عمومی

چرا آمریکا باید قدم نخست را بردارد؟

ایالات متحده باید اولین قدم را بردارد و راهی دیگر وجود ندارد ، زیرا ایران خود را موافق و آسیب دیده از سیاست های خصمانه دولت ترامپ طی چهار سال گذشته می داند و انتظار دارد که دولت جدید آمریکا جبران کننده سیاست های اشتباه گذشته علیه ایران باشد. . نباید تحت بار تحمیل شرایط جدید بر دولت قرار گیرد.

به گزارش یومیر ، عصر ایران “تغییر دولت در ایالات متحده و قدرت جو بایدن به عنوان چهلمین رئیس جمهور ایالات متحده موضوع تغییر سیاست های دولت سابق آمریکا در مورد مسائل جهانی از جمله ایران را در دستور کار دولت جدید آمریکا قرار داده است.

جو بایدن و دموکرات ها از بسیاری از سیاست های دولت ترامپ طی چهار سال گذشته ناراضی بودند و آنها را به ضرر منافع استراتژیک و بلند مدت ایالات متحده خواندند و اصرار داشتند که ترامپ با سیاست های خود ایالات متحده را منزوی کرده و به حاشیه رانده شده است. بایدن قول داده بود در بسیاری از سیاست های داخلی و خارجی ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی تجدیدنظر کند و اکنون سعی دارد با رفتن به کاخ سفید به قول های خود عمل کند.

شواهد نشان می دهد که بایدن حداقل در چند ماه اول حضور خود در کاخ سفید باید روی مرتب سازی مسائل داخلی ، از جمله بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی آن تمرکز کند ، اما برخی از موضوعات سیاست خارجی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. دارای یک نماد است.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود در ایالات متحده از بسیاری از معاهدات و سازمان های بین المللی ، از جمله توافق نامه آب و هوای پاریس ، یونسکو ، سازمان بهداشت جهانی و غیره کناره گیری کرد. وی همچنین برجام را در مه 2018 با امضا ترک کرد. نتیجه حاصل بیش از یک دهه دیپلماسی بین المللی به لطف تلاشهای دولت باراک اوباما بود که جو بایدن یکی از اعضای ارشد آن بود.

دولت بایدن می خواهد در روزهای آغازین حضور خود در کاخ سفید به بسیاری از این معاهدات و سازمانها بازگردد. در حالی که به نظر می رسد موضوع برجام از این معاهدات و تعهدات بین المللی دولت آمریکا و بازگشت به برجام مستثنی باشد ، دولت ایران انتظار دارد اولین گام را بردارد و به تمام تعهدات خود در قبال برجام بازگردد. به عبارت دیگر ، دولت بایدن انتظار دارد که ایران ، که در برجام و در قالب ماده 36 در برجام قرار دارد ، پس از یک سال سیاستگذاری با توجه به سیاست یک جانبه دولت ترامپ ، فقط بخشی از تعهدات هسته ای خود را در قالب برجام پس دهد. اقدام برای خروج از برجام و بازگشت تحریم ها. صبر را متوقف کرده ، اولین قدم را برداشته و به همه تعهدات برجامی برگردید و سپس دولت آمریکا که طی سه سال گذشته با ده ها میلیارد دلار تحریم به اقتصاد ایران آسیب رسانده است ، تصمیم به بازگشت به برجام می گیرد.

این یک انتظار اغراق آمیز و بیهوده است و اقدام منطقی در شرایط فعلی این است که طرفی که از شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شده اولین قدم را بردارد و سپس ایران تعهدات شورای امنیت سازمان ملل را یکی یکی مطابق با اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد الزام دولت آمریکا به برداشتن اولین گام در جهت بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل حداقل خواسته ای از ایران است ، در غیر این صورت ایران بدیهی است مجبور به جبران خسارت اقتصادی ده ها هزار دلاری اقتصادی بایدن از دولت بایدن می شود که کمی کمتر از آن است. تحریم های آمریکا. طی سه سال گذشته

دولت بایدن شرایط مشابهی را به بسیاری از اقدامات یک جانبه دولت ترامپ برای خروج از توافق نامه های بین المللی تحمیل نکرده و متعهد است که هرچه زودتر سیاست دولت ترامپ را بررسی کند ، اما فشارهای لابی های داخلی و خارجی منجر به برجام شده است. از چوب استفاده کنید و توپ را به ایران برسانید.

این سیاست دولت بایدن در شرایط فعلی مثر نیست و به جز اتلاف وقت و فرصت و تشویق ایران برای برداشتن گام های بیشتر برای خروج از تعهدات هسته ای ، به نفع طرف آمریکایی نخواهد بود زیرا ایران متوجه شده است که دولت بایدن نباید این کار را انجام دهد. این می تواند ادامه سیاست فشار حداکثر بر ایران را معتبر ارزیابی کند و خود را مسئول پیگیری سیاستهای غلط ترامپ از نظر تشدید فشار بر ایران و نداشتن شهامت برای برداشتن اولین قدم برای جبران سیاستهای اشتباه دولت ترامپ برای خود بداند ایران به ضرر ایران می تواند به ضرر منافع استراتژیک ایالات متحده و اروپا باشد زیرا حداکثر فشار بر ایران از بین رفته است و ایران در 3 سال گذشته در برابر شدیدترین فشار مقاومت کرده است و بنابراین از ادامه ناامنی فعلی نخواهد ترسید. این عدم اطمینان را فرصتی برای افزایش قدرت خود در مذاکرات احتمالی و آتی با دولت بایدن خواهد دید.

به نظر می رسد تنها راه منطقی و اصلی برای برون رفت از عدم اطمینان فعلی ، روشی است که ظریف اخیراً در مصاحبه با CNN به مقامات بایدن ارائه داده است. یعنی برداشتن اولین قدم از ایالات متحده و سپس برداشتن گام های هماهنگ و مشابه از طرف ایرانیان ، واگذاری نقش میانجی و هماهنگ کننده به “جوزف بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

در شرایط فعلی ، این منطقی ترین راهی است که می تواند برجام را احیا کند و زمینه را برای دیپلماسی فراهم کند و برخی اختلافات منطقه ای بین ایران و کشورهای منطقه را حل کند ، در غیر این صورت تاخیر در برجام و برداشتن قدم اول از ترس ترس داخلی و لابی های خارجی علیه برجام ، موفقیت مثبتی برای دولت بایدن و ایالات متحده و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل نخواهد بود.

ایالات متحده باید اولین قدم را بردارد و راهی دیگر وجود ندارد ، زیرا ایران خود را موافق و آسیب دیده از سیاست های خصمانه دولت ترامپ طی چهار سال گذشته می داند و انتظار دارد که دولت جدید آمریکا جبران کننده سیاست های اشتباه گذشته علیه ایران باشد. . نباید تحت بار تحمیل شرایط جدید بر دولت قرار گیرد.

اما در عین حال ، ایران آماده است تا از اولین گام دولت بایدن برای لغو برخی تحریم ها و بازگشت گام به گام شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابق با اقدامات ایالات متحده در راستای شورای امنیت سازمان ملل متحد ، استقبال کند تعهدات خودت برگرد

این منطقی ترین راه برای احیای برجام است و هر دولتی که به دنبال منافع ملی در ایران باشد و آن را دنبال کند ، البته همان روش را انتخاب خواهد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا