اقتصادی

وزیر ارتباطات جزئیات اینترنت کودکان را اعلام کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه امروز با رونمایی از طرحی با عنوان ۴۵۶ جزئیات اینترنت کودکان را اعلام کرد و بر اختیاری بودن این اینترنت تاکید کرد.

به گزارش یومیر، چهارمین نشست گروه راهبری سند حمایت از کودکان در فضای مجازی به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی و جمعی از نمایندگان شورای اسلامی، این جلسه به رونمایی از سرویس اینترنت کودکان و نوجوانان (سرویس 456) اختصاص داشت.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه با تاکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است اما آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است، گفت: : سابقه بحث حمایت از کودکان در فضای مجازی تقریبا دو است. یک دهه است که در دنیا دنبال می شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود فعالیت های خوبی در کشور انجام شد.

زارع پور ادامه داد: یکی دیگر از نقاط عطف تاریخ کشورمان تلاش برای حمایت از کودکان در فضای مجازی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته بود. خرداد سال گذشته سند حمایت از کودکان در فضای مجازی تصویب شد. در این سند کار به خوبی توزیع شده و برای واحدهای مختلف وظایفی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم بر اساس آن تاخیرهای قبلی را جبران کنیم.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، وی بیان کرد: از روز اولی که در وزارت ارتباطات حضور داشتم جلسات متعددی با گردانندگان و فعالان حوزه تولید محتوای کودک برگزار کردم که صورتجلسه این جلسات در ایجاد پنجره واحد با هدف معرفی آن ظرفیت که در دسترس عموم به ویژه خانواده ها باشد.

وزیر ارتباطات و اطلاعات تاکید کرد: بر اساس تکالیفی که در سند حمایت از کودکان در فضای مجازی به آن پرداخته شده است، وزارت ارتباطات و اطلاعات موظف شده است با همکاری وزارت فرهنگ، فضای امن در فضای مجازی ایجاد کند. و ارشاد اسلامی و سایر مؤسسات فرهنگی، کودکان را به گونه ای فراهم کنند که کمتر در معرض محتوای نامناسب قرار گیرند.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف وزارت ارتباطات در این سند، فراهم آوردن محیطی امن متناسب با سن و محتوای موجود در اختیار کاربر بود که خوشبختانه با همکاری بسیار خوب خانواده ارتباطات کشور به ویژه اپراتورهای تلفن همراه امکان پذیر شد. . امروز به صورت رسمی به مردم عزیز معرفی شده است.

زارع پور بابیان اینکه با راه اندازی سرویس اینترنت کودکان و نوجوانان (سرویس 456) خانواده سه گزینه برای حمایت از کودکان در فضای مجازی خواهند داشت، گفت: اول با تماس با 456*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق 456 خانواده ها در دسترس هستند. تعریف و مدیریت دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت با توجه به سن و شرایط آنها. برای این منظور چهار سطح دسترسی در قالب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است. در حال حاضر رنگ سبز (برای کودکان زیر 5 سال) در اپراتورها فعال شده است و به زودی سایر سطوح دسترسی تعریف می شود.

وزیر ارتباطات و اطلاعات در ادامه توضیح داد: گزینه دیگری و منعطف تری در قالب اپلیکیشن ارائه شده است تا جایی که والدین می توانند خودشان انتخاب کنند که کدام سرویس، چه سایت یا چه اپلیکیشنی برای کودکان و برای هر کدام از آنها فعال شود. . اعضای خانواده می توانند سطح دسترسی ویژه ای را برای او تعریف کنند. کار دیگری که به مرور زمان در حال تکمیل است و فعال شده است به عنوان مثال. کشورهای اروپایی، دسترسی ایمن به خدمات اساسی و مهم مانند موتورهای جستجو و دایره المعارف ها را فراهم می کنند تا کودکان از طریق این خدمات در قالب وب سایت ها در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند. امروز در دسترس عزیزان است.

وی ادامه داد: امیدوارم با همکاری و حمایت همه فعالان و دست اندرکاران این عرصه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم تا کودکان هر چه بیشتر داشته باشند. خارج از فضای مجازی و خانواده ها نگران این هستند که فرزندانشان در معرض هیچ چیز قرار نگیرند. محتوای نامناسب به راحتی درج نخواهد شد.
وی تصریح کرد: حمایت از کودکان در فضای مجازی راهبرد جدی ما در وزارت ارتباطات است و معتقدیم خدمات ارائه شده به کودکان باید متفاوت باشد. البته سرویس فاش شده امروز یک گزینه اختیاری است و هیچ اجباری برای استفاده از آن وجود ندارد و این سرویس تنها ابزاری است که در اختیار خانواده ها برای مقابله با حضور کودکان در فضای مجازی است.
زارع پور در پایان ابراز امیدواری کرد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که وظیفه طبقه بندی محتوای فضای مجازی را بر عهده دارد، فهرست وب سایت ها و خدمات مجاز در هر دسته (سبز، سفید، زرد و نارنجی) با خدمات متفاوت و جذاب را به روز کند تا با ایجاد تنوع، جذابیت لازم برای ادامه حضور و استفاده کودکان از این سرویس ایجاد شود.

در ادامه این دیدار مهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – با تاکید بر اینکه همه دولت ها و دستگاه های حاکمیتی در فضای مجازی سربازان رهبر انقلاب برای جبران عقب ماندگی ها در فضای مجازی هستند، گفت: شرایط فعلی فضای مجازی مطلقا نامطلوب است و انتظار رهبر انقلاب از دست اندرکاران این است که به سرعت این تاخیرها را جبران کنند.

وی افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقدیم ابزارهای نظارتی بسیار موثر است و در این زمینه چاره ای جز پذیرش دستورالعمل ها نداریم.
اسماعیلی تاکید کرد: به همه دوستان در بخش‌های مختلف این اطمینان را می‌دهیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های رهبر عزیز انقلاب و انجام مأموریت‌های محوله یار همیشگی و همیشگی است و امیدواریم نتایج مثبت حاصل شود. به زودی شاهد این رفاقت و همدلی مردم عزیز باشید

در این جلسه سامانه طبقه بندی محتوای فضای مجازی تهیه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد که خروجی آن در سرویس اینترنت کودک و نوجوان 456 مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین سامانه تلویزیون کودک و نوجوان در این نشست که حاوی صدها هزار محتوای جذاب از سازمان صدا و سیما و محتوای تولید شده برای کودکان و نوجوانان است، معرفی شد.

در این جلسه سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی – نیز با اشاره به تاثیر اپیدمی کرونا در کشور بر رویکرد شورای عالی فضای مجازی به حضور کودکان گفت: و خانواده ها در فضای مجازی از سال 2019 به بعد، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور و نگرانی کودکان و خانواده های شرکت کننده در برنامه های خارجی برای دریافت خدمات آموزشی لازم، پس از بررسی های فراوان، دو راهکار ارائه شد که در نهایت به تصویب رسید. توسط مرکز ملی فضای مجازی برای راه اندازی نظام آموزشی کشور قرار بود برنامه ای متمرکز اجرا شود و کل نظام آموزشی کشور بر اساس آن اجرا شود، سامانه شاد در کشور راه اندازی شد که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی به دلیل اجرای آن در زمان کوتاه با ظرفیت های مناسب.

وی با تاکید بر اینکه سامانه شاد و تلویزیون به عنوان یک برنامه ملی باید شرایطی را فراهم کند تا بخش خصوصی نیز بتواند در آن فعالیت کند، افزود: بیشترین تعداد این محصولات در کشور مربوط به حوزه آموزش و پرورش است. نشان می دهد توجه ویژه مردم به این زمینه و رونق در تجارت است که باید به خوبی از آن استفاده و سازماندهی شود.

فیروزآبادی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد محتوای کودک تصریح کرد: اقتصاد محتوای کودک باید بدون نگاه سرمایه داری تعریف شود و خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری خوبی داشته اند. با مرکز ملی فضای مجازی.بنابراین می توانیم اقتصاد را در این حوزه ساماندهی کنیم و از ظرفیت ایجاد شده در کشور استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره اهمیت نقش وزارت آموزش و پرورش در اینترنت و کودکان گفت: متأسفانه هنوز به موضوع صلاحیت فضای مجازی در دروس مدارس توجه نشده است. ، که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد. همچنین سیستم رده‌بندی سن محتوا به دلیل کاربرد گسترده در بازی‌های رایانه‌ای و صوتی و تصویری گسترده در کشور باید اعمال شود.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی جامع به مردم کشور برای اطلاع از نظام رده بندی سنی محتوا و خدمات مجاز در فضای مجازی و محصولات ارائه شده در این حوزه، تصریح کرد: در سال 1400 سند حمایت از کودکان در فضای مجازی تصویب شد و برای همه نهادهای کشور به کار ملی تقسیم شد که بر اساس آن این کمیته تشکیل شد و تاکنون اقدامات مناسبی از جمله سامانه 456 و سامانه رده بندی سنی محتوا و خدمات مجاز انجام شده است. در فضای مجازی از جمله این نتایج و ساماندهی بیشتر این حوزه است. نیاز به توجه ویژه در همه دستگاه های کشور به ویژه شورای اسلامی است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان ابراز امیدواری کرد با راه اندازی آزمایشی سامانه های ارائه شده و همکاری با اپراتورهای کشور بتوانیم این محصولات را تکمیل کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا