اجتماعی

پیش‌بینی طول عمر انسان با چشم‌ها امکان پذیر شد!

به گزارش یومیر؛ هنوز برای علم امکان تشخیص زندگی بیولوژیکی افراد و زمانی که آنها به زوال کامل می‌رسند غیرممکن است، اما محققان اخیراً یک مدل یادگیری ماشینی آموزش‌دیده ایجاد کرده‌اند که می‌تواند عمر فرد را صرفاً با نگاه کردن به شبکیه طولانی‌تر کند. پیش بینی کنید که بافت پشت چشم است.

واضح است که افزایش سن بر بدن همه افراد تأثیر می‌گذارد، اما فقط به این دلیل که دو نفر سال‌های یکسانی از زندگی خود را سپری می‌کنند، به این معنا نیست که از نظر فیزیکی با سرعت یکسانی رو به زوال هستند. این امر باعث شده تا دانشمندان به فکر راهی مطمئن و دقیق برای تشخیص زودهنگام این پاییز باشند. اکنون به نظر می رسد که یک اسکن سریع و بدون درد از کره چشم انسان ممکن است روزی به پزشکان کمک کند تا “سالمندان” در معرض خطر را سرعت بخشند. مرگ آنها زود شناسایی می شوند.

به عبارت دیگر، نگاه عمیق به چشمان یک فرد می تواند راه بسیار بهتری برای اندازه گیری سن واقعی بیولوژیکی آنها باشد و این می تواند نقش مهمی در سلامتی بیماران آینده را بازی کنید. محققان اکنون یک مدل یادگیری ماشینی آموزش دیده را توسعه داده اند که می تواند امید به زندگی فرد را به سادگی با نگاه کردن به شبکیه پیش بینی کند. این الگوریتم به قدری دقیق است که می تواند به سن تقریباً 47000 بزرگسال میانسال و مسن برسد. بریتانیای کبیر 3.5 سال را در پرانتز پیش بینی کنید.

چشم ها طول عمر ما را نشان می دهند!

در واقع بیش از ده سال پیش این الگوریتم بر روی این تعداد از افراد آزمایش شد که از این تعداد 1871 نفر در این مدت جان خود را از دست دادند. اکثر این متوفیان نسبت به سایرین که هنوز زنده هستند شبکیه پیرتری داشتند. به عنوان مثال، اگر الگوریتم پیش‌بینی می‌کرد که شبکیه چشم افراد یک سال بزرگ‌تر از سن واقعی آن‌ها باشد، خطر مرگ به هر دلیلی طی 11 سال آینده 2 درصد افزایش می‌یابد و در عین حال خطر مرگ بر اثر علتی غیر از بیماری قلبی عروقی یا سرطان 3 درصد افزایش یافته است.

البته باید توجه داشت که این نتایج صرفاً مشاهده‌ای هستند، به این معنی که ما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی این رابطه را در سطح بیولوژیکی هدایت می‌کند. با این حال، نتایج شواهد فزاینده ای را تایید می کند که شبکیه چشم به آسیب های مربوط به سن بسیار حساس است. از آنجایی که این بافت مرئی میزبان عروق خونی و اعصاب است، می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت عروق و مغز یک نفر به ما بده

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سلول‌های پشت چشم انسان می‌توانند به ما در پیش‌بینی شروع بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری کلیوی و سایر علائم پیری کمک کنند. اما این اولین مطالعه ای است که «شکاف سنی شبکیه» را به عنوان یک پیش بینی کننده قوی مرگ و میر معرفی می کند. محققان گفتند: “با شواهد رو به رشد، ارتباط معنی داری بین فاصله سنی در شبکیه چشم و مرگ و میر غیر قلبی عروقی / غیر سرطانی وجود دارد.” رشد ارتباط بین چشم و مغز ممکن است از این ایده حمایت کند که شبکیه می‌تواند «پنجره‌ای» برای بیماری‌های عصبی باشد.

با این حال، از آنجایی که تنها 20 نفر در این مطالعه بر اثر زوال عقل مردند، نویسندگان نتوانستند این اختلال خاص مغزی را با سلامت شبکیه مرتبط کنند. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در سال های اخیر کاهش یافته است، زیرا داروها توانسته اند از عواملی که زمانی افراد مبتلا به این بیماری را مبتلا می کردند، جلوگیری کند. این بدان معنی است که سلامت شبکیه هنوز هم می تواند یک لنز مهم سلامت باشد قلب و عروقی، علیرغم عدم ارتباط با مرگ و میر قلبی عروقی. به عنوان مثال، مطالعات قبلی نشان داده اند که تصویربرداری شبکیه می تواند به پیش بینی عوامل خطر قلبی عروقی کمک کند.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند: «این داده‌ها از این فرضیه حمایت می‌کنند که شبکیه چشم نقش مهمی در روند پیری دارد و به آسیب‌های تجمعی ناشی از افزایش سن که خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد حساس است». سایر روش‌های پیش‌بینی سن بیولوژیکی موجود، مانند تصویربرداری عصبی، ساعت‌های متیلاسیون DNA، و ساعت‌های پیری، به اندازه محدوده سنی شبکیه دقیق نیستند. با این حال، این روش ها همچنین می توانند گران، زمان بر و حتی گران باشند، در حالی که شبکیه چشم را می توان به راحتی در کمتر از 5 دقیقه اسکن کرد. اگر بتوانیم درباره نحوه اتصال این لایه بافت با بقیه بدن بیشتر بیاموزیم، پزشکان می توانند ابزارهای جدید شگفت انگیزی برای تشخیص زودهنگام تاریخ مرگ داشته باشند. این مطالعه در مجله مجله چشم پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا