فرهنگ و هنر

پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برگزیدگان

پنجمین دوره جایزه پژوهشی سینمای ایران عصر سه شنبه نهم آذرماه با حضور اهالی سینما و چهره های دانشگاهی تقدیر شد.

به گزارش یومیر به نقل از روابط عمومی، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه پژوهشی سال سینمایی ایران عصر سه شنبه نهم آذرماه در سالن سینما موزه سینما با حضور محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی و سینمایی برگزار شد. امور سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قدیر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، امیررضا مافی، دبیر پنجمین دوره جایزه پژوهشی سال سینمایی، اعضای شورای سیاسی و اعضای شورای سیاسی شورای علمی و هیئت داوران این دوره و جمعی از مدیران فرهنگی، چهره های علمی و پژوهشی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با پخش تیزر پنجمین جایزه پژوهشی سینمای ایران آغاز شد، امیررضا مافی دبیر پنجمین دوره جایزه پژوهشی سال ضمن تشکر از حضور فرهنگیان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران گفت: با تشکر خدایا به اینجا رسیدیم که امروز پایان جایزه است. ما شخصیت‌های درجه یک تا کنون دبیر این جایزه بوده‌اند و شاید من جسارت کردم و پنجمین جایزه پژوهشی سال را مدیریت کردم.

وی با اشاره به اینکه در پنجمین دوره جایزه پژوهشی امسال، از مجموع 92 اثر رسیده به دبیرخانه، 38 اثر به مرحله ارزیابی نهایی راه یافتند و جزئیات روند ساماندهی و ارزیابی آثار را در کتاب جشنواره منتشر کرد که می گوید: سینمای ایران یک سینمای بلند پرواز است. آنچه به عنوان میراث فرهنگی از نسل امروز باقی مانده است، دیگر بناها و معماری های تاریخی نیست، بلکه سینما است که امروز به میراث فرهنگی ما تبدیل شده است. این میراث باید بتواند بر چیزی تکیه کند.

دبیر پنجمین جایزه پژوهشی سینما تاکید کرد: در سال های اخیر به نظر می رسد ارتباط پژوهش و فیلم کمتر شده است و این موضوع باید به بدنه سینما یادآوری کند که حیات آن با پژوهش پیوند عمیقی دارد. ناگفته نماند که در سینمای بدون پشتوانه هرج و مرج وجود دارد و ما نیازمند حمایت پژوهشی هستیم تا این میراث فرهنگی از بین نرود.

مافی با اشاره به اینکه دانشگاه های ما بیشتر از اینکه به محتوا نگاه کنند به شکل و ساختار پژوهش اهمیت می دهند، گفت: ما کمبود ادبیات سینمای بومی داریم بنابراین نیازمند همت دست اندرکاران این حوزه هستیم. امیدوارم چنین جوایزی مورد توجه پژوهشگران علوم انسانی به سینما باشد.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز از نظر شرایط اجتماعی در شرایط خاصی هستیم و اتفاقاً یکی از جاهایی که باید در این شرایط به ما کمک می کرد سینما بود اگر تئوریک قوی داشت. چارچوب و اساس، پاسخ آن به مشکلات رخ داده است. متفاوت بود.

امیدواریم دست اندرکاران سینما بدون شور و شوق با پدیده های اجتماعی مواجه شوند، یعنی سیاست بکنند، اما سیاسی نشوند. همه ما بچه های یک کشور هستیم و چیزی که از روزگارمان می ماند سینمای ماست که باید مراقب آن باشیم تا ثروتمندتر شود.

قدیر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان دوم سینمایی سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: پس از موفقیت های فراوان در عرصه علمی و پژوهشی، مسئولان به این نتیجه رسیدند که قوه مجریه. دستگاه ها باید به گونه ای حرکت کنند که فعالیت های آنها مبنای علمی و پژوهشی داشته باشد بر این اساس درصدی از بودجه موسسات به پژوهش اختصاص می یابد چرا که هر فعالیتی که مبنای پژوهشی داشته باشد و با عقلانیت برخورد شود موفق تر است. ناگفته نماند که چندین سال از تبدیل شدن این قانون می گذرد.

وی ادامه داد: حوزه پژوهش به دلیل کثرت مخاطبان و خانواده های پرجمعیت از اولویت جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فیلم سوره است و با وجود همه مشکلات باید به حوزه معنا و عمل

معاون مطالعات و توسعه فناوری سینمایی سازمان سینمایی با بیان اینکه جایزه پژوهشی سال سینمایی تجلیل از پدیدآورندگان آثار پژوهشی است، گفت: توجه به سینما رکن موثری است که باید بر آن تاکید کرد. جایزه پژوهشی نیز برای کسانی است که قلم به دست می گیرند و آثار بزرگی خلق می کنند.

آشنا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امسال با پژوهشکده های مختلف مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم اولویت های امروز سینمای ایران را برای ما توضیح دهند. این اتفاق نشان می دهد که تلاش ما آگاهی از حوزه پرورش کاربردی است. قرار است تمامی مطالعات گردآوری و پیاده سازی شده در یک سایت آپلود و پایگاه داده محققین تکمیل شود.
این اثر هم برای هنرجویان و هم برای تهیه کنندگان، بازیگران، کارگردانان و… مفید است تا سینما را بیشتر زنده کند.

در ادامه مینو خانی به نمایندگی از شورای علمی و هیئت داوران بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

همچنین در بخشی دیگر از این مراسم، نماهنگ تولید شده توسط دبیرخانه پنجمین دوره جایزه سینمای ایران با همکاری رادیو شو به یاد مرحوم دکتر دکتر پخش شد. امیرحسن ندایی از اساتید دانشگاه در حوزه سینما که سال ها علاقه خاصی به این رشته داشت. سپس گفت: دکتر محمدعلی صفورا از همکاران دانشگاهی زنده یاد ندایی در سخنانی گفت: با امیرحسن ندایی دوستی 30 ساله و 15 ساله همکاری و همسایه 10 ساله داشتم. امیر به دلیل تطبیق پذیری اش در آموزش سینما فردی خاص بود. این به ما کمک کرد که وارد بحث های میان رشته ای شویم، چون اصل سینما یک هنر میان رشته ای است.

وی یادآور شد: نسل امیرحسن ندایی نسلی بود که با ساختن فیلم، مطالعه و عشق به سینما، عرصه آموزش را پربارتر کرد. معتقدم باید از دانشگاه ها و تخصص ها بسیار استفاده شود و اساتید در حوزه پژوهش در زمان حیاتشان بسیار اهمیت داده و حتی تجلیل شوند تا دانش به سینمای ایران فرستاده شود. اضافه شدن جایزه امیرحسن ندایی به پنجمین جایزه پژوهشی سال سینمایی بسیار معنادار و ارزشمند است.

در این بخش جایزه دبیر ویژه به یاد دکتر دکتر اعطا شد. میرحسن ندایی پایان نامه «تحلیل تطبیقی ​​ویژگی های تعامل روایی در سینما و ادبیات» اثر فاطمه احمدی را با اهدای لوح، لوح و جایزه به مبلغ 600 میلیون ریال به رسم یادبود اعطا کرد.

در ادامه این مراسم که با بررسی تصویری دوره های قبلی جایزه و گزارش تصویری از روند پنج ماهه برگزاری دوره پنجم همراه بود، برندگان پنجمین دوره جایزه پژوهشی سینمای ایران در هفت رشته به شرح زیر معرفی شدند. :

بخش تحقیقات تصویری:

قابل تحسین: «چاله آبی» اثر فرزاد فرهوشی
لوح و جایزه 100 میلیون ریالی

بخش ویژه:

قابل تقدیر: «بومی سازی ژانرهای سینمایی بر اساس ظرفیت فرهنگی، جغرافیایی و قومی خوزستان برای سینما و تلویزیون ایران» ساخته سعید سراج الدین میرقاید
تبلت و مبلغ 60 میلیون ریال

بخش ویژه:

برگزیده: «گفتمان، هویت، روحانیت: تحلیل نشانه شناسی گفتمانی روحانیت در سینمای ایران دهه 70 و 80» اثر حجت اله نظری
تندیس، لوح و مبلغ 120 میلیون ریال

بخش طرح تحقیق:

پیشنهاد قابل حمایت: «اطلس جامع هنر سینمای کشور (با رویکرد تهیه سند الگوی راهبردی توسعه هنر سینمای ایران اسلامی)» اثر هادی مومنی.
مبلغ 200 میلیون ریال می باشد

بخش مقاله علمی:

برگزیده: «ارائه نقشه راه حل های ارجاعی جشنواره جهانی فیلم فجر» ساخته احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگریکیا، معصومه سروندی
تندیس، لوح و مبلغ 200 میلیون ریال

بخش پایان نامه دکتری:

شایسته تقدیر: «بررسی تطبیقی ​​مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با تأکید بر الگوی روایی (بررسی سه فیلمساز ایرانی و مصری)» ساخته محمد خیر دریب.
مبلغ 125 میلیون ریال می باشد

بخش پروژه تحقیقاتی:

ستودنی: «بررسی تجربه مخاطبان از فیلم های سازمان سینمایی سوره در جشنواره چهلم فجر: فیلم های حناس، شادروان، آنتی و گروه دخترانه» ساخته سیاوش سلوطیان.
مبلغ 100 میلیون ریال می باشد

بخش پروژه تحقیقاتی:

برگزیده: «استفاده از ظرفیت هپتیک هنر ایرانی-اسلامی در سینمای ایران» ساخته علیرضا صیاد
تندیس، لوح و مبلغ 300 میلیون ریال

بخش تحقیقات علمی:

هیئت داوران هیچ اثری را پاداشی در نظر نگرفتند.
پویانمایی مافی: گفتنی است در این مراسم که با نماهنگ «قول مادر» با موضوع شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ به پایان رسید، چهره هایی چون مجید اسماعیلی رئیس موزه سینما، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل بیگی، محمدحسین نیرومند، مشاور سید علیرضا گلپایگانی وزیر ارشاد، محمدرضا فرجی، احسان کاوه معاون سیمای سازمان صدا و سیما حضور داشتند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا