آلودگی تاثیر دارد.
به گفته وی بارگیری بیش از حد ظرفیت حمل تهران یکی از عوامل اساسی است و نیازمند بازنگری در سیاست های توسعه زمین است. اما در چند دهه گذشته این سیاست ها نادیده گرفته شده است. ازدحام بدون بهبود زیرساخت های شهری پیامدهایی دارد در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی به درستی عمل نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهای زیادی در قانون هوای پاک آمده است که متاسفانه بسیاری از آنها نادیده گرفته می شود. البته پیشرفت های خوبی از سوی دانشگاه ها و رسانه ها در این زمینه صورت گرفته است.
وی همچنین با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در سال 79 تصریح کرد: جایگزینی خودروهای قدیمی مشارکت مردم و ارتقای فناوری از جمله موارد دیگر است. بندهای این طرح بعدها به شهرهای دیگر نیز تعمیم یافت. اقداماتی نیز انجام شد اما به دلیل کمبود بودجه و ناتوانی دولت ها در انجام تعهدات طرح ناقص ماند. سوخت امروز نیز قابل قبول نیست و باید هر چه زودتر به سمت حمل و نقل پاک و بهبود کیفیت سوخت حرکت کنیم. از سیاست های آمایش سرزمینی و تمرکززدایی نباید غافل شد و کاری برای تمرکز کل جمعیت در کلان شهرها نباید انجام داد.
پوراصغر در ادامه گفت: وابستگی زیاد کشور به نفت تاثیر زیادی دارد و با افزایش منابع ارزی حاصل از نفت سرمایه گذاری در محیط زیست نیز افزایش یافت و کاهش بارندگی ناشی از تغییرات اقلیمی در چند سال اخیر باعث مهاجرت های درون استانی شده است. حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی در تهران است که جمعیت را به تهران و سایر کلانشهرها می کشاند و ازدحام نیز منجر به تشدید آلودگی هوا می شود. بنابراین سیاست های کلان باید بازنگری شود.
انتهای پیام