عمومی

چهره پنهان عبدالناصر – یومیر

عبدالناصر در 15 ژانویه 1918 به دنیا آمد و یکی از افسران آزاد بود که به همراه ژنرال محمد نجیب به همراه سایر افسران ، کودتایی علیه سلطنت ترتیب داد و قدرت را به دست گرفت.

از سال 1952 تا 1956 ، ژنرال محمد نجیب رئیس جمهور بود و جمال عبدالناصر نخست وزیر بود ، اما عبدالناصر که نمی خواست زیر جنرال نجیب باشد ، تلاش کرد رئیس جمهور را برکنار کند.

برخلاف نجیب ، ناصر که از کاریزما سیاسی و قدرت بیان بالاتری برخوردار بود ، از طریق موضوعات پوپولیستی مانند ملی شدن کانال ، ملی شدن زمین های کشاورزی و تقسیم سود کارگران در کارخانه ها چندین سفر به استانهای مختلف مصر انجام داد. خود را ناجی سرزمین مصر بدانید.

برای معرفی خود در جامعه مصر و در رسانه های عربی ، ناصر با کمک ژنرال های عبدالحکیم عامر ، حسن ابراهیم و جمال سالم ، مأمورین آزاد در نزدیکی وی ، حادثه تروریستی “المنشیه” را برای ترور دروغین جمال عبدال برنامه ریزی کرد. ناصر

در 26 اکتبر 1954 ، در حالی که جمال عبدالناصر در حال سخنرانی در میدان المنشیه در شهر بندر اسکندریه بود ، یکی از اعضای اخوان المسلمین ، محمود عبدالطیف ، با یک اسلحه به تریبون نزدیک شد و هفت تیر شلیک کرد.

اما عبدالناصر در کمترین زخمی ای نداشت. جنبش اخوان المسلمین پس از کودتای افسران آزاد به عنوان یک سازمان تروریستی در نظر گرفته شد و فعالیت های این جنبش اسلامی ، که در سال 1928 توسط حسن البنا تأسیس شد ، ممنوع اعلام شد.

تعدادی از اعضای جنبش اسلامی که در زیر زمین فعالیت می کنند دستگیر شدند ، در یک دادگاه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شدند. از آن زمان ، ناصر با اخراج محمد نجیب از ریاست جمهوری قدرت را به دست آورد و در سال 1956 کانال سوئز را که توسط انگلیس ، فرانسه و رژیم صهیونیستی در مصر مورد حمله قرار گرفت ، ملی كرد.

ایالات متحده در حمله ناکام شرکت نکرد ، و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را محکوم کرد که این حمله را صادر کرد.

اگرچه جمال عبدالناصر خود را ناسیونالیست عرب می دانست و با سیاست های ایالات متحده و دولت اسرائیل مخالفت می کرد ، انتشار خاطرات جنرال حسین الشافعی معاون رئیس جمهور وقت و یکی از عوامل آزاد اثبات دوم بود.

حسین الشافعی اعتراف کرد که قبل از سرنگونی افسران آزاد در سال 1952 ، عبدالناصر همه حرکات کارگزاران آزاد را برای سرنگونی سلطنت مصر به طور مکتوب به حسین الشافعی داده بود تا هر روز برای سفیر آمریکا ارسال کند. در قاهره.

به گفته حسین الشافعی ، ایالات متحده در کودتا علیه شاه فاروک مصر با عوامل آزاد همراه بود و ملی شدن کانال سوئز ظاهراً با دانش قبلی ایالات متحده و کاهش نفوذ انگلیس و فرانسه در مصر انجام شد.

انگلیس و فرانسه بزرگترین سهامدار کانال سوئز بودند و با ملی شدن کانال اتصال به دریای سرخ و دریای مدیترانه ، منافع خود را از دست دادند.

عبدالناصر با استفاده از سخنان رسانه ای و قدرت تحلیلی خود ، خود را به عنوان قهرمان ملی مصر و رهبر قومی جهان عرب ، محمد حسنین هیکل ، نویسنده و نویسنده فقید مصر تأسیس کرد. علاوه بر اینکه سردبیر روزنامه تأثیرگذار الاحرام بود ، هیکل موضع وزارت ارشاد ملی “اطلاعات” را نیز در دست داشت ، و او بود که چهره ای بی نظیر در جهان عرب از جمال عبدالناصر خلق کرد. ایجاد صدای رادیو عرب ، که اتحاد اعراب را به رهبری جمال عبدالناصر دعوت کرده بود ، یکی از ابتکارات روزنامه نگار برجسته مصری حسنین هایکال بود. رویکردهای انقلابی ، ایجاد تعاونیهای کارگری و کشاورزی ، لغو فئودالها ، قدمهای به سمت خودکفایی در کشاورزی ، بازسازی ارتش مصر با استفاده از فناوریهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، تأسیس دانشگاههای مختلف و حذف تحصیلات دانشگاهی از انحصار ثروتمندان یکی از اقدامات مثبت روسای جمهور فقید مصر را در نظر گرفت.

یکی از سیاست های منفی عبدالناصر ، که به شدت موقعیت وی را در حوزه مذهبی کاهش داد ، اعدام رهبران برجسته اخوان المسلمین از جمله سید قطب بود که خوشه ای عمیق بین حکومت مصر و اسلامگرایان ایجاد کرد. جنگ ژوئن 1967 ، که منجر به شکست دردناک ارتش مصر و اشغال بخشهای مهم این کشور از جمله سینا ، الریش و شرم الشیخ توسط ارتش رژیم صهیونیستی شد ، موضع پان عرب را نیز به لرزه درآورد. یکی دیگر از اشتباهات و اقدامات غیرقابل فراموش شدن جمال عبدالناصر ، درگیری ارتش وی در جنگ داخلی یمن بین زیدیان به رهبری امام بدر بن احمد بن یحیی و نیروهای نظامی جنرال عبدالله سلام بود.

عبدالناصر دو لشکر از نیروهای خود را به یمن فرستاد تا به حکومت 1100 ساله امامان مسلمان شیعه پایان دهد و سرانجام به حکومت شیعیان ، که جزئی از مذهب شیعه هستند ، پایان داد و در سال 1962 و حامیان نظامی یمن از عبدال ناصر قدرت را در دست گرفت.

همین اتفاق در عراق افتاد زیرا عبدالناصر جریانات ناسیونالیستی عرب را به رهبری عبدالسلام عارف فراخواند تا کودتا را انجام دهند زیرا عبدالکریم قاسم رئیس جمهور وقت عراق یک شیعه بود.

این کودتای خونین در 9 فوریه سال 1963 با پشتیبانی غیر مستقیم ارتش مصر و با پخش رادیو سوم العرب علیه عبدالکریم قاسم انجام شد و قاسم پس از 5 سال قدرت در عراق توسط عبدالسلام عارف رهبر کودتا به طرز دردناکی ترور شد.

جمال عبدالناصر سرانجام در 28 سپتامبر 1970 ، در سن 52 سالگی ، پس از 18 سال حكومت مطلق بر مصر و تا حدودی جهان عرب درگذشت .بعد از 50 سال ، هنوز صحبت های زیادی درباره مرگ مشكوك وی وجود دارد. .

قبل از مرگ وی در سال 2016 ، جمال عبدل ناصر ، وزیر اطلاعات ، دوست وفادار و همراه ثابت وزیر اطلاعات ، حسنین هیکال ، در مصاحبه جنجالی با رسانه های عرب ادعا کرد که انور سادات ، جانشین جمال عبدالناصر جانشین آن زمان ، در جام عبدالناصر سام بود. سیانید و باعث مرگ رئیس جمهور محبوب مصر شد.

این اظهارات با خشم بین المللی روبرو شد ، خانواده ای انور سادات از حسینی هایکال در دادگاه های مصر شکایت کرد ، اما این پرونده با وساطت رئیس جمهور برکنار شده مصر ، حسنی مبارک حل و فصل شد.

310311

دکمه بازگشت به بالا