ورزشی

هزار و ۲۶۰ کانون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند | آغاز کار «باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان»

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ فعال سازی مراکز فرهنگی، هنر و اجتماعی یکی از برنامه های اداره کل فرهنگی و اجتماعی در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است ، مراکزی که با کار گروهی دانشجویان علاقمند در زمینه های مختلف فعال هستند و حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه فعال و پویا است آنها همچنین از خدمات خود بهره مند می شوند.

مراکز دانشجویی یکی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. بیشتر در مراکز دیده می شود ، البته می تواند منجر به فعالیت با کیفیت بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلیقه های مختلف شود.

یکی از اهداف اداره کل مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و ایجاد تعادل در همه زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی است.یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ، اهمیت دادن به فعالیت های فرهنگی دانشجویان با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز است که با تغییر مقررات تجاری مراکز و اعلام آن در دستور کار قرار می گیرد. سپتامبر 2010. دپارتمان امور فرهنگی دانشجویی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور همچنین از فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی حمایت می کند و امکانات و تجهیزات لازم را تا آنجا که ممکن است در اختیار آنها قرار می دهد.

در حال حاضر بیش از 1260 مرکز فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال بوده و دارای مجوز ، اساسنامه ، منشی و اعضای خاص می باشند.

خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش ها و مصاحبه هایی با دبیران مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ، عملکرد ، فعالیت ها و ماموریت های این مراکز را مورد بررسی قرار می دهد.

در این شماره ، گفتگویی با سید کاظم یکانی ، مدیرکل دانشگاه آزاد اسلامی ، به عنوان مدیر اجرایی سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی در زمینه های فرهنگ مطالعاتی دانشگاه آزاد اسلامی داریم. ، که در زیر می خوانیم.

با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز دانشجویی از فعالیتهای فرهنگی دانش آموزان آگاه شوید

آنا: ارزیابی شما از فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی به عنوان مدیر اصلی واحدهای دانشگاهی چیست و به نظر شما چه چیزهایی برای فعالیت بهتر و کیفیتر مراکز ضروری است؟

واحد: مراکز دانشجویی یکی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. بیشتر در مراکز دیده می شود ، البته می تواند منجر به فعالیت با کیفیت بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلیقه های مختلف شود.

یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی توجه به فعالیت های فرهنگی دانشجویان از طریق تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان است که در دستور کار Has قرار گرفته است.

آنا: دستورالعمل ها و مقررات و آیین نامه های مربوط به باشگاه های مطالعه و کمک به فعالیت های با کیفیت دانش آموزان چقدر مثر است؟

واحد: در بازنگری اساسنامه مراکز فرهنگی اجتماعی ، دو نکته برجسته شد و به طور دقیق تر ، اجرای دقیق این نکات می تواند منجر به بهره وری بیشتر فعالیت ها شود.

یکی از این نکات این است که استخدام استاد مشاور در هر یک از مراکز بستگی به تخصص و تجربه اعضای هیئت علمی دانشگاه دارد که می توانند علاوه بر تأثیرگذاری در تصمیم گیری ، تجربه و تعهد یک متخصص را با دانشجویان منتقل کنند. روند و اجرای برنامه ها استفاده از تخصص دانش آموزان در فرایند اجتماعی شدن باید مطلوب باشد.


بیشتر بخوانید:

ایجاد کار گروهی در مراکز دانشجویی

پویایی و تحرک دانشجویان باعث تقویت چهره دانشگاه می شود


نکته دیگر توانایی ایجاد شبکه های جهانی مراکز است. به همین منظور ، در اساسنامه آمده است که اگر 30 مرکز با حوزه فعالیت مشابه متقاضی تشکیل شبکه ملی مراکز با یک موضوع واحد باشند ، این فرصت به آنها داده می شود. این ویژگی برای توانمندسازی اعضای شبکه و گسترش دامنه فعالیت های آن در سطح ملی در نظر گرفته شده است.

دستورالعمل دیگر در مورد حوزه مراکز فرهنگی اجتماعی واحدهای دانشگاهی ، دستورالعمل های جشنواره ملی رشد است که امسال برای اولین بار در بیش از 30 حوزه تخصصی به دلیل نقاط قوت و ضعف برگزار شد. و مرور مختصری برای سال جدید اعلام و اجرا می شود.

توجه متوازن به زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی

آنا: چند واحد فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاهی و در چه حوزه هایی فعال است؟

در راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی 1260 مرکز در واحدهای فعال است

واحد: در حال حاضر بیش از 1260 مرکز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور فعال هستند و دارای مجوز ، اساسنامه ، منشی و اعضای خاصی هستند. بیش از 60 درصد از این مراکز برای انتصاب استاد مشاور درخواست داده اند و ما مصمم هستیم که تمام مراکز موجود در آغاز سال تحصیلی جدید تمام تلاش خود را برای اجرای قوانین مراکز فرهنگی اجتماعی انجام دهند.

حوزه های فعالیت مراکز فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی «فرهنگ و تمدن» با موضوعاتی است ؛ مطالعات فرهنگی ، ایثار و شهادت ، تمدن نوین اسلامی ، حوزه های دانش و غیره ، “اجتماعی” با موضوعات ؛ جهاد یاوری ، احمر هلال احمر ، گردشگری ، کارآفرینی ، خیریه و غیره ، “هنر و ادبیات” با موضوعات ؛ هنر انقلابی ، شعر و ادبیات ، نویسندگی ، فیلم و عکاسی ، هنرهای تجسمی و غیره ، “مذهبی” با موضوعات ؛ اسلام شناسی ، عفاف و حجاب ، تقریب مذاهب ، امر به معروف و نهی از منکر و … ، «انقلاب اسلامی» با موضوعات ؛ اندیشه های ائمه انقلاب ، اندیشه های شهید مطهری و … “رسانه و فضای مجازی” با موضوعات؛ محصولات مجازی ، رسانه ها ، رادیو و … گنجانده شده است.

یکی از اهداف اداره کل مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی معاونت فرهنگی مطالعاتی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و ایجاد تعادل در همه زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی است.

آنا: نقاط قوت و ضعف فعالیت مراکز چیست و وظیفه دانشگاهیان در این زمینه چیست؟

واحد: توجه ویژه نمایندگان فرهنگی دانشجویی در کلیه واحدهای دانشگاهی به فعالیت انجمن های دانشجویی ، که با همکاری دبیر مرکز در جلسات ، فعالیت های قابل توجه در مراکز هلال احمر ، فضای هم افزایی و تعامل بین شورای فرهنگی دانشگاه ها و مراکز را ایجاد می کند. فضای مجازی و دانش در سالهای اخیر ویروس کرونا و اجرای موفق جشنواره رشد را می توان یکی از نقاط قوت فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

باشگاه استعدادهای ادبی جوان با شناسایی استعدادها و نقاط قوت دانش آموزان و آموزش مناسب آنها را با جامعه هدف ارتباط می دهد.یکی از نقاط ضعف مراکز فرهنگی اجتماعی را می توان سلیقه معاونان و همکاران فرهنگی دانست که در اولویت بندی پروژه های دانشجویی و بودجه ای که به آنها اختصاص می یابد ، مسئول مراکز هستند که از اولویت های مراکز در سال تحصیلی جدید

آنا: نیازهای فرهنگی اجتماعی و اجرایی مراکز تا چه حد با توجه به نیاز آنها برآورده می شود؟ و آیا سیستم های موجود نیازها را برطرف کرده است؟

واحد: مطابق آیین نامه اجرایی مراکز فرهنگی اجتماعی به منظور رفع نیازهای فرهنگی اجتماعی و اجرایی مراکز ، علاوه بر شورای هماهنگی مراکز در واحدهای دانشگاهی و استانی ، شورای تخصصی معاونت فرهنگی نیز دیده شده است

در همه زمینه های فرهنگی ، یکی از کارشناسان مسئول امور مراکز است. همچنین در استان و در محدوده ستاد ، اداره مراکز فرهنگی و دانشجویی از الزامات دانشجویان پیروی می کند. از سوی دیگر ، به منظور ثبت اطلاعات و دریافت کلیه مشخصات و مدارک مربوط به مراکز ، سیستم مدیریتی مراکز فعال بوده و دائماً تحت نظارت است.

“باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان” ؛ منظره ای امیدوارکننده

آنا: مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان از چه امکاناتی برای ایجاد روابط کاری با سایر نهادهای فرهنگی و دانشجویی برخوردارند؟

واحد: یکی از چشم اندازهای امیدوار کننده در مراکز فرهنگی اجتماعی ، که هدف آن تکمیل زنجیره فعالیتهای مرکز و تقویت اعضای آن و در نهایت معرفی آنها در زمینه های فرهنگی و اجتماعی مرتبط است ، ایجاد “باشگاه توسعه استعدادهای ادبی جوان” در اختتامیه است. مراسم جشنواره رشد، با اعلام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و شروع به کار.

باشگاه توسعه استعدادهای ادبی جوان با شناسایی استعدادها و نقاط قوت دانش آموزان و آموزش مناسب آنها را با جامعه هدف مرتبط می کند.

آنا: برگزاری جشنواره های مختلف مانند جشنواره ملی رشد و … چقدر در رشد ، توسعه و فعالیت مراکز فرهنگی برای دانش آموزان موثر است؟

واحد: از جمله اهداف جشنواره رشد آگاهی از فعالیت های دانشجویان در مراکز ، شناسایی آنها ، شناسایی و تشویق استعدادهای دانش آموزان ، ایجاد انگیزه در بینندگان دانشگاه و گسترش فعالیت های گروهی است.

برای اولین بار در سالهای اخیر ، تولیدات فرهنگی و هنری مراکز ، نتایج اعضا و تلاش معلمان و مرکز در محیطی رقابتی و در جشنواره هایی مانند جشنواره های “رشد” و “قلم” مورد بررسی قرار گرفت ؛ زیرا معرفی و تشویق این مراکز باعث پویایی و حرکت جدید در فعالیت های آنها می شود و دانشجویان جدید را به دانشگاه ترغیب می کند.

جشنواره ملی رشد در مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با ثبت 3 هزار و 252 نفر و ارسال 1200 اثر برگزار شد. پس از داوری ، 400 اثر برتر در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله عکاسی ، نقاشی ، خوشنویسی ، دست نویس ، پادکست ، ایده های برتر و … مشخص شد و شرکت کنندگان در سراسر کشور مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در جشنواره ملی رشد و در بخش رهبران استانهایی که مراقب امور مراکز بودند ، سه استان مقام برتر و دو استان مقام ستودنی را از آن خود کردند. آنها مقام برتر را بدست آوردند و دو معاون محترم شناخته شدند.

در بخش کارشناسان فرهنگی مسئول امور مراکز در جشنواره ملی رشد ، که امور مراکز را در واحدهای دانشگاه دنبال می کند ، از سه کارشناس ارشد و دو کارشناس شایسته فرهنگی در کشور تقدیر شد.

در بخش دارای مراکز فرهنگی اجتماعی ، سه مرکز رتبه برتر را کسب کردند و دو مرکز نیز قابل تقدیر شناخته شدند. سه نفر در بخش ویژه ای به نام Topideer رتبه بندی شدند.

انتهای پیام / 4062 /

دکمه بازگشت به بالا