عمومی

منتفی شدن انتقال پرونده ایران از شورای‌حکام به شورای‌امنیت

این گزارش در حالی منتشر می شود که جمهوری اسلامی ایران شاهد خروج ایالات متحده از برجام ، برقراری مجدد تحریم ها و ناتوانی کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود بوده است. در نتیجه این پیشرفت ، تهران پنج گام برداشت تا تعهدات خود را تحت پیمان هسته ای و مفاد آن کاهش دهد. ایران همچنین به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطمینان داد که در صورت اجرای توافق ، بلافاصله کاهش تعهدات را لغو و به طور کامل از سر خواهد گرفت. حتی قبل از بازدید ، بازرسان آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای همیشه گزارش های دقیقی از فعالیت های خود ، از جمله سطح غنی سازی ، میزان آب سنگین و غیره ارائه می دادند. گزارش جدید آژانس نیز براساس مشاهدات این سازمان و فرصتی است که ایران ارائه داده است. در سفر اخیر رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، همچنین شاهد روند مثبت و مفیدی در همکاری بین تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای بودیم که متعاقباً با صدور اعلامیه دسترسی به دو سایتی که آژانس انرژی هسته ای می تواند از آنها بازدید کند ، ارائه شد. در هر صورت ، ایران باید در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همان راه را طی می کرد تا از نزدیک شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی و انطباق آن با ایالات متحده و کشورهای عضو آن جلوگیری کند. خوشبختانه با توازنی که ایران برقرار کرد ، احتمال پرونده ایران از شورای حکومتی به شورای امنیت نیز منتفی شد.

با این حال ، به دنبال گزارش جدید آژانس ، شاهد موقعیت کشورهای عضو برجام نبوده ایم. علی رغم گمانه زنی ها در مورد ذخایر اورانیوم ایران ، بعید است شاهد انتقاد کشورهای اروپایی باشیم ، زیرا جمهوری اسلامی ایران از قبل تصمیمات و جزئیات مربوط به کاهش تعهدات برجام را در مورد موضوعاتی مانند غنی سازی و درصد به همه طرف های برجام اطلاع داده است. همچنین به وضوح بیان شده است. اگر موضعی را ببینیم ، این کشورها دوباره از ایران می خواهند که به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل برگردد. در غیر این صورت هیچ اقدامی از طرف آنها مشاهده نخواهیم کرد. به ویژه در این شرایط که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 3 نوامبر نزدیک است و این کشورها منتظر نتیجه هستند. حضور آنها در شورای امنیت نیز از همین واقعیت ناشی می شود و آنها را وادار می کند تا زمان انتخابات به میانگین پایبند باشند. چین و روسیه نیز همین طور است. به نظر می رسد روسیه خواهان پیروزی مجدد ترامپ است. اما چین و کشورهای اروپایی تمایلی به این کار ندارند.

در همین حال ، دیدیم که ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه خواستار نشست آنلاین با پنج عضو دائمی شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد که بعداً با مخالفت ایران و ایالات متحده روبرو شدند. چنین درخواستی به وضوح نشان می دهد که حتی روسیه معتقد است که حل تنش ها و دستیابی به نتیجه منوط به مذاکره میان تهران و واشنگتن است. از طرف دیگر ، شرایط فعلی مربوط به دوره قبل از تصویب برجام است و چندین تصمیم تحریم وجود داشت که در نهایت منجر به مذاکره با 1 + 5 شد ، جایی که سرانجام تهران با واشنگتن وارد مذاکره شد. طرفین شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز راه حل فعلی را مذاکره با ایالات متحده می دانند و اعلام می کنند که علی رغم تمام تلاش ها قادر به انجام کاری نخواهند بود. بنابراین ، می بینیم که جدا از اظهارات و حمایت های سیاسی ، هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و پیشرفت جدیدی حاصل نخواهد شد.

بنابراین پیش بینی می شود که چنین وضعیتی تا انتخابات نوامبر ادامه داشته باشد و هنگامی که نتایج مشخص شود ، س questionsالات روشن تر می شوند و در این شرایط می توان چشم اندازها را تصور کرد. سیاست های کلان ایالات متحده در قبال ایران در احزاب جمهوری خواه و دموکرات نیز همین رویه است. اما این گرایش های تاکتیکی است که م workثر است. اگر دونالد ترامپ بار دیگر پیروز شود ، بیشتر شمشیر خود را از دست خواهد داد. اگر جوبیدن نیز پیروز شود ، تاکتیک ها به همین ترتیب خواهد بود ، اما با استرس های کمتر استرس زا و منطقی تر.

310311

دکمه بازگشت به بالا