اجتماعی

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس 

رئیس تیم واکنش اورژانس کشور با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کرده اند، گفت: در این مدت 580 هزار ماموریت ترافیکی داشتیم و 505 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم.

به گزارش یومیر، دکتر دکتر ضمن گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران جعفر میادفر: اورژانس کشور سابقه ای حدود 40 سال دارد و در سال 1364 در کشور تأسیس شد، اما در زمان انقلاب حدود 20 پایگاه داشتیم و فقط در چند شهر اورژانس وجود داشت.

وی گفت: خوشبختانه در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است. اورژانس موتوری نیز بخشی از خدمات شهری را تامین می کند. ما همچنین تغییرات عمده ای در پاسخ 15 ایجاد کردیم.

میعادفر با توجه به این تغییرات اظهار داشت: پرستاران و پزشکان در دیسپاچ مستقر هستند و ضمن پاسخگویی مستمر به سوالات هموطنان، مشاوره اقداماتی را نیز بر عهده دارند.

رئیس آمادگی اورژانس کشور تصریح کرد: در سال های اخیر اعزام های تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی راه اندازی شده است به طوری که علاوه بر پزشکانی که قبلا حضور داشتند، متخصص قلب نیز در اعزام ها حضور دارد، بنابراین اگر بیماری نیاز به اقدامات موثر دارد، آیا ما می توانیم باند فواید قلب تشخیص متخصص قلب را وصل کنیم.

وی بیان کرد: سالانه 4.5 میلیون ماموریت در کشور انجام می شود و حدود 1200 پایگاه اورژانس در شهرستان ها و حدود 2 پایگاه جاده ای وجود دارد.

میعادفر در خصوص تعداد اورژانس موتوری و فعالیت آن ها گفت: اکثر اورژانس های موتوری در تهران فعال هستند اما برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز به این نوع خدمات مجهز هستند. مراحل تحویل و خرید تقریباً 3 لانچر موتوری در حال انجام است که اوایل سال 84 در کلانشهرها فعال خواهیم کرد. امیدواریم بخشی از مدیریت زمان که یکی از چالش های ماست برطرف شود.

میعادفر افزود: حدود 200 لانچر موتور در تهران فعال است که از این تعداد حدود 150 دستگاه همیشه فعال و 50 موتور پشتیبانی هستند.

وی در خصوص توسعه اورژانس های هوایی در کشور گفت: در ابتدا زمانی که اورژانس هوابرد بیشتر برای پوشش حوادث رانندگی و مناطق صعب العبور استفاده می شد، اما اکنون با تغییر چیدمان و توسعه شهری، این اورژانس بسیار موثر است، هوا. نیرو در بحث برف و سیل و به ویژه انتقال مادران باردار بسیار کمک کننده بوده است؛ از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 مادر باردار توسط نیروی هوایی از مناطق صعب العبور به مراکز درمانی منتقل شده اند.

میعادفر ادامه داد: انتظار داریم در ماه های آینده تا 70 پایگاه اضطراری هوایی داشته باشیم، البته هزینه های اضطراری هوایی زیاد است و نمی توان انتظار داشت در هر شهری پایگاه اضطراری هوایی داشته باشیم. اضطرار در هوا مانند اضطرار روی زمین نیست و شعاع عملیاتی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: برای 50 پایگاه اورژانس هوایی حدود 250 میلیارد تومان هزینه شده است و از دولت و مجلس می خواهیم برای اورژانس هوایی بودجه در نظر بگیرند.

میعادفر ادامه داد: اورژانس از ابتدای سال یعنی در سه ماهه اول بیش از 3 هزار ماموریت هوایی انجام داده که 68 درصد از این ماموریت ها مربوط به حوادث رانندگی و غیرترافیکی بوده است.

وی در خصوص انتقال عضو پیوندی با اورژانس در هوا گفت: یکی دیگر از ماموریت های اورژانس هوا بحث انتقال اعضا به اهدای عضو است که از ابتدای سال تاکنون حدود 50 پرواز انجام شده است. برای بحث در مورد اهدای عضو.

رئیس سازمان واکنش اورژانس کشور درباره چالش اصلی پیش روی اورژانس کشور گفت: سه چالش اصلی در اورژانس داریم، نیروی انسانی، آمبولانس و بحث فضای فیزیکی چالش هایی است که در واکنش اورژانس با آن مواجه هستیم.

میعادفر ادامه داد: به دلیل نداشتن نیرویی که بتواند در اورژانس کار کند با کمبود نیروی کار مواجه هستیم؛ البته امسال برنامه راه اندازی رشته های فوریت های پزشکی در دانشگاه های برتر کشور و مهمتر از آن راه اندازی دوره های فوریت های پزشکی در دانشگاه های برتر کشور است. جذب نیروهای بومی به شهرها در برخی از کلان شهرها از شهرهای دیگر نیرو می آید و گاهی به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ و زبان آن شهر با چالش مواجه می شویم.

وی در خصوص کمبود آمبولانس ادامه داد: حدود 4 سال است که آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکرده ایم؛ 5500 دستگاه آمبولانس داریم که از این تعداد 3000 دستگاه فرسوده و بالای 14 سال هستند و 350 دستگاه آمبولانس بین 5 تا 6 سال است. قدیمی

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مشکل اضطراری فضای فیزیکی گفت: در کلان شهرها در تامین پایگاه با مشکل جدی مواجه هستیم که بخشی از آن را دولت می تواند کمک مالی کند و بخشی دیگر را می توان اهدا کرد. توسط موسسات خیریه و مدارس و بیمارستان ها.” همچنین کمک به ساخت پایگاه های اضطراری بسیار ارزشمند است.

میعادفر در خصوص تامین اعتبار مناسب نیز اظهار داشت: مردم در فوری ترین زمان با اورژانس تماس می گیرند و تعداد این افراد نیز مشخص نیست. در دنیا اعتبار فوریت های پزشکی بر اساس عملکرد اعطا می شود اما در ایران اینطور نیست که ما پیشنهاد بهبود روند تخصیص بودجه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 24 هزار نفر در اورژانس فعال هستند که از این تعداد 21 هزار نفر پرسنل عملیاتی هستند، گفت: سایر اورژانس ها در برنامه ها حضور دارند. بنابراین اورژانس هزینه اضافی ندارد.

وی در خصوص حضور اورژانس در بحث واکسیناسیون گفت: اورژانس خدمات فوریت های پزشکی است اما واکسیناسیون نیاز به جهاد داشت. اورژانس نیز تصمیم گرفتند به میدان بروند. نزدیک به سه ماه است که اورژانس وارد بحث واکسیناسیون شد و پس از بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور، با مجوز وزیر بهداشت به ماموریت اصلی خود بازگشتیم و در حال حاضر در بحث واکسیناسیون فعال نیستیم. واکسیناسیون . البته در صورت نیاز اکنون وارد این بحث خواهیم شد.

میعادفر در خصوص واکنش اضطراری در 5 بهمن ماه نیز گفت: 5 بهمن ماه اورژانس برای هر برنامه ای که ستاد کرونا و دولت مد نظر دارند آماده است و خودمان اقدامات لازم را انجام داده ایم.

وی در خصوص زمان رسیدن به بالین بیمار یا مصدوم گفت: در شهرهای کوچک 8 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه به محل حادثه می رسیم. در 9 ماهه 580 هزار ماموریت ترافیکی داشتیم و 535 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم. استان تهران بیشترین تصادفات رانندگی را دارد.

وی گفت: در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کرده اند و تصادفات رانندگی اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا