ورزشی

نه استراماچونی گزینه است نه برانکو و کالدرون؛ مربی صاحب‌ سبک خارجی در راه تیم ملی

فدراسیون فوتبال در مسیری قرار دارد که ازسوی تمام اعضای هیات‌رئیسه و اهالی فوتبال، مسئولان و دستگاه‌های مختلف باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد. فشارهای بی‌جهت برای انتخاب مربی ایرانی به هیچ عنوان از نظر فنی به‌نفع فوتبال ملی ایران نیست، آن هم با توجه به شرایط موجود و آینده‌ای که در پیش داریم.پس برنامه ویژه مهدی تاج و همکارانش برای استخدام یک مربی بزرگ خارجی که در آستانه نهایی شدن است، نباید با مخالفت‌های داخلی روبه‌رو شود.

فضای داخلی بین بازیکنان تیم ملی و وجود برخی اختلافات، پیشرفت و آمادگی بسیار بالای رقبای ایران در آسیا و اهمیت تغییر نسل و سبک فوتبالی تیم ملی فوتبال ایران برای آینده، می‌طلبد که سکان هدایت تیم به یک مربی بزرگ خارجی داده شود. منتها در داخل برخی‌ها فشارهایی به فدراسیون می‌آورند که گزینه داخلی انتخاب شود.

در شرایط کنونی مدیریت فدراسیون به جمع‌بندی نهایی برای استخدام مربی بزرگ خارجی رسیده و کارهای رسمی برای مذاکرات با چند گزینه بسیار خوب از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و در چنین وضعیتی همه باید کمک کنند که روند توافق نهایی و انعقاد قرارداد و شروع کار سرمربی جدید خارجی- که قطعا رونمایی رسمی از آن یک سورپرایز ویژه برای جامعه فوتبال خواهد بود- تسریع شود.

اما اگر برای شما سوال است که فدراسیون تا امروز با چه مربیانی صحبت کرده و گزینه‌های روی میز تاج و همکارانش چه کسانی هستند؟ باید بگوییم که به دلایلی خاص جزئیات مذاکرات با گزینه اصلی به هیچ عنوان قابل‌انتشار نیست و برای منحرف نشدن مسیر مذاکرات و جلوگیری از خرابکاری جریان‌های معاند و مخالف، تنها سه تا چهارنفر در فدراسیون در جریان مذاکرات انجام‌شده هستند و تا زمان تفاهم نهایی و انعقاد قرارداد رونمایی رسمی از سرمربی بعدی تیم ملی انجام نخواهد شد.

اما شاید جالب باشد که بدانید یکی از گزینه‌های اصلی مدنظر مدیریت فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی ایران، همین چند روز قبل هدایت تیم ملی بلژیک را برعهده گرفت. دومنیکو تدسکو ایتالیایی که تابعیت آلمان دارد، مربی جوانی است که از ابتدای دسامبر ۲۰۲۱ تا اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ هدایت لایپزیگ آلمان را برعهده داشت. او این باشگاه بوندسلیگایی را به لیگ قهرمانان اروپا، نیمه‌نهایی لیگ اروپا و قهرمانی در جام حذفی هدایت کرد. این مربی ۳۷ ساله سابقه سرمربیگری شالکه ۰۴ و اسپارتاک مسکو را هم در کارنامه دارد و توافقش با فدراسیون بلژیک حضورش در ایران را منتفی کرد.

این اتفاق به‌خوبی نشان می‌دهد سطح گزینه‌هایی که مدیریت فدراسیون برای تیم ملی درنظر دارد، قابل‌قبول است و نه‌تنها نیاز به حمایت ویژه دارد، بلکه فوتبال ملی ایران را به آینده امیدوار می‌کند. درباره گزینه اصلی که مذاکرات مثبتی هم با او انجام شده، فعلا فقط می‌توان به این نکته اشاره کرد که مربی بعدی تیم ملی مانند تدسکو، جوان، صاحب‌سبک، کارنامه‌دار و موفق است.

وقتی فدراسیون چنین اراده محکمی برای نشاندن یک مربی بزرگ روی نیمکت تیم ملی دارد، مسئولان ورزش و دولت هم باید حمایت مالی و تدارکاتی کامل برای نهایی شدن قرارداد داشته باشند و شروع کار را از فدراسیون انجام بدهند تا با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی و تحریم‌ها مربی بزرگی که فدراسیون نهایتا تا دو، سه‌هفته دیگر با او توافق خواهد کرد، دغدغه و مشکلی برای کار کردن در کشورمان نداشته باشد.

دو نکته بسیار مهم که جامعه فوتبال باید در جریان جزئیات آن در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی باشند؛ برخلاف شایعات منتشرشده در فضای مجازی و رسانه‌ای برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون، آندره‌آ استراماچونی و مربیانی که سابقه کار در ایران دارند، گزینه نهایی فدراسیون برای تیم ملی نیستند. نکته بعدی اینجاست که مربی‌ای که مهدی تاج به‌زودی با او قرارداد نهایی را امضا خواهد کرد، اسم و رسم بسیار بزرگی در فوتبال جهان نداشته باشد و این موضوع نباید باعث شود برخی جریان‌ها انتخاب فدراسیون را زیر سوال ببرند.

اولویت برای فوتبال ملی باید مربی کارنامه‌دار، صاحب‌سبک و نسبتا جوان باشد که همین‌طور هم هست. شاید اگر تدسکو به ایران می‌آمد خیلی‌ها به این انتخاب نقد وارد می‌کردند اما این مربی سرمربی تیم بزرگ بلژیک شد. پس برای فوتبال ایران بهتر است که این بار به انتخاب تاج و همکارانش اعتماد کند.

258 258

دکمه بازگشت به بالا