اجتماعی

چه فعالیت‌هایی موجب افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند؟

دوپامین یک ماده شیمیایی مغز و انتقال دهنده عصبی است که به شما کمک می کند احساس شادی کنید.

به گزارش یومیر، مغز از طریق فعالیت ها و رفتارهای خاصی که بسیاری از آنها را هر روز انجام می دهیم، دوپامین ترشح می کند. وقتی دوپامین به مقدار زیاد آزاد می شود، احساس لذت ایجاد می کند و مرکز پاداش را در مغز فعال می کند.

این هورمون باعث می شود که بخواهید رفتارهای خاصی را تکرار کنید و آنها را به عادت تبدیل کنید، چه سالم باشند و چه نباشند، مانند مصرف مواد مخدر یا سیگار کشیدن.

این مفید است که بدانید چه زمانی دوپامین آزاد می شود و چه زمانی می توانید انتظار افزایش جزئی در خلق و خوی خود داشته باشید.

در ادامه به برخی از این فعالیت ها به نقل از مدیکال اکسپرس اشاره می کنیم:

* خوردن

دوپامین نقش عمده‌ای در ایجاد انگیزه، توجه، تنظیم حرکات و رفتار بدن دارد، اما مهم‌ترین اثر آن احساس لذت و رضایت است. هر فعالیتی که برای رفاه و بقای ما ضروری است منجر به ترشح دوپامین می شود. برخی مطالعات حتی می گویند که خوردن غذا دو بار منجر به ترشح دوپامین می شود: اول زمانی که غذا خورده می شود و سپس زمانی که غذا در معده است.

*آب می نوشد

وقتی تشنه هستید، یک لیوان آب قطعا یک پاداش است، بنابراین جای تعجب نیست که نوشیدن آب باعث ترشح دوپامین در مغز شما می شود، اما نوشیدن آب همیشه دوپامین ترشح نمی کند. این اتفاق زمانی می افتد که شما واقعا تشنه هستید و به آب نیاز دارید، مانند بعد از یک تمرین سخت یا در یک روز گرم.

* سرگرمی

به گفته متخصصان، شرکت در فعالیت هایی که باعث افزایش تندرستی می شود مانند یوگا، ورزش، بازی و غیره می تواند به ترشح دوپامین در مغز کمک کند. بهبود خلق و خوی را می توان پس از 10 دقیقه فعالیت هوازی مشاهده کرد، اما معمولاً پس از حداقل 20 دقیقه به اوج خود می رسد.

* نور خورشید را دریافت کنید

اختلال عاطفی فصلی (SAD) وضعیتی است که در آن افراد در طول زمستان زمانی که نور خورشید کافی دریافت نمی کنند، احساس غمگینی یا افسردگی می کنند. به خوبی ثابت شده است که دوره‌های کوتاه‌تر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به کاهش سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق و خو، از جمله دوپامین شود، و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند آنها را افزایش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا