عمومی

یک شوخی بزرگ – یومیر

بنابراین ، هر ساله جریانی از پیام های تبریک به روانشناسان و مشاوران سرازیر می شود و برنامه هایی توسط سازمان نظام روانشناسی و انجمن های علمی مرتبط و برخی مراکز مشاوره برگزار می شود. امسال به دلیل موج ویرانگر Covid 19 ، این برنامه ها در فضای مجازی برگزار شد. اما با نگاهی تحلیلی و انتقادی می توان دریافت که در کشور ما فراخوانی یک روز به عنوان روانشناس و بزرگداشت آن یک شوخی بزرگ است. چرا؟ حقایق زیر را در نظر بگیرید:

– در سالهای اخیر ، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان انجمن روانشناسان و مشاوران با چالشهای زیادی روبرو شده است که باعث ایجاد شکاف جدی بین طیف دو روانشناس شده است. رئیس فعلی سازمان با انتقادات زیادی از سوی انجمن های علمی روبرو است ، اما از این انتقاد آگاهی ندارد و به کار خود ادامه می دهد. یکی از دلایل اصلی این بی تفاوتی ، غفلت اکثر رسانه ها برای ماجراجویی در سازمان دهی سیستم روانشناسی است که خوب ، کسی نمی داند توجه یا بی تفاوتی نسبت به یک موضوع ارتباط مستقیمی با میزان توجه رسانه ها دارد این موضوع.

در سال های اخیر ، به ویژه با گسترش فضای مجازی ، تعداد قابل توجهی از روانشناسان ، حتی کسانی که دارای مدرک مهندسی هستند ، محتوای آسیب شناسی روانی را برای عموم تولید کرده اند. متأسفانه بخش قابل توجهی از جامعه ایران با ضعف نهادهای نظارتی و ناآگاهی روز به روز در حال رشد است و در نتیجه ، بی اعتمادی کلی به آموزه های روانشناسی وجود دارد.

– در اردیبهشت سال گذشته ، رهبر محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و از وی خواستند به مناسبت روز ملی روانشناس پیام تبریکی به جامعه روانشناسان صادر کند. اکنون یک سال از این نامه می گذرد و رئیس جمهور تحسین شده ترجیح داده است وقت خود را به موضوعات با ارزش تری اختصاص دهد.

– در آوریل و مه سال 1399 ، در حالی که جامعه ایران با ترس Covid 19 دست و پنجه نرم می کرد ، بیش از هزار روانشناس و مشاور داوطلبانه به درخواست وزارت بهداشت به سیستم 4030 پیوستند و روزانه به تعداد قابل توجهی از افراد نگران و ترسیده پاسخ می دهند و تلاش می کنند برای افزایش آگاهی و آگاهی چند راه حل رفتاری و شناختی آبی برای این برند. اما بعداً وزارت بهداشت با اصرار بر تصویب قانون بهداشت روان در مجلس که روانپزشکان را مسئول سلامت روان مردم می داند و به روانشناسان مراجعه می کند مانند سایر متخصصان بهداشت روان پاداش این کمک داوطلبانه را می دهد.

علی رغم اینکه رئیس جمهور تقریباً در هر جلسه در ستاد ملی کرونا از کلمات و عبارات مربوط به علم روانشناسی استفاده می کرد و مردم را مکرراً به آرامش دعوت می کرد ، وی تاکنون به نظرات روانشناسان درباره تصمیمات این ستاد و تأثیر آنها گوش فرا داده است. سلامت روان جامعه. نشده است. هر روانشناسی که با تعالیم و تحقیقات روانشناسی اجتماعی آشنا باشد می داند که بسیاری از تصمیمات این ستاد به دلایل روانشناختی م effectiveثر نبوده و مانند کم نور شدن آب در هاون است ، اما کی گوش می دهد؟

سال گذشته ، علیرغم همه محدودیت ها ، روانشناسان و مشاوران با برگزاری کارگاه های آموزشی و ادامه مشاوره فردی ، مانع از سیل آسیب روانی شدند که البته نتیجه همه گیری کوید 19 بود و هست ، اما یک روانشناس یا مشاور با تأثیرات فقر فزاینده و مشکلات اقتصادی ممکن است اکثریت جامعه ایران را آزار دهد؟ در مورد زن و مرد و کودکی که امروز طعم تلخ فقر را بیش از گذشته احساس می کنند چه می توان گفت؟

تا وقتی که سیاستمداران تصمیم به استفاده از آموزه های روانشناسی در سیاست ها و تصمیمات خود نگیرند ، تا زمانی که جامعه به آموزه های جذاب اما ناکارآمد و حتی خطرناک روانشناسان روی نیاورد و تا زمانی که روان درمانی و مشاوره به یک ضرورت تبدیل شود ، یک روز تحت عنوان روانشناس و افتخار یک شوخی بزرگ است.

* روانشناس

دکمه بازگشت به بالا