استان ها

۳۲ هزار تن آرد مصرف ماهانه سیستان و بلوچستان/ روسیه وارد کننده گندم به ایران است

یومیر/سیستان و بلوچستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: ماهانه حدود ۳۲ هزار تن آرد مصرف استان است که نیاز به ۴۰ هزار تن گندم با ۱۵ درصد سبوس گیری دارد و در سال نیز این میزان حدود ۴۸۰ هزار تن گندم است که در چرخه تولید قرار گیرد.

محمد رضا سرگزی شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای بهمن ماه نیز روستاییان سیستان و بلوچستان آرد با ۱۵ درصد سبوس گیری را دریافت می کنند.

سرگزی گفت: گندم مورد استفاده استان گندم تولیدی خود سیستان و بلوچستان است اما در آنلاین و آبان ماه سالجاری از دیگر نقاط کشور نیز واردات داشتیم و سرانه استان متوسط ۱۰ کیلو آرد برای همه مردم است اما افراد بیگانه، فاقدان شناسنامه و اتباع افغانستان سهم بالایی را در استفاده از نان دارند که همین امر باعث ایجاد صف های طولانی شده و علاوه برآن با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند برنج و ماکارونی نان جایگزین خوبی است که بر همین اساس سعی شده در این مدت برخی خبازی ها اضافه پخت داشته باشند.

وی اظهار کرد: کامیون های حامل گندم نباید در صف های سوخت سیستان و بلوچستان معطل شوند زیرا در اینصورت عملا از چرخه تولید خارج شده و بر این اساس برای حمل گندم از چابهار به زاهدان و شهرستان های دیگر تصمیماتی اخذ و هماهنگی خوبی انجام شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان افزود: حمل آرد نیز از حمل گندم مهمتر است و روزانه ۹۰۰ تا یک‌هزار تن آرد حمل می شود و تا حدودی بحث سوخت و دیر رسیدن آن برطرف شده است.

وی بیان کرد: به همه شهرهای استان اعلام شده تا آسیب شناسی کرده و مکان های مورد نیاز برای راه اندازی نانوایی را شناسایی کنند و در زاهدان نانوایی ها به صورت پراکنده وجود دارد و چندین نانوایی نیز بزودی در این شهر راه اندازی خواهد شد.

سرگزی تصریح کرد: بیش از ۱۶۰ تا ۱۸۰ نانوایی تنوری سنتی در زاهدان وجود دارد که بحث ساماندهی این نانوایی ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: یکی از معضلات عدم رسیدن به موقع آرد به روستاییان و عشایر بود که یک شرکت دانش بنیان توانست تمامی اطلاعات روستاییان و فروشگاه ها را در سامانه ای طراحی و قابلیت خوبی ایجاد کند تا فروشگاه های تعاونی روستایی و عشایری در این سامانه مشخص شوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: دولت نیز پروژه هوشمند سازی آرد و نان را آغاز کرده و همه نانوایی های سراسر کشور بروزرسانی شده و هر فعالیت خبازی بر اساس دستگاه پوز بوده و عملکرد نانوایی ها بر این اساس انجام می شود و هم اینک بیش از ۹۹ درصد نانوایی های استان مجهز به این دستگاه کارتخوان هستند.

وی همچنین گفت:۶۸۶ هزار تن گندم امسال از طریق بندر چابهار از سوی کشورهای روسیه و آلمان وارد کشور شده که این گندم وارداتی علاوه‌بر مصرف استان به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: کشور روسیه وارد کننده گندم به ایران است و بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور موقعیت خوبی را ایجاد کرده و هم‌اینک این بندر با امکان بارگیری کشتی های بیش از ۱۰۰ هزار تن امکان هرگونه تخلیه و بارگیری کشتی های بزرگ را ایجاد و امکان پهلوگیری هر کشتی با هر محموله را دارد.

وی افزود: عمده واردات برای مصارف سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار از طریق بندر چابهار تامین می شود و افتتاح ریل چابهار قطعا بهترین اتفاق خواهد بود.

سرگزی خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی در سال ۹۹ در بندر چابهار حدود ۱۵ کشتی واردات داشته که از این تعداد ۱۱ کشتی گندم، سه کشتی برنج و یک کشتی شکر بوده و بیش‌از ۸۵۵ هزار تن کالا از این بندر تامین شده و در سال ۱۴۰۰ نیز این تعداد به ۲۰ کشتی افزایش یافته که ۱۶ کشتی گندم، سه کشتی برنج و یک کشتی شکر بوده که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن ظرفیت تخلیه کشتی ها در همان سال بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا