بین الملل

ولیعهد سعودی خطاب به انصارالله: یمن را بگیرید و به ما تضمین امنیتی بدهید

روزنامه الاخبار در یادداشتی نوشت: در حالی که انصارالله یمن اعلام کرده است که وضعیت صلح و جنگ را نمی پذیرد و دستور آماده سازی نظامی داده است، ولیعهد عربستان اعلام کرده است که آماده خروج از یمن است. تضمین ارائه می شود.

به گزارش یومیر، در این یادداشت آمده است: یمن همچنان در وضعیت نه صلح و نه جنگ به سر می برد، وضعیتی که صنعا بارها اعلام کرده است آن را نمی پذیرد و متعهد است هر چه زودتر به پایان برسد. و تعیین تکلیف: یا صلحی که در آن شروط دولت صنعا پذیرفته شود یا جنگی که بتواند شرایط خود را در آن تحمیل کند آغاز خواهد شد. در این شرایط لحن تهدیدآمیز انصارالله درباره تشدید درگیری ها مطرح شده است. و اظهارات مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن که از جبهه البرح در استان تعز گفت: هر لحظه منتظر بازگشت جنگ هستیم و آماده آن هستیم. پیام هایی که در این زمینه ارسال شده است، از سوی دیگر، عمان از تلاش برای یافتن راه حلی که طرفین را راضی کند، دست برنداشته است.

در حالی که وضعیت رکود همچنان در یمن حاکم است و دو گزینه تشدید تنش نظامی و راه حل مسالمت آمیز با سرعت یکسانی در حال حرکت است و شرایط مناسب برای هر دو مهیا است، رهبری انصارالله تاکید می کند که فرار و خرید زمان بیشتر در هزینه نپذیرفتن حقوق و رنج مردم یمن» و به گونه ای که تهدید از سرگیری درگیری ها بدون اجرای این تهدیدات به بیانیه های مکرر تبدیل نشود و به واشنگتن و ریاض کمکی نکند تا به این نتیجه برسند که انصارالله پیشنهاد اجرای آنها را نمی دهد. تهدید، عبدالملک الحوثی رهبر این جنبش در دیدار با هیئت عمانی که اخیراً به صنعا آمده بود، پیام های روشن و قاطعی ارسال کرد.

خطاب به مهمانانش گفت: یمنی ها دیگر از گرسنگی نمی میرند. ما از تمام توان خود برای رفع محاصره مردم یمن و استفاده از منابع و ثروت آنها استفاده می کنیم.

در همین راستا، منابع خاصی در صنعا به الاخبار گفتند که همزمان با این پیام های صریح الحوثی، نیروهای نظامی مربوطه سیگنال آمادگی کامل دریافت کرده اند. برخی از تحرکات در چارچوب این آمادگی عمدا نشان داده شده است تا دشمن مشاهده کند و بداند صنعا جدی است و تهدیداتش خالی نیست. همین منابع تاکید می کنند که این بار در صورت عدم پاسخ رضایت بخشی به “مطالبات بشردوستانه” و در نتیجه تشدید اوضاع، نبرد کیفی خواهد بود و همه مناطق از جمله دریای سرخ، باب المندب. ، آرامکو در عمق عربستان و همچنین عمق امارات را شامل می شود.

با پایان یافتن زمان و تاکید انصارالله بر اینکه برای همیشه منتظر راه حل نخواهد ماند، چهار مرحله ثبت شده است که می تواند در چارچوب «آمادگی نهایی» قبل از فشار دادن ماشه قرار گیرد:

1- تکمیل آمادگی های نظامی لازم، 2- موضع قاطع سیاسی رهبری انصارالله، 3- سفر مهدی المشاط فرمانده کل و رئیس شورای عالی سیاسی یمن از جبهه های نظامی، 4- تظاهرات مردم یمن در استان صنعا و استان های دیگر با شعار “محاصره جنگ است” به معنای مشروعیت مردمی به درگیری های آینده.

اکنون توپ در زمین عربستان سعودی است زیرا صنعا معتقد است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می تواند به بسیاری از سوالات پاسخ دهد. امروز، به دنبال موفقیت همسایه کوچکتر خود قطر در میزبانی جام جهانی، عربستان سعودی از مدل “موفق” و رقابتی امارات پیروی می کند. این همسایه و شریک دیگر ریاض در جنگ یمن تجارت اقتصادی و جهانی را ارائه می کند، با این تصور که “جنگ” آن در واقع “جنگ بین منابع و اقتصاد” است. این امر به عنوان مثال در سخنان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در اکتبر گذشته در حاشیه یکی از فعالیت های «استراتژی ملی صنعتی» که توسط بن سلمان راه اندازی شده بود، مشهود بود و گفت: ما 40 سال را تلف کردیم. در این مدت از نظر صنعتی می توانستیم مانند چین و هند باشیم، اما تصمیم گرفتیم دیگر زمان را تلف نکنیم.

اما «یمن پس از جنگ» مانع بزرگی برای توسعه پروژه بن سلمان برای تبدیل عربستان به یک مرکز تجارت جهانی است. علاوه بر این، همه رهبران سعودی به این باور رسیده اند که دیگر نمی توانند یمن را برای تحمیل حکومت خود تحت کنترل خود درآورند، آنها اعتراف می کنند که این کشور از مسیر خود خارج شده است، به ویژه در سایه نقشه گروه هایی که با هشت سال جنگ تشکیل شده است.

نشانه‌های این ایمان سران سعودی را می‌توان در مذاکرات اخیر درباره تمدید آتش‌بس به وضوح مشاهده کرد زیرا به گفته منابع فوق، دولت صنعا چهار موضوع اصلی را به ریاض ارائه کرد و این کشور نیز اعلام کرد. توافق اول، مشروط بر اینکه در مورد آنها به تفصیل بحث شود. این چهار موضوع عبارتند از: رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروج از یمن. از سوی دیگر، عربستان سعودی خواستار تضمین عدم تهدید یمن برای ریاض و امنیت آن شده است. انصارالله همچنین اعلام کرده است که اگر این موضوع به تبعیت از نتایج مذاکرات برای دستیابی به راه حل نهایی برای جنگ یمن منجر شود، آماده است تا این موضوع امنیتی در ریاض را حل کند.

اما در این میان، نفوذ آمریکا بر عربستان سعودی بیشتر است، زیرا دولت جو بایدن مطلقاً خواهان وضعیت صلح و جنگ نیست، زیرا اولاً از این وضعیت منتفع می‌شود و ثانیاً یمن را به عنوان برگ برنده می‌خواهد. به دلیل باج گیری در تنش بین خود و بن سلمان. بنابراین ولیعهد باید راه حل های مناسبی برای مشکل خود با دولت بایدن بیابد و سپس شرایط بهینه را برای موفقیت در برنامه های خود برای آینده عربستان فراهم کند. در همین حال، آخرین اطلاعات دریافتی از صنعا حاکی از آن است که اکنون کارها به مراحل نهایی مذاکرات رسیده است. زیرا ریاض همچنان سیگنال های مثبتی مبنی بر تعهد خود به اجرای توافقات به ویژه در مورد پرونده غرامت ارسال می کند و به همین دلیل دولت مستعفی یمن را از اقدامات اقتصادی در چارچوب تلقی «انصارالله» به عنوان یک جریان تروریستی باز داشته است. . برخلاف گروه‌های مورد حمایت عربستان و امارات که اخیراً به گروه‌های مورد حمایت قطر پیوسته‌اند، در سرتاسر یمن تلاش می‌کنند تا مواضع خود را تثبیت کنند، نقشه‌های خود را تقویت کنند و واقعیت جدیدی ایجاد کنند که در صورت توقف می‌توان جلوی آن را گرفت. . جنگ یا از سرگیری آن».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا