اقتصادی

وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

یومیر/لرستان نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: بیش از 87 هزار نفر در خرم آباد زیر سقف های لرزان زندگی می کنند.

رضا حیدری امروز 14 آذرماه در جلسه عبرت آموزی زلزله بم که توسط راه و شهرسازی لرستان و در سالن جلسات کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه اولویت ها و فوریت ها باید بر اساس قوانین و مقررات مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری: نوسازی بافت های فرسوده یکی از این کارهای اولویت دار و فوری است.

وی افزود: کسب و کار نوسازی شهری با توجه به اینکه ایران جزو ده کشور آسیب پذیر جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات بلایای طبیعی هستند و می خواهیم پیگیری کنیم تا بمب دیگری در جایی رخ ندهد. در ایران.”

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایران زیر سقف های لرزان زندگی می کنند، افزود: هر ۱۰ سال یک زلزله به بزرگی ۶ ریشتر و بالاتر در کشور رخ می دهد.

شهرستان های دورود، بروجرد و خرم آباد با وجود گسل دشت سیلاخور از زلزله مستثنی نیستند.

حیدری با بیان اینکه در مناطقی که هدف بازآفرینی شهری ایران مقاوم سازی، مرمت و مقاوم سازی این بناها است، تصریح کرد: متاسفانه شهرهای دورود، بروجرد و خرم آباد لرستان با وجود وجود از زلزله مستثنی نیستند. خطای رایج سیلاخور

وی گفت: در حوزه های هدف شرکت بازآفرینی ایران، موضوع نوسازی نباید بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد، بلکه شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و مردم باید همکاری های چند جانبه داشته باشند.

بسته تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: برای پیشبرد این اهداف متولیان باید بسته تشویقی را در نظر بگیرند که خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته هایی را در نظر گرفت که شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و ادارات کل راهداری و شهرسازی استان ها بسته هایی را در نظر گرفتند. باید با متقاضیان همکاری کرد تا مردم تشویق شوند و بتوانند مقاوم سازی منازل خود را تکمیل کنند.

حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی پرداخت وام نوسازی به ساکنان و سازندگان بافت های فرسوده را در نظر گرفته است، تصریح کرد: این وام بدون سپرده است و بانک ها باید با مردم همکاری کنند، متاسفانه بانک ها همکاری خوبی با مردم داشته اند. و وزارت راه تاکنون و شهرسازی صورت نگرفته است، افزود: همچنین ودیعه مسکن موقت برای دوره نوسازی 60 میلیون تومان با بازپرداخت 36 ماهه برای کسانی که قصد نوسازی بافت فرسوده را دارند در نظر گرفته شده است. که نیاز به همکاری بانک ها نیز دارد.

وی گفت: تخفیف پروانه ساختمانی یکی از مفاد بسته های تشویقی است که شهرداری های شهرستان های استان باید در کمتر از یک ماه پروانه ها را صادر کنند و تخفیف های خوبی بین 50 تا 100 درصد به متقاضیان ارائه کنند.

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل پارکینگ و ضوابط معماری را از دیگر مفاد بسته های تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی برشمرد و به دستگاه های خدمات رسان گفت: انتظار داریم اگر فردی بخواهد تخریب ساختار آنها و استفاده از انشعابات سابق بر اساس بند 11 قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، امکان استفاده از انشعابات سابق وجود دارد و دستگاه های خدمات رسان باید همکاری لازم را داشته باشند و در غیر این صورت. مورد امکان استفاده از شعب سابق این واحدها باید خارج از تور و با تخفیف به متقاضیان خدمات ارائه دهند. .

بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱

حیدری با بیان اینکه طرح جیم به صورت دقیق در ادارات انجام می شود اما راه و شهرسازی همکاری خوبی با متقاضیان داشته است، افزود: اقامت 5 ساله، تخفیف سازمان نظام مهندسی و ایجاد کاربری های انتفاعی از جمله موارد است. از دیگر مفاد بسته تشویقی گفت: یکی از مهمترین بحث هایی که در این زمینه می توانیم به منظور خود در نظر بگیریم موضوع بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه سال 1401 است که بر اساس آن وزارتخانه راه و شهرسازی مجاز است از محدوده های تحت اختیار خود با اولویت سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال 1393 ایجاد شده است استفاده کند و به تصرف افراد درآمده و ساخت و ساز بر اساس نقشه های مصوب شهری صورت گرفته و در حال حاضر اجرا می شود. به مالکان منتقل می شود.

وی گفت: حتی برای املاک موقوفه نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا متقاضی بتواند با تایید اداره اوقاف از وام و تسهیلات بهره مند شود.

خرم آباد حدود 500 هکتار ساختار شهری ناکارآمد دارد

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: حدود 500 هکتار بافت ناکارآمد شهری در شهرهای لرستان به ویژه خرم آباد وجود دارد.

حیدری افزود: 26 هزار و 497 خانوار در قالب 87 هزار و 589 نفر در این 500 هکتار بافت ناکارآمد شهری زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به نوعی زیر سقف می لرزند و باید تدابیر ویژه ای برای آنها اندیشیده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا