اقتصادی

پیشنهاد تهیه سند جامع مالیاتی عادلانه

دبیر ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد تهیه سند جامع مالیاتی عادلانه را مطرح کرد و گفت: این سند باید به تصویب ستاد اقتصادی دولت برسد.

به گزارش یومیر، محسن رضایی در نشستی که در سازمان مالیاتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت های دولت سیزدهم ایجاد تحولات بزرگ و جسورانه در کشور است، اظهار کرد: با چنین تغییراتی، پیشرفت اقتصادی کشور محقق می شود. می تواند تسریع شود. ما نمی‌توانیم شکافی را که با سایر کشورها پیدا کرده‌ایم با اقدامات ریسک‌پذیر کاهش دهیم. یکی از این تحولات بحث نظام مالیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه مالیات برای چند هدف مهم اخذ می شود، تصریح کرد: هدف اول خدمت به مردم در حوزه های مختلف امنیتی، بهداشتی، آموزشی و… است که دولت از طریق مالیات خدمات عمومی را به مردم ارائه می کند. بنابراین تغییرات در نظام مالیاتی منجر به تغییراتی در ارائه خدمات می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مالیات استان برقراری انصاف و جلوگیری از رانت و فساد است. به عنوان مثال، بازار اجاره دلار و طلا بخش مهمی از نقدینگی را جذب کرده است. این روند باید متوقف شود اما برای این موضوع نمی توان از قدرت دولت به طور مداوم استفاده کرد بلکه باید از ابزار اقتصادی که همان مالیات است استفاده کرد.

دبیر ستاد اقتصادی دولت افزود: یکی دیگر از اهداف اخذ مالیات جلوگیری از تخریب محیط زیست و همچنین جلوگیری از کسری بودجه و تورم است.

رضایی با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در حوزه مالیاتی انجام شده است که باید ادامه یابد، گفت: در سال 1400 نرخ مالیات پنج درصد کاهش یافت اما تعداد مودیان با افزایش یک میلیونی مواجه شد. باید آرام آرام به سمت افزایش تعداد مودیان و کاهش نرخ مالیات برویم.

حساب های مالیاتی خوب از دولت پاداش می گیرند

وی در ادامه با تاکید بر بخشش و تشویق افراد خوب، گفت: افراد خوب را باید تشویق کرد و افراد بد را مجازات کرد. این موضوع مزایای زیادی دارد. باید درصدی از مالیات بر حساب های خوب کاهش یابد و سازمان مالیاتی برای حساب های خوب پاداشی در نظر بگیرد.

دبیر ستاد اقتصادی دولت ادامه داد: کشور باید کارآفرینان را رتبه بندی کند. اگر این اتفاق بیفتد، برخی از کارآفرینان دیگر نیازی به تامین امنیت بانک ها ندارند. شاخص کارایی مالیاتی می تواند امتیازی برای رتبه بندی باشد.

مالیات طبقات پایین باید حذف شود

رضایی ادامه داد: در مالیات ممکن است چندین میلیون نفر از طبقات پایین جامعه باشند که اگر مالیات آنها بخشیده شود رضایت حاصل می شود.

وی با تاکید بر اعتماد به کارآفرینان گفت: باید به کارآفرینان اعتماد کنیم و ملاک اظهارات مودی است.

دبیر ستاد اقتصادی دولت با بیان اینکه مالیات باید به موقع وصول شود، اظهار داشت: اگر مالیات پس از دو سال اخذ شود ممکن است ارزش واقعی خود را از دست بدهد.

رضایی پیشنهاد داد: سازمان مالیاتی سند مالیاتی جامع و عادلانه ای را برای تصویب در ستاد اقتصادی دولت تنظیم کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا