اجتماعی

وضعیت آب در کشور بحرانی است/ اعلام برندگان جایزه دکتر تقی ابتکار

دکتر. مراسم اهدای جوایز تقی ابتکار برگزار شد و برندگان این دوره به فعالان محیط زیست اهدا شد. رئیس کمیته محیط زیست برای شورای قضاوت مناسب در این مراسم گفت: “وضعیت شاخص و دسترسی عمومی به آب آشامیدنی در کشور مناسب است.” ما در 50 سال گذشته با تجدید کشور مواجه بوده ایم.

به گزارش یومیر ، سید محمد مجابی در مراسمی که امروز (11 مارس) با حضور جمعی از فعالان محیط زیست و دانشمندان و جمعی از مسئولان برگزار شد ، با اشاره به اینکه اکنون محیط زیست جهان دچار مشکل شده است و این موضوع فقط مربوط به این است کشور ما نیست ، وی گفت: “یکی از گامهای موثری که در زمینه اصلاحات صورت گرفت ، ابلاغ سیاستهای کلی زیست محیطی توسط رهبر عالی بود.”

وی افزود: حدود شش سال از انتشار این سیاست ها می گذرد و میزان قوانینی که در زمینه خاص زیست محیطی تصویب شده مطابق با قوانین مربوط به محیط زیست مادر از قبل سیاست ها تاکنون است ، یعنی بعد از اعلام سیاست ها قانون هوای پاک ، قانون حفاظت و احیای تالاب ها ، قانون تنوع ژنتیکی ، قانون حفاظت از زمین ، قانون تغییر مالیات بر ارزش افزوده در مالیات بر ارزش افزوده محیطی و قانون حفاظت از محیط زیست و حفاظت از جنگل مطابق با قوانین والدین. ما یک منطقه ویژه زیست محیطی. ، که قانون حفاظت و بهبود محیط زیست ، قانون شکار و ماهیگیری و چگونگی جلوگیری از آلودگی هوا بود. با این حال ، ما در منطقه عمومی نتوانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای عملکرد ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات در کشور بحث آب است ، اما با گذشت بیش از 30 سال ، قانون توزیع عادلانه آب همچنان مبنای قانونی کشور است. موضوعات مربوط به ماهیگیری یا جنگل ، زمین و حفاظت از زمین نیز همین است.

مجابی با اشاره به اینکه سیستم های تهویه مطبوع را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: تأثیر گازهای گلخانه ای ، متأسفانه در دنیا موقعیت خوبی نداریم و جزو 10 کشور برتر تولید کننده گازهای گلخانه ای هستیم. گازهای گلخانه ای در مورد گرم شدن کره زمین و آلودگی هوا. در حالی که تولید این آلاینده ها در ایران برابر کره جنوبی است ، اما تولید ناخالص داخلی کره جنوبی سه تا چهار برابر ایران است.

وی افزود: اگر به همین ترتیب مصرف انرژی در ایران را ادامه دهیم ، قطعاً در کمتر از 5 سال مجبور به واردات انرژی خواهیم شد و این برای ایران بسیار عجیب خواهد بود. پس از انتشار سیاست های زیست محیطی ، طبق آمار از 1992 تا 1996 ، ما به سمت بهبود آلاینده های اکسید گوگرد حرکت کرده ایم ، اما تقریباً همان شیب را از آن زمان تجربه کرده ایم ، عمدتا به دلیل سیاست های تحریم علیه کشور. راه مطلوب

رئیس کمیته محیط زیست شورای زیبایی گرچه با بیان اینکه وضعیت کشور در منطقه آب بحرانی است ، گفت: اگرچه در چندین شهر بحران آب آشامیدنی وجود دارد اما به طور کلی وضعیت شاخص آب آشامیدنی کشور دسترسی خوب و عمومی به آب آشامیدنی اما دسترسی به فاضلاب و فاضلاب تصفیه شده ، وضعیت برداشت و مصرف آب تجدید پذیر و خاک به دلیل استخراج نامناسب آبهای زیرزمینی ، ضعیف است.

به گفته مجابی ، وضعیت کشور در محدوده آب بحرانی است زیرا طبق برآوردهای 50 ساله و با توجه به خشکسالی که از 127 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر قبلاً به کمتر از 90 میلیارد متر مکعب در کشور رسیده است ، بنابراین برای تصفیه فاضلاب ضروری است ، پرداخت آب باید توجه کافی داشته باشد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای نجات گفت: آنچه مهم است این است که ما طی 10 سال گذشته توانسته ایم میزان فرسایش خاک را کاهش دهیم. و به سمت پیشرفت حرکت کنید. این نشان می دهد که اگر اعتبار درستی در این زمینه داده شود و مشارکت جمعیت را به خود جلب کند ، حتی اگر از میانگین جهانی فاصله داشته باشیم ، امکان بهبود وضعیت وجود دارد.

مجابی با انتقاد از نتایج مدیریت پسماند ، اظهار داشت: طبق قانون مدیریت پسماند ، زباله ها باید در سال 1990 در تمام شهرهای بزرگ کشور تفکیک شود ، در حالی که اکنون وارد سال 1400 هستیم اما تفکیک زباله انجام نشده است هنوز.

وی با اشاره به غنای تنوع زیستی کشور گفت: در داخل مهره داران ظرفیت های بسیار بالایی داریم و حدود 200 گونه پستاندار در کشور داریم اما حدود 20٪ از حیوانات و 25٪ از گیاهان در معرض خطر هستند و لازم است بلافاصله اقدامات جدی برای محافظت و احیای آنها انجام دهید.

اعلام برندگان شانزدهم دکتر جایزه تقی ابتکار

در ادامه این برنامه ، بیانیه هیئت داوران از دکتر جایزه تقی ابتکار در تاریخ 11 مارس 2017 قرائت شد و متن این بیانیه به شرح زیر بود:

“برنامه ریزی برای اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار به محققان و فعالان حوزه حفاظت از محیط زیست خانواده وی از سال 2001 پس از مرگ و از دست دادن وی آغاز شد. این جایزه تا سال 2005 توسط آکادمی علوم جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی اعطا می شد. ایران ، جایی که مرحوم دکتر “ابتکار تقی عضوی دائمی بود”.

در ادامه این بیانیه آمده است: “از آن زمان به بعد ، تأسیس مرکز صلح و محیط زیست به عنوان یک سازمان غیردولتی یکی از فعالیتهای این مرکز از سال 2005 بوده است و سیزده دور با اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار تاکنون برگزار شده است. “در دسامبر سال گذشته ، اطلاعات در روزنامه کثیرالانتشار منتشر شد و همچنین از طریق کالج های محیطی کشور و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شد.”

در این بیانیه همچنین اشاره شده است كه “نظر هیئت منصفه متشكل از خبرگان و برخی اعضای هیئت مدیره مركز صلح و محیط زیست در اوایل ماه مارس در جریان جلسات رسیدگی به پرونده های رسیده توسط اساتید و جوانان دانشگاه ، فعالان فرهنگی و سازمان های محیطی و مبتكران ، صنعتگران و تلاشهای این حوزه بر اساس شاخصهای مندرج در تماس و اهداف تعیین شده برای این قیمت مورد بررسی قرار گرفت.

با تشکر از همه عزیزانی که به تماس مرکز صلح و محیط زیست پاسخ مثبت داده و برای آنها آرزوی سربلندی و موفقیت بیشتر دارند ، برندگان شانزدهمین دوره این جایزه به شرح زیر اعلام می شوند:

هیأت داوران به اتفاق آرا جایزه محقق پیشکسوت را به علی پروفسور علی یاخکاشی پدر پدر محیط زیست ایران و یکی از 30 محیط زیست برتر کشور ، عضو هیئت علمی دانشگاه گوتینگن آلمان و نماینده کشورهای آسیایی و عضو هیئت مدیره بین المللی اعطا کردند. انجمن محققان جنگل و محیط زیست با مدیریت بیش از 10 پروژه ملی و بین المللی در زمینه محیط زیست ، نویسنده 22 جلد کتاب منابع طبیعی و محیط زیست در ایران به چندین زبان مختلف ، نویسنده بیش از 90 مقاله علمی و پژوهشی و کاشت 60 هکتار جنگل.

هیئت داوران به اتفاق آرا جایزه محقق جوان را به دکتر اعطا کردند. عبدالمجید مهدوی دامغانی – دانشیار گروه بوم شناسی ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده علوم محیطی ، در مدت 15 سال تدریس ، تحقیق و مشاوره در زمینه محیط زیست و نویسنده 5 کتاب ، ترجمه 30 کتاب و تألیف بیش از 200 مقاله علمی و مقالات تحقیقاتی و کنگره های ملی و بین المللی.

هیئت منصفه به اتفاق آرا the جایزه محقق جوان را به مهرداد فرهادیان اصفهانی ، دانشیار گروه مهندسی شیمی ، دانشگاه اصفهان ، برای ثبت اختراع 3 اختراع منجر به تولید محصولات دانش زیست محیطی ، بیش از 70 مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی در مورد مسائل زیست محیطی ، بنیانگذار و رئیس. ارائه شده توسط دانشگاه تحقیقات محیطی اصفهان.

هیئت منصفه به اتفاق آرا جایزه را به سازمانهای غیردولتی برای حفاظت ، حفاظت و احیای جنگلهای زاگرس در پی آتش سوزی و تخریب بی امان زاگرس و سردشت به انستیتوی پیاده پا بلوط اهدا کرد

هیئت داوران به اتفاق تلاشهای سازمان غیر دولتی جنبش سبز زاگرس به دلیل تلاشهایش در زمینه آموزش ، كاشت ، حفاظت ، تسهیل ، مطالبه و اطفا awards حریق به اتفاق آرا به سازمان غیردولتی اعطا می كند.

هیئت منصفه به اتفاق تلاش های روزنامه نگار فعال محیط زیست به دلیل تلاش هایش برای انعکاس اخبار و گزارش های زیست محیطی به خانم زینب شریفی ، به اتفاق آرا جایزه بهترین روزنامه نگار را اهدا می کند.

هیئت منصفه به اتفاق آرا the جایزه جوانمرد را به صادق پناهی به دلیل آموزش بیش از 10 هزار شهروند در رودسر و کاهش سرانه تولید زباله اعطا می کند. جمعیت رودسر با نظرسنجی “شهر پاک رودسر” با 4٪.

جایزه هیئت داوران:

هیئت منصفه به اتفاق آرا لوح را به خانم الهام فریدونی اهدا می کند تا آگاهی زیست محیطی مردم را ارتقا داده و از آلودگی یا تخریب محیط زیست جلوگیری کند.

هیئت داوران به اتفاق آرا کارگر جوان را به خاطر ابتکارات ، اختراعات و پروژه های جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط زیست به خانم نازنین فرهادیان تحسین می کنند.

هیئت داوران به اتفاق آرا a کارگر جوان را به دلیل فعالیتهای م effectiveثر وی در مشارکت در اشاعه و ترویج فرهنگ محیط زیست ، لوح تقدیر به کارگر جوان اعطا می کند.

هیئت داوران به اتفاق آرا پوستر سپاسگزارانه ای را به كیمیا زارعی برای ایجاد نمایشگاهی برای اشاعه فرهنگ محیط زیست در شبكه شاد اهدا می كند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا