فرهنگ و هنر

وعدۀ جایزۀ «قلم زرین» به برگزیدگان

رهبر انجمن قلم ایران در مراسم اختتامیه بیستمین دوره جایزه قلم طلایی گفت: این جایزه به این مرحله ختم نمی شود. جلسات نقد آثار برگزیده جایزه برگزار می شود.

به گزارش یومیر، آخرین مراسم این دوره از جایزه شامگاه 23 تیرماه مصادف با روز قلم در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اهالی. فرهنگ و ادب به همت انجمن قلم ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، محسن پرویز، رهبر انجمن قلم ایران وی با اشاره به اینکه مراسم پایانی این جایزه در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، گفت: در سال های گذشته بارها از سوی داوران جشنواره درخواست شده که آثار برگزیده در دو حوزه انتخاب شوند. شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان است و چندین سال از اجرای آن می گذرد.

وی در ادامه توضیحات در خصوص روند برگزاری این جایزه اظهار داشت: برگزاری مناسب جشنواره هایی مانند «قلم زارعین» نیازمند مساعدت و حمایت نهادهای دولتی و مردمی از جمله آمار صحیح کتاب های منتشر شده و دسترسی به آن است. وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تدارک جشنواره با اختلال مواجه می شود.

پرویز در ادامه بیان کرد: امسال تصمیم گیری شده و امیدواریم محقق شود که بازبینی آثار برگزیده را در تلویزیون داشته باشیم و روند جشنواره به این مرحله ختم نمی شود. متأسفانه جشنواره ها معمولاً با یک مراسم اختتامیه به پایان می رسند یا اگر شخصیتی ظاهر شود، صحبت های آنها منعکس می شود. اما به آثار منتخب چندان توجهی نداریم; در حالی که جشنواره برای این آثار است.

رهبر انجمن قلم ایران در پایان سخنان خود از برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار برگزیده جایزه «قلم زرین» ابراز امیدواری کرد.

در ادامه این مراسم، محمدرضا سرشار، داستان‌نویس و عضو انجمن قلم ایران وی با ارائه روایتی از شکل گیری و فعالیت انجمن گفت: انجمن قلم تنها تشکل رسمی اهالی ادب است که به دنبال تولد 23 سالگی خود می باشد.

وی همچنین با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل روز ملی قلم نیز از سوی انجمن قلم مطرح شد، اظهار کرد: در سال 1380 به رئیس جمهور پیشنهاد دادیم که در این زمان که ایران رهبر سازمان کنفرانس اسلامی است، او باید از این گزینه استفاده کند و یک روز جهانی با عنوان روز جهانی قلم در جهان اسلام تعیین کند. این روز باید یک مناسبت مذهبی داشته باشد و ما پیشنهاد کردیم که بهترین مناسبت مبعثی است که اولین آیات قرآن در آن زمان نازل شده و همه مسلمانان در آن اشتراک دارند. و در این روز مراسم بزرگداشت قلم و خط و اهل قلم برگزار می شد و کشور میزبان که در آن زمان ایران بود در هر دوره مراسم اصلی روز قلم را برگزار می کرد. و نویسندگان و علمای منتخب جهان اسلام در این مراسم گرد هم آیند. بنا به دلایلی که تا امروز از آن اطلاعی نداریم و امیدواریم تا زمانی که در قید حیات هستند در این مورد سوال شود، از این قسمت از پیشنهاد ما اطلاعی نداشته اند.

سرشار در ادامه بیان کرد: از این که این روز را تعیین کرده اند بسیار سپاسگزاریم. معلوم نیست اگر این کار انجام نمی شد بعدا انجام می شد یا نه.

این داستان نویس سپس به مناسبت 23 تیر اشاره کرد و توضیح داد: در دوره هوشنگ، پادشاه پیشدادی نویسندگان را جمع می کرد و از آنان تجلیل می کرد. یا در داستان دیگری می گوید که 14 جولای روز عطارد است و عطارد نویسنده ستارگان است. این جنبه اسطوره ای دارد; یعنی اگر عده ای ناراحت هستند که چرا جمهوری اسلامی چنین روزی را انتخاب کرده است، ما هم نمی خواهیم، ​​چون می دانیم برای شما چیزی است و راحت باشید.

محمدرضا سرشار در پایان سخنان خود با بیان اینکه انجمن قلم همواره با افتخار استقلال خود را حفظ کرده است، به تشریح جزئیاتی از فعالیت های این انجمن پرداخت که از جمله آنها به انتشار 19 شماره از ماهنامه تخصصی «اکالم نقد» اشاره کرد. رئیس سابق سازمان کتابخانه‌های عمومی کشور (رئیس فعلی کتابخانه ملی ایران) از انتشار آن جلوگیری کرد.

قول داده

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد وی نیز با حضور در این مراسم با تبریک روز قلم گفت: پربرکت ترین جلسات در معارف دینی قطعاً جلساتی است که پیرامون موضوع علم برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه عزت علم و دانش یکی از اولویت ها و اصول عمیق و اصیل تمدن اسلامی است، در ادامه به بیان دو نکته پرداخت و اظهار داشت: اولی مربوط به شرایط اجتماعی امروز ما است. هویت یک ملت به زبان بستگی دارد و اگر وضعیت جامعه ای به هم بخورد ناشی از به هم ریختگی وضعیت گفتار و زبان است. هدف از محافظت از زبان فقط این نیست که بدانیم هیچ کلمه ای از یک زبان خارجی همانطور که در تلویزیون نشان می دهد به زبان ما نفوذ نمی کند. اینها خوب هستند اما برای نگاه کردن به آنها حداقل است.

احمدوند افزود: «غریبی را زنده کردم تا فارسی به من بدهد»، منظور او واژه های فارسی نیست. یعنی زبان فارسی را با حکمت و حماسه زنده کردم. زبان ما ریشه در اندیشه شیعه دارد. آنچه می تواند موجب پشیمانی شود، عدم پرداختن به موضوع زبان و بر هم زدن تاریخ و سنت است.

وی در سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همت جمعی به موضوع زبان توجه بیشتری شود.

معاون فرهنگی ارشاد همچنین با اشاره به جایگاه انجمن قلم در شرایط کنونی تصریح کرد: می خواهد این انجمن از برنامه های آتی برای رشد و ارتقای خود آگاه باشد. با این حال، انجمن های ادبی در شهرها و شهرستان ها یکی از مهم ترین گردهمایی هایی است که جوانان به آن علاقه مند هستند. توجه به ادبیات و آفرینش ادبی و هنری هنوز در جوانی ما وجود دارد. حیف که انجمن قلم دیگر از سرمایه هایی که دارد استفاده نمی کند.

پس از این، پدرام پاک آیین یکی دیگر از اعضای انجمن قلم وی در سخنانی گفت: آنچه در شبکه های اجتماعی دریافت می کنیم شاید به معنای واقعی تلقی نشود. روز به روز با گسترش شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های آنلاین، فرصت مطالعه کاهش می‌یابد و این کم‌خوانی ریسک بزرگی است.

در پایان این مراسم مریم مگی دبیر بیستمین دوره جایزه قلم زرین به تشریح روند اجرای این دوره از جایزه پرداخت.

در این مراسم شش برگزیده و شایسته تقدیر بیستمین دوره جایزه قلم طلایی معرفی شدند.

قول داده

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا