اقتصادی

وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بنای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در کشور

یومیر/ همدان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تاکنون حدود 6 هزار محله هدف بازآفرینی شناسایی شده که حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد، ساختمان ناپایدار و بدون سازه وجود دارد.

به گزارش یومیر، محمد آیینی روز پنجشنبه سوم شهریور در نشست ستاد نوسازی پایدار شهری ملایراز از مرمت ۲۱۰ هزار واحد بافت فرسوده در سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: این ساختمان ها تخریب شده و ۶۷۰ هزار واحد به جای آن ها ساخته شده است.

آیینی با بیان اینکه 166 هزار هکتار معادل 23 درصد مساحت شهری بافت فرسوده و ناکارآمد در سراسر کشور وجود دارد، افزود: بیش از 21.5 میلیون نفر در این محلات زندگی می کنند.

وی گفت: تاکنون حدود 6 هزار محله شناسایی شده که از این تعداد حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد ساختمان ناپایدار و فاقد سازه هستند.

آئینی با بیان اینکه از 166 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، 70 هزار هکتار بافت فرسوده میانی، 60 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، بیش از 32 هزار هکتار بافت تاریخی و 500 هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی است، اظهار کرد: در سال 1380، 100 هزار هکتار از بافت های فرسوده و بافت های فرسوده در روستاها استفاده می شود. افزود: 49 درصد واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارند که فاقد مقاومت در برابر آسیب هستند.

وی ادامه داد: امسال در نظر داریم 150 هزار واحد در محلات بازآفرینی و بافت های فرسوده شهری نوسازی کنیم که سهم استان همدان از این تعداد 4500 واحد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهروندان برای اطلاع از واقع شدن واحد مسکونی خود در محدوده بافت فرسوده می توانند به سایت این شرکت به آدرس facility.udrc.ir مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه دهندگان و تسهیلگران نیز می توانند با ورود به سامانه در ماده 4 شرکت از شرایط و امکانات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

وی با بیان اینکه چهار شرط برای اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده مانند داشتن برگه C سبز یا داشتن سند سکونت و سابقه مالکیت و مدیریت خانوار وجود ندارد، مطرح کرد: تمامی مشوق ها از جمله تخفیف در پروانه ساختمانی، بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن در نوسازی بافت های فرسوده لحاظ شده باشد.

آیینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی ردیف اعتباری ویژه ای برای نوسازی مسکن دارد، تصریح کرد: این تسهیلات که در سه دسته از طریق بانک مسکن به متقاضیان پرداخت می شود در شهرستان ها 350 میلیون تومان است که 150 میلیون تومان آن است. با سود است صفر درصد پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: متقاضیان می توانند 45 میلیون تومان تسهیلات در قالب وام اسکان موقت و جابه جایی دریافت کنند.

آیینی «مردمی‌سازی» را یکی از رویکردهای مهم شرکت نوسازی شهری در دولت سیزدهم دانست و از طراحی بسته تشویقی جامع برای توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: این طرح به زودی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران تصریح کرد: سه نوع رویکرد برای متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است که شامل کوتاه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی، کوتاه شدن زمان صدور پروانه اداری و پروانه انشعاب و اعطای تسهیلات مالی است.

وی تاکید کرد: تمامی تخفیف ها و مشوق هایی که در نهضت ملی مسکن برای سازندگان اندیشیده می شود برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده نیز دیده می شود.

وی در بخشی دیگر، ملایر را یکی از شهرهای پیشرو در نوسازی شهری پایدار دانست و اظهار داشت: با بازدید از سه محله سرجو، شمس آباد و پشت سر ملیر، اقدامات خوبی از سوی شهرداری در زمینه فرهنگی، آب و آب انجام شد. فاضلاب و خدمات پزشکی.

آیینی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های حاکمیتی در شهر نیز باید در امر نوسازی شهری به وظایف خود به خوبی عمل کنند، گفت: شهرداری ملایر زمینه مناسبی را برای بهره مندی مردم از حداکثر تخفیف ها فراهم کرده است و دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های خدمات رسان مجوز نوسازی را در چارچوب صادر شده برای یک شهر صادر می کنند. دوره یک ماهه

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز به اجرای اقدامات موثر در دو محله نوسازی شهری سرجو و شمس آباد اشاره کرد و پیشنهاد کرد: شهرداری ملایر مشارکت و فعالیت دستگاه های اجرایی در این دو محله را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف ارزیابی کند. .
سلمان اسماعیلی بیان کرد: دستگاه های اجرایی شهر موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین طرح ها، اولویت ها و پروژه های خود در محلات نوسازی شهری و بافت فرسوده اقدام کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: شهرداران شش شهر ملایر نیز باید با هماهنگی دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار، محدوده جدید بازآفرینی شهری را بر اساس قانون جدید تعیین و از مشاوران مصوب استفاده و اولویت ها، طرح ها و پروژه های خود را مشخص کنند. در این محلات

وی بر لزوم استفاده روسای دستگاه های اجرایی از تمامی قوانین، تسهیلات و مشوق های پیش بینی شده در نوسازی شهری و نوسازی واحدهای مسکونی این محلات تاکید کرد.

فرماندار ملایر به ویژه به تغییر قوانین و ملاحظات تسهیلات و مشوق های موثر در حوزه نوسازی شهری در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: این قوانین و تسهیلات باید توسط شهرداری ها و دستگاه های اجرایی پیگیری شود.

اسماعیلی با تاکید بر کوتاه شدن زمان صدور پروانه نوسازی و پروانه انشعاب در این محلات گفت: باید از ظرفیت گروه های جهادی و معتمدین برای تشویق مردم به استفاده از تسهیلات و مشوق های در نظر گرفته شده برای نوسازی واحدهای مسکونی در این محله ها استفاده شود. این مناطق چهارم.

وی همچنین بر لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی، برگزاری جلسات مستمر در ستاد نوسازی شهری در ماه یک بار و تشکیل کارگروه های تخصصی تاکید کرد.

معاون استاندار همدان نگاه مثبت دولت سیزدهم به نوسازی شهری را فضای مناسبی برای فعالیت در این حوزه دانست و یادآور شد: نوسازی شهری متناسب با محرومیت زدایی از این محلات رسالت مهمی بر عهده مدیران شهری است.

در ادامه شهردار ملایر نیز اظهار داشت: مناطق هدف بازآفرینی مصوب در شهر ملایر پنج محله شامل سرجو، شمس آباد، جعفرآباد، امامزاده عبدالله (ع) و نفت سیاه (شهید زرینی) و مناطق هدف بازآفرینی ما است.

مجید فرجی محله پشت بهزیستی ملایر را یکی دیگر از محله های نوسازی شهری دانست و افزود: محله سرجو و شمس آباد دو محله اولویت ما در نوسازی شهری هستند.

فرجی ادامه داد: از چندین سال پیش در این دو محله اقداماتی انجام شده و پروژه های بسیار خوبی از جمله احداث درمانگاه، آسفالت و جدول گذاری و سرای محله در محله سرجو و پروژه هایی مانند بهسازی شبکه فاضلاب و … احداث پارک در محله شمس آباد یا در حال اجراست.

با اشاره به اینکه پس از اتمام این پروژه ها در محله های سرجو و شمس آباد نوبت به نفت سیاه (شهید زرینی) می رسد، گفت: در نظر داریم در هر محله یک سرای محله بسازیم.

شهردار ملایر تصریح کرد: در تلاش هستیم تا خانه مورد نظر به عنوان یک بنای تاریخی در شهر را تملک کنیم که به زودی تکمیل می شود.

فرجی با بیان اینکه بر اساس تعاریف مشخص برای محلات نوسازی شهری، پروژه ها و اعتبارات لازم برای این محلات مشخص می شود، گفت: با انجام اقدامات تعریف شده پس از سه سال سطح رفاه این محلات باید به بالاتر از حد متوسط ​​در سال برسد. شهر. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا