حوادث

چگونه می‌توان مجازات تصادف را کاهش داد؟

معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح موارد موثر در کاهش و تشدید مجازات در حوادث رانندگی پرداخت.

سرهنگ علی هامانخانی در گفت وگو با یومیر، وی در خصوص عوامل موثر بر تشدید یا تخفیف مجازات پس از تصادف گفت: به طور کلی قانون تشدید مجازات را برای رانندگانی که از صحنه تصادف متواری می شوند، مجاز دانسته است. در این خصوص ماده 719 قانون مجازات اسلامی تاکید می‌کند: «زمانی که مصدوم نیاز به کمک فوری داشته باشد و راننده علیرغم امکان انتقال مصدوم به مراکز درمانی یا درخواست کمک از نیروی انتظامی و یا فرار از انجام آن امتناع کند. تعقیب «به‌جای» ترک حادثه و ترک مصدوم حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند. اعطای تخفیف در این ماده.

وی ادامه داد: در تبصره 1 همین ماده نیز آمده است که در صورت عدم امکان توسل به وسایل دیگر برای کمک به مصدوم، راننده می تواند وسیله نقلیه را برای انجام وظایف مذکور در این ماده از محل حادثه جابجا کند. در تبصره دوم ماده 719 قانون مجازات اسلامی آمده است: هنگامی که راننده در تمامی موارد مذکور مصدوم را به محل معالجه و استراحت می‌برد و یا موضوع را به اطلاع مسئولان مربوطه می‌رساند یا به هر نحوی اقدام به مداوا می‌نماید. استراحت می کند و درد مصدوم را تسکین می دهد “به آرامی دادگاه قوانین تخفیف را برای او رعایت می کند.”

هامو خانی گفت: علاوه بر فرار از صحنه تصادف، برخی اقدامات قبل از تصادف نیز مجازات را تشدید می کند. راننده با وجود نقص و نقص مکانیکی که در تصادف مؤثر است و همچنین در صورت عدم استفاده از وسیله نقلیه موتوری را راه اندازی کرده است. در نقاط مشخص شده برای عبور از پیاده رو و یا از نقاطی که عبور ممنوع است علائم لازم را رعایت کنند که در تمامی این موارد راننده به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی مذکور در مواد فوق محکوم می شود. علاوه بر مجازات محکوم علیه، دادگاه می تواند وی را از یک تا پنج سال از رانندگی نیز منع کند.

وی در خصوص امتناع از کمک به مجروحان و فرار از صحنه تصادف گفت: بر اساس قانون قانون مجازات اسلامی امتناع از کمک به مصدوم و رفع خطر جانی نیز محسوب می شود تا هرکس فردی را ببیند. یا افرادی که در معرض خطر مرگ قرار دارند می توانند بدون اینکه خود یا دیگران را با این عمل به خطر بیندازند و علیرغم کمک یا اشاره به عدم انجام اقدام فوری یا کمک گرفتن از دیگران یا اطلاع فوری به مقامات یا مراجع ذیصلاح برای جلوگیری از خطر یا تشدید نتیجه اقدام کنند. انجام دهد؛ مستلزم حبس تا یک سال یا جزای نقدی است.

همخانی ادامه داد: در این صورت اگر مرتکب یکی از کسانی باشد که به دلیل حرفه خود می توانسته کمک موثری داشته باشد به حبس جنحه از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی محکوم می شود. اگر شخص دیگری را در چنین شرایط اضطراری در خطر مرگ ببیند، طبق این قانون موظف است به او کمک کند یا از دیگران برای کمک به او کمک بخواهد. نکته مهم این است که وضعیت مصدوم حاد است.

معاون پرورشی و فرهنگی پلیس راهور تهران گفت: اما در برخی موارد در شرایطی ممکن است فردی که با فردی که از محل متواری می شود تصادف کرده و با توجه به آسیب وارده به اشد و حداکثر مجازات محکوم شود. او باعث شده است.» میزان این جریمه در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ درج شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا