عمومی

مردم در هزینه های استقلال و پرسپولیس شریک می شوند، اما در مدیریت‌شان نه!

استقلال و پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری به تسلیم نزدیک شده اند. اما این انتقال با آن چیزی که دیگران فکر می کنند متفاوت است. خصوصی سازی که به معنای واگذاری کامل سهام استقلال و پرسپولیس است، روندی است که دست دولت را از موضع گیری در مورد این دو باشگاه کوتاه می کند.

اما آنچه برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده، واگذاری بخشی از سهام و تداوم مالکیت دولتی استقلال و پرسپولیس است. با عرضه 10 تا 20 درصدی سهام استقلال و پرسپولیس که پیش بینی می شود به زودی اتفاق بیفتد، دولت همچنان مالک 80 درصد سهام این دو باشگاه خواهد بود و همه تصمیمات ریز و درشت درباره دو پرطرفدار تهرانی. باشگاه ها ادامه دارد

مهم نیست که سهام هر باشگاه چقدر ارزش داشته باشد و چگونه قیمت گذاری شود که منجر به اختلاف قیمتی صدها میلیارد تومانی شده است، مهم این است که دولت همچنان نمی خواهد تمام مالکیت استقلال و پرسپولیس را از دست بدهد و همچنان دارد. تمام اختیاراتش . در این دو باشگاه خواهد ماند.

سال‌ها همیشه این بحث مطرح می‌شد که استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مدیریت آنها را متوقف کند، اما با مدلی که دولت در نظر دارد به دو باشگاه پیشنهاد دهد، هم واگذاری و هم وجود دارد. نه حق حق دولت برای اداره این دو باشگاه ضایع نمی شود.

منابع مالی حاصل از واگذاری 10 تا 20 درصد سهام دو باشگاه توسط خود باشگاه ها برای حل مجدد بخشی از مشکلات مالی آنها استفاده می شود و سران دولت می توانند به مدیریت غیرمالی خود ادامه دهند. در استقلال و پرسپولیس با اعتماد به نفس بیشتری. .

مدل در نظر گرفته شده برای نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس شباهت زیادی به مدل نقل و انتقالاتی سایپا و ایران خودرو دارد. دولت اکثر سهام خود را در دو شرکت خودروسازی فروخته است اما با توجه به سهمی که در مالکیت این دو شرکت دارد، تمامی تصمیمات مدیریتی با موافقت دولت اتخاذ می شود.

استقلال و پرسپولیس اگر 100 درصد سهام خود را واگذار نکنند به همین سرنوشت دچار خواهند شد. شرکت هایی که ظاهراً خصوصی شده اند، اما مدیران آنها را دولت منصوب می کند و زیان آنها بیشتر و بیشتر می شود.

یعنی دولت می خواهد 10 تا 20 درصد هزینه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را با مردم تقسیم کند، اما مسائل مدیریتی آنها را فردی تصمیم می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا