عمومی

۴۰ داوطلب مدارک لازم را دارند

سخنگوی شورای نگهبان در برنامه کلی امشب یومیر گفت: اسناد امروز از وزارت کشور ارسال شد و فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها است.

کدخدایی افزود: شماره ثبت نام انتخابات قبلی بالغ بر 1600 نفر بود. اگر تصویب شورای نگهبان نبود ، ما بیش از 3000 ثبت نام را پیش بینی می کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت که تعداد اسامی اعلام شده توسط وزارت کشور 592 نفر است: تقریبا. 40 نامزد ریاست جمهوری اسناد لازم را مطابق با تصمیم شورای نگهبان ارائه داده اند. اگر کسی سند معیوبی داشته باشد یا از فرصت برای پر کردن اسناد استفاده کرده باشد ، پر کردن اسناد البته امکان پذیر است.

کدخدایی بابیان اینکه آنچه برای ما معتبر است شرایط اعلام شده از سوی شورای نگهبان است افزود: البته هدف ما بررسی صلاحیت ها در مدت 5 روز است و وقتی در مهلت قانونی به نتیجه گیری در مورد صلاحیت ها رسیدیم نتایج را به وزارت کشور. “ما برای اعلام اسامی تبلیغ می کنیم.

وی درباره مبارزات انتخاباتی نامزدها گفت: “پس از اعلام اسامی شورای نگهبان به وزارت کشور ، وزارت کشور موظف است ظرف یک یا دو روز اسامی را اعلام کند و مبارزات از 27 ژوئن آغاز می شود و به مدت 20 روز ادامه دارد. “

سخنگوی شورای نگهبان گفت: “اگرچه اعلام کردیم که افراد غیرمجاز نباید ثبت نام کنند ، اما اصرار داشتیم که افراد ماهر ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: سلایق مختلف سیاسی برای انتخابات ثبت نام کرده اند.

کدخدایی گفت: “به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد که چه تعداد داوطلب تایید می شوند.”

سخنگوی شورای نگهبان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: از نظر رهبر و مدبر بودن ، سابقه اجرایی حداقل محسوب می شود ، البته ارزیابی از رهبری فردی نیز مهم است و مورد ارزیابی قرار می گیرد. این یک گام به جلو بود که افراد اقلام خدماتی را در ثبت نام ها ارسال کنند.

کدخدایی گفت: البته شورای نگهبان که مبتنی بر نظارت موثر است ، باید بر تبلیغات نیز نظارت کند. ما در انتخابات مجلس تبلیغات را مشاهده کردیم ، اما در انتخابات ریاست جمهوری اینگونه نبود. البته این بدان معنا نیست که نامزدها پشت تریبون بروند و آنچه را که می خواهند بگویند.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که کاندیدا یک فرد سیاسی باشد اما یک فرد متدین یا یک فرد مذهبی نباشد اما یک فرد سیاسی نباشد. اینها باید در افراد وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه ما نه یک مقطع سیاسی و نه مقطعی داریم ، گفت: “در 20 سالی که در شورای نگهبان بوده ام ، احساس نکرده ام که اعضای شورای نگهبان دارای منافع سیاسی هستند .

وی افزود: سقف مشخصی برای صلاحیت های صلاحیت نداریم و اگر تعداد زیادی از آنها شرایط لازم را داشته باشند آن را اعلام خواهیم کرد. این قانون از ما می خواهد که شرایط قانونی را در نظر بگیریم و ما بدون توجه به قانون تبعیت می کنیم.

کدخدایی گفت: معیار ما قوانین اساسی و شرایط مندرج در قانون و در سیاست کلی انتخابات اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب و آنچه در قطعنامه شورای نگهبان آمده است ، آنچه در شورای نگهبان داریم این است. اجرای قانون و وظیفه ما بر عهده ما است که شرایط قانونی را برآورده کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین تأکید کرد: سطح فعلی افراد در بررسی صلاحیت ها است و در بررسی صلاحیت ها ، صلاحیت افراد فقط برای یک دوره و در دور بعدی بررسی می شود ، حتی اگر رئیس جمهور باشد در دفتر ، مدارک وی را بررسی خواهیم کرد. “

کدخدایی گفت: برای تأیید صلاحیت داوطلبان به 7 رأی اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر شخصی 6 رأی یا کمتر داشته باشد تأیید نمی شود.

وی گفت: یکی از خواسته های ما برگزاری انتخابات الکترونیکی است و ما بارها گفته ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیکی برویم. البته اکنون بسیاری از مراحل به صورت الکترونیکی انجام می شود. اما از آنجا که ما به عنوان حقوق بشر باید از صدای مردم محافظت کنیم ، کمی نگران هستیم و باید زیرساخت های امنیتی لازم فراهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان فشار یا دستوراتی را تحمل نمی کند و تصمیمات آن باید مستند باشد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد تصمیم اخیر شورا در مورد سازماندهی نامزدهای ریاست جمهوری اظهار داشت: “پس از اعلام سیاست کلی انتخابات ، ما در مورد انتخابات که همزمان اعلام شد تصمیم گرفتیم. از طرف دیگر ، مجلس مجبور شد وارد عمل شود و اقدامات موثری را با این قانون انجام دهد. مصوبه ای که در مجلس یازدهم مورد بررسی قرار گرفت حداقل بود ، اما با تغییراتی که انجام شد ، نظر اعضای شورای نگهبان جلب شد. با این حال ، هیئت عالی نظارت مجمع این اقدام پارلمان را غیرقانونی تشخیص داد و قانع نشد. بنابراین ، تصمیم بر این شد که شورای نگهبان همان مصوبه 1996 را با مصوبه ای اصلاح کند.

کدخدایی افزود: خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان تأثیرات بسیار خوبی داشت و تعداد ثبت نام ها نیز اگر همان شماره 592 را بدانیم نسبت به دوره های گذشته به خوبی کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر اسامی و پرونده افرادی که پرونده آنها مدارک لازم را دارد به شورای نگهبان ارسال شده است. هنگام بررسی صلاحیت ها ، ما فقط پرونده هایی را که مستندات لازم را دارند پردازش می کنیم.

دکمه بازگشت به بالا