عمومی

نئوطالبان،آینده افغانستان و بازیگری ایران

این روزها تصاویر تلخی در فضای مجازی و سایت های خبری دیده می شود ، بطوریکه مقرهای شاه مسعود در تخار توسط طالبان اشغال شده و طالبان یک جلسه نمادین را در اتاق فرماندهی احمد شاه مسعود برگزار می کنند ، هم در زمان حمله شوروی و هم در افغانستان. افغانستان هرگز توسط طالبان سرنگون نشد و نمادی از مقاومت مردم افغانستان بود.

این روزها از نظر شکل ممکن است با طالبان جدیدی روبرو شویم ، اما از نظر محتوا ، طالبان همان طالبان با عقاید سلفی و وهابی ، بمب گذاران انتحاری ، سیاست عرق فروشی ، دشمنی با اندیشه و تاریخ و هنر و سیاست بدوی و غیرانسانی با این مردم افغانستان است.

به طور رسمی ، رهبران طالبان یاد گرفته اند که با ایالات متحده و کشورهای همسایه مذاکره کنند ، امتیازات و احتمالاً حمایت مالی را بدست آورند ، و در این میان مطمئناً به لطف حضور آنها در کوهها و صحراها در هتل های لوکس قطر ، امارات و سایر کشورها اقامت دارند افغانستان. بیشتر داشتن. طالبان همچنین سیاست را در قالب جدید خود آموخته اند.

اما در افغانستان ، طالبان یک گروه متعصب قومی – مذهبی است. جنگ طالبان در افغانستان با وابستگی آشکار به پاکستان ، می تواند جنگی بین روشنفکران جنوبی و شمالی باشد ، متعصبی که حتی از مجسمه های بودا در بامیان و دیگران دریغ نکرده است. . تمدن ها در افغانستان. و آنها زمین فوتبال را به یک مرکز اعدام تبدیل کردند.

بر خلاف داعش ، که می توان گفت تیم ملی تروریستی جهانی است ، طالبان همگن تر است و از نظر کارگری عمدتا از افغان های جنوبی و شمال پاکستان تشکیل می شود ، اما از نظر ایدئولوژی تفاوت چندانی با داعش و القاعده ندارد. انعطاف پذیرتر باشید و اخبار وحشتناک ضد بشری و ضد بشری ابتدا از افغانستان تحت کنترل طالبان شنیده شد و بعداً القاعده و داعش اقدامات شنیع طالبان در خاورمیانه را در مقیاس وسیع تکرار کردند.

کشته شدن کنسولگری ایران در مزارشریف و کشته شدن 9 نفر از هموطنانمان توسط طالبان هنوز در حافظه جمعی ایرانیان و هزاره ها ، تاجیک ها و ازبک ها در شمال افغانستان که بیشتر آنها شیعه مسلمان هستند تازه است. . آنها رنج زیادی برده اند و خبر اخراج این افراد در شمال افغانستان دوباره شنیده می شود.

ایالات شمالی افغانستان ، مانند بلخ ، بدخشان و تخار ، در طول تاریخ به عنوان بازوی شرقی ایران شناخته می شده اند و بخشی از خراسان بزرگ بوده اند و حمایت از آنها یکی از وظایف ذاتی ایران برای کمک به آنها در نبرد با دشمن خارجی است. گذشته حمایت ، چه از نظر مذهبی و چه در ایرانشهری ، بسیار مهم و اساسی است.

* پزشک در روابط بین الملل و مدیر گروه تعارضات و همکاری در مرکز مطالعات استراتژیک در خاورمیانه

310 310

دکمه بازگشت به بالا