فرهنگ و هنر

وزارت خارجه: زائران صرفا از طریق هوایی و با روادید به‌عراق عزیمت کنند

وزارت امور خارجه با صدور بیانیه ای هشدار داد: “از آنجا که ستاد اربعین بارها سیاست دولت عراق برای بستن مرزهای زمینی بقاع متبرکه را اعلام کرده است ، مرزهای زمینی بین دو کشور بسته شده است و زائران اربعین حسینی فقط می توانند از با هواپیما به این کشور سفر کنید و با ویزای معتبر برای زیارت و راهپیمایی.

به گزارش یومیر ، پس از انتشار در برخی از سایت های خبری یا فضای مجازی ، مبنی بر موافقت دولت عراق با لغو روادید به ایران و عراق یا برای زائران ، روابط عمومی وزارت خارجه بیانیه ای با هشدارهای بخش کنسولی این وزارتخانه صادر کرد. اربعین حسینی به شرح زیر از مرزهای عراق مطلع شده است:

1- توافقنامه لغو روادید بین ایران و عراق مراحل قانونی و اداری خود را سپری می کند و مانند هر توافقنامه دیگری نحوه و زمان اجرای آن مستلزم مذاکرات آتی بین مقامات دو کشور است. بنابراین ، تا زمانی که دو دولت نحوه و زمان اجرای آن را به طور رسمی اعلام نکنند ، عزیمت به عراق مستلزم اخذ و داشتن ویزای رسمی برای آن کشور است. بنابراین بر زائران محترم و همه عوامل دخیل در اعزام زائران مانند کاروانها ، موکب ها و خطوط هوایی تاکید می شود که بدون اخذ و داشتن ویزای معتبر عراق از مسافرت یا انتقال مسافران خودداری کنند.

2- از آنجا که ستاد اربعین بارها سیاست دولت عراق مبنی بر بستن مرزهای زمینی بقاع متبرکه را اعلام کرده است ، مرزهای زمینی بین دو کشور بسته شده و زائران اربعین حسینی فقط با هواپیما و با روادید معتبر می توانند بروند. به برای رفتن به آن کشور برای زیارت و راهپیمایی.

3- متأسفانه مطالبی در فضای مجازی منتشر می شود که زائران را تشویق می کند از سایر مناطق و آب و هوای خارج از استانهای زیارتی عراق به ساحل بروند. خروج از چنین مناطقی به اماکن زیارتی ، علاوه بر این که خطرات امنیتی را در طول مسیر دارد ، منجر به اقدامات قانونی توسط مقامات نظامی و انتظامی عراق علیه عاملان جنایت می شود. از آنجا که مجوزهای مرزی برای ورود به برخی از مناطق عراق برای استفاده در سایر نقاط کشور ، به ویژه کربلا ، نجف ، سامرا و کاظمین معتبر نیست.

در پایان این ابلاغیه ، وزارت امور خارجه از همه زائران حسینی و دوستداران آنها خواسته است تا به ابعاد و پیامدهای حقوقی و کیفری اقدامات مغایر با توافقنامه روادید دو کشور و تنها با استفاده از پرواز توجه کافی داشته باشند. مسیر برای رفتن به عراق و شرکت در مراسم شهدا در اربعین سالار.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا