عمومیکسب و کار ایرانی

ایجاد خطوط راهنما در فتوشاپ

در این آموزش فتوشاپ به آموزش ابزار خط کش (Ruler tool) و خط کش خود سند همراه با خطوط راهنما در فتوشاپ خواهم پرداخت.

دو شکل از خط کش در فتوشاپ طراحی شده است : خط کش اول در فتوشاپ ،  ابزار Ruler هست که در مقاله   این ابزار با جزییات کامل شرح داده شده است. در این مقاله چکیده نکات ابزار Ruler را خواهم گفت. خط کش دوم در فتوشاپ ، خط کش سند هست که در این مقاله کامل به این قابلیت در فتوشاپ خواهم پرداخت.

برای فعال سازی ابزار خط کش در فتوشاپ ابتدا روی ابزار eye dropper کلیک کنید (چند لحظه نگه دارین کلیک موس تون رو) حالا می تونید Ruler tool رو مشاهده کنید.

کاربرد اول ابزار خط کش : با ابزار Ruler در فتوشاپ می توانیم فاصله بین هر دو نقطه را محاسبه کنیم . با خط کش سند که در بخش بعد توضیح خواهم داد فقط فاصله پهنا و ارتفاع نقاط رو می تونیم بدست بیاریم.

به انیمیشن زیر دقت کنید :

فاصله بین دو نقطه در عکس تون رو می تونید در قسمت بالا مقابل گزینه L1 مشاهده کنید. که در فایل بالا 5 سانتی متر هست.

کاربرد دوم ابزار خط کش :

برای صاف کردن عکس های اریب و کج از ابزار خط کش می تونید استفاده کنید. به انیمیشن زیر دقت کنید :

خط کش سند و خطوط راهنما در فتوشاپ

برای فعال سازی خط کش سند (خط کش بالا و سمت چپ سند) باید به منوی view رفته و گزینه Rulers را انتخاب کنید. دقت کنید خط کش مورب در فتوشاپ نداریم.

 برای فعال سازی خطوط راهنما ، حتما باید خط کش سند را فعال کنیم. خطوط راهنما در فتوشاپ خیلی جاها کاربرد داره. برای اندازه گیری با خط کش سند و برای تراز بندی ، از خطوط راهنما استفاده می کنیم. برای یادگیری کامل خط کش و خطوط راهنما در فتوشاپ قدم به قدم نکات زیر را شرح خواهم داد :

نکته اول : برای فعال کردن خط کش Ctrl+r هست. حتما این کلید میانبر رو به خاطر بسپارین.
نکته دوم : صفر خط کش در فتوشاپ کجاست؟ بالا ، گوشه سمت چپ سند ما خط کش از صفر شروع میشه.
نکته سوم (مهم) : چگونه از خط کش استفاده می کنیم؟! مسلما برای اندازه گیری از خطوط راهنما استفاده می کنیم. برای استفاده از خطوط راهنما کافیه که در قسمت خط کش به سمت سند دراگ کنیم. به انیمیشن زیر که براتون آماده کردم دقت کنید

نکته چهارم : چگونه خطوط راهنما را حذف کنیم ؟ کافی ست خط راهنمای داخل سند را به بیرون دراگ کنید

برای مخفی کردن خطوط راهنما کافیه که کلیدهای Ctrl و ; را فشار دهید.

 نکته نهم : این نکته بسیار مهمه : موقعی که دارین کار میکنین یک جاهایی کار شما تداخل پیدا میکنه با خطوط راهنماتون!!! مثلا موقع کار با ابزار pen ممکنه خط راهنما دقیقا روی گره شما اومده باشه . حالا وقتی میخواین گره رو جابجا کنید خط راهنما جابجا میشه و ما نمی خواهیم خط راهنما جابجا بشه. خب. باید خطوط راهنما رو قفل کنیم که حرکت نکنن برای این کار به منوی view رفته و گزینه Lock Guides رو بزنید.

در حالی که آموزش فتوشاپ می تواند فرصت های شغلی شما را افزایش دهد ، همچنین می تواند مهارت های  مفید یاد بگیرید. از فتوشاپ میتوانید برای روتوش تصاویر، ایجاد ترکیبات با افزودن متن و گرافیک، ایجاد یک GIF متحرک خنده دار و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید.

نکته دوازدهم : مهم :

موقعی که خطوط راهنما رو حرکت می دین اگه بخواین با یک تعداد پیکسل مشخص جابجا بشن! باید کلید shift رو نگه دارین . فوق العاده این نکته مهمه. تو یک سری zoom ها وقتی جابجا می کنیم ،،، شاید ،،، به اون اندازه ای که بخوایم خطوط راهنما جابجا نشن ، به همین دلیل کلید shift رو نگه میداریم.

همانطور که می بینید خطوط راهنما به صورت اتوماتیک ظاهر می شوند.

خطوط راهنمای مورب در فتوشاپ

همانطور که گفتم خطوط راهنمای مورب در فتوشاپ نداریم . خب… برای تراز بندی خیلی جاها نیاز به استفاده از خطوط راهنمای مورب داریم. در فتوشاپ چه جایگزینی برای خطوط راهنمای مورب داریم؟ به عکس زیر دقت کنید :

 فاصله بین دایره ها در عکس بالا دقیقا مساوی هست. این کار چگونه انجام شده است؟ قاعدتا باید خطوط راهنمای مورب با زاویه مشخص داشته باشیم

در کامل این موضوع رو توضیح دادم و با دیدن ویدیوی آموزشی، به دانش تراز بندی در فتوشاپ ، کامل ، مسلط خواهید شد.

خب .موفق باشین . امیکی از مواردی که طراحان حرفه‌ای از آن مکرراً استفاده می‌کنند، خطوط راهنما است. کاربرد این خطوط از آنجایی حائز اهمیت است که اندازه‌گیری و فاصله‌گذاری دقیق را در دل خود جای می‌دهد. خیلی مواقع برای اینکه شما فاصله دو یا چند جسم را به میزان یکسان از هم داشته باشید، نیاز به ابزارهای خاصی دارید. مقیاس این ابزارها به‌واسطه نیاز شما می‌تواند تمامی یکاها را دربر بگیرد. با ما همراه باشید تا خطوط راهنما در فتوشاپ را به‌صورت کاربردی برای شما عزیزان تشریح کنیم.

خطوط راهنما در فتوشاپ:

یکی از موارد مهم که تحت عنوان گام اول معرفی می‌شود، تعین اندازه طرح شما بر اساس خروجی موردنیاز است. یکی از بخش‌های مهم در فرمت و اندازه مشخص برای خروجی نهایی می‌باشد. برای مثال اگر شما ابعاد طرحتان را مشخص نکنید، هنگام چاپ به مشکل بر خواهید خورد و نیاز به ویرایش مجدد خواهد بود.

چنانچه به علاقه مند هستید دوره مربوطه برایتان در دانشجویار قرار داده شده است.

در هر کاری که انسان وارد شود این امکان وجود ندارد که خطا را به صفر برساند. اما کاهش خطاهای احتمالی با پیش گرفتن یک سری ابزارها امکان‌پذیر است. در نظر گرفتن بستری همچون محدوه امن برای طراحی‌ها نیاز است. برای مثال در طراحی کارت ویزیت بهتر است طراحی به‌اندازه تقریباً 5 میلی‌متر از لبه‌ها فاصله داشته باشد. این کار باعث جلوگیری از آسیب وارده در طرح اول می‌شود و به طرح اصلی مشکلی وارد نمی‌کند.

ابزار Guide:

کلمه Guide به معنای راهنما است. برای اینکه ضمن طراحی مشکلی پیش نیاید و طرح از محدوده مدنظر خارج نشود، از ابزار Guide استفاده می‌کنیم. با استفاده از این ابزار به‌راحتی می‌توانید مرز برای طرح خود تعریف کنید و در یک چارچوب مشخص با خیالی راحت شروع به طراحی کنید.

دو روش برای استفاده از ابزار خطوط راهنما وجود دارد:

  • واژه خط کش در زبان انگلیسی Ruler نام دارد. برای آشکارسازی خط کش های اطراف فضای فتوشاپ، Ctrl+R را به‌صورت هم‌زمان بگیرید. به این صورت عمل کنید که با هدایت موس به سمت بالا یا چپ فضای فتوشاپ، روی خط‌کش درگ کنید و آن را به سمت چپ یا بالا حرکت دهید.
  • یک روش فوق‌العاده دقیق وجود دارد که کار شما خیلی راحت می‌شود. بدون زحمت و اذیت وارد بخش View شوید و New Guide را انتخاب کنید. با واردکردن فاصله موردنیاز از سمت چپ یا بالای تصویر، طرحی دقیق خواهید داشت.

این موضوع هم یادآوری شود که خطوط راهنما در هنگام چاپ نمایش داده نخواهد شد.

مخفی کردن خطوط راهنما:

واحد اندازه‌گیری خطوط راهنما:

تفاوتی که در این مدل از خطوط راهنما در فتوشاپ نمایان می‌شود، لایه موردنظر است که با رنگ صورتی انتخاب می‌شود. پیشنهاد میکنیم مقاله مرتبط با معرفی را در وبسایت دانشجویار مطالعه کنید.

ابزار Grid:

زمانی که شما قصد تراز بندی به‌صورت دستی را دارید به کمک ابزار Grid به‌راحتی این کار را انجام می‌دهید. با انجام این کار خطوط شطرنجی روی لایه‌ها ظاهر خواهد شد که به تفکیک می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. تشابه این ابزار همچون ابزار Guides در این است که در هنگام چاپ مشاهده نخواهد شد.

این ابزارها مربوط به بخش Move می‌باشند و در حالت کلی تراز بندی با در حالت خودکار هم وجود دارد. این امکان هم وجود دارد که فاصله بین لایه‌ها را یکسان قرار دهیم.

بعد از یادگیری دوره فتوشاپ اگر تمایل به ادامه مسیر یادگیری طراحی و گرافیک و کسب دانش جامع تر در این زمینه داشتید مسیر خود را ادامه دهید

اگر کمی کنجکاو هستید کافی ست با فشردنF1  تا F12 شاهد تغییرات به وجود آمده در فضای فتوشاپ باشید.

در پایان یک نکته جهت خلاقیت و به کاربرد بیشتر ضمن طراحی به شما هدیه خواهد داد. درصورتی‌که در طراحی‌های خود و استفاده از خطوط راهنما در فتوشاپ، قصد تغییر رنگ این خطوط را دارید، به‌صورت زیر عمل کنید.

یدوارم این مفید واقع شده باشه.

 

دکمه بازگشت به بالا