اجتماعی

مجسمه فردوسی را نیمه‌کاره شستند!

چندی پیش یکی از مجسمه سازان مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرد که در مطالب آن، مجسمه 63 ساله میدان فردوسی نیمه شسته شده و تغییر رنگ داده بود.

خبرنگار تجسمی یومیر برای اطلاع از صحت و سقم ماجرا به میدان فردوسی رفت و در نهایت آنچه مشاهده شد به شرح زیر است: اثر گرانبها و ارزشمند ابوالحسن صدیقی – نقاش و مجسمه ساز مشهور ایرانی – که از عناصر برجسته تهران دو رنگ تیره و روشن شده!

حالا به نظر می رسد مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران که برنامه های سالانه مرمت و شستشوی آثار شهری را در برنامه کاری خود دارد، تنها بخشی از مجسمه فردوسی را پاکسازی کرده اند و پس از گذشت یک سال، مجسمه به طور کامل شسته نشده است. …

مجسمه فردوسی نیمه شسته شد!

در همین راستا تصمیم گرفتیم گفتگویی را آغاز کنیم مجید قادری – معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره علت این امر و برنامه این سازمان برای شستشوی کامل مجسمه فردوسی.

وی در پاسخ به یومیر گفت: در این مورد خاص حضور کافی ندارم، اما در سازمان زیباسازی شهر تهران برنامه مرمت مستمری برای مرمت، شستشو و جابجایی آثار شهری داریم و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد. چون یا کاری را تعمیر و تمیز نمی کنیم و یا کار را به طور کامل انجام می دهیم. اگر این اتفاق می افتد به دلیل تغییر مدیریت و کوتاهی پیمانکار است. اما پس از بررسی های لازم، شستشو را در اولویت قرار می دهیم و این اثر را حفظ می کنیم.

در ادامه توضیحات این مقام مسئول، گفتگویی با مهدی سبحانی – مدیر بخش کارهای حجمی سازمان زیباسازی شهر تهران – ما به تازگی به این سمت منصوب شده ایم. وی همچنین گفت: یکی از بحث های مدیریت آثار حجمی، مرمت آثار و ساماندهی المان های حجمی است که کار پژوهشی آن در حال انجام است. باید دید برنامه مشاوران مجسمه ساز برای مجسمه سازی چه خواهد بود; چون این کار کارشناسی است. اما شستشوی مناسب این کار جزو برنامه کاری ماست.

مجسمه فردوسی نیمه شسته شد!

هنگام بازیابی، باید به کار اصلی وفادار باشیم

پس از صحبت با قادری و سبحانی، به سخنان بیژن قنچه‌پور، مجسمه‌سازی که در ابتدا این پیشنهاد را به خود داده بود، گوش دادیم.

غنچه پور در این باره به یومیر گفت: ابتدا باید بگویم که از جزئیات این پروژه مرمت اطلاعی ندارم، اینکه چه زمانی این پروژه انجام شده است و اینکه مرمت با شستشو یا روش های دیگر انجام شده است؛ من به عنوان یک مجسمه ساز، هیچ اطلاعی ندارم. بهتر است بگوییم که وضعیت فعلی مجسمه دستکاری ایده خالق و تحریف تصویر آن است.

او توضیح می‌دهد: مجسمه‌ساز تاریکی، روشنایی و خاکستری مجسمه را در حین ساخت حجم‌های مجسمه‌سازی کنترل می‌کند. اگر اکنون روند ترمیم باعث از هم پاشیدن این خاکستری ها و کنده شدن انتخابی قسمت هایی از مجسمه می شود، همانطور که در مورد مجسمه فردوسی اتفاق افتاد، طرح و ایده مجسمه ساز تقریبا نادیده گرفته شده است.

مجسمه فردوسی نیمه شسته شد!

وضعیت فعلی مجسمه فردوسی در تهران/ تصاویر یومیر گرفته شده در هفته های اخیر.

غنچه پور همچنین درباره قادری با بیان اینکه این ممکن است به دلیل تغییر رهبری باشد، اظهار کرد: متاسفانه گاهی مدیران ما متوجه نمی شوند که علاوه بر پیشبرد برنامه ها و ایده های خود، وظیفه دارند برنامه های مدیران نیمه کاره را تکمیل کنند. قبل از آنها.” در سال های اخیر چندین بار رؤسا و معاونان سازمان زیباسازی جابه جا شده اند که متاسفانه هیچ کدام نه تنها با حوزه هنری ناآشنا نبودند، بلکه اعتقادی به مشورت با کارشناسان نداشتند که این امر آسیب هایی را به حوزه شهری وارد کرد. مخصوصا مجسمه سازان

وی ادامه داد: بسیاری از طرح ها و قراردادهایی که در دوره های مختلف تا مراحل مختلف بسته شده هنوز بلاتکلیف است. قراردادهای مجسمه ساز متوقف شده و چند سالی است که دوسالانه مجسمه های شهری برگزار نمی شود. حتی دهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران که بین المللی بود با وجود اعلام فراخوان و انتخاب آثار و هنرمندان و حتی خرید سنگ که هم ضرر به بیت المال و هم تضییع حقوق شهروندی و خسارت است متوقف شده است. هنرمندان منتخب در سمپوزیوم

این هنرمند در پایان درباره این نوع مرمت گفت: من متخصص مرمت نیستم و نظر تخصصی هم ندارم، اما می دانم که مرمتگران باید به تصویری که خالق اثر خلق کرده است وفادار باشند و جوهره آن را تغییر ندهند. . در شرایط بیرونی که گرد و غبار و آلودگی باعث تیره شدن مجسمه به مرور زمان می شود، در صورت شست و شو یا کنده شدن، این کار باید به صورت یکنواخت و هماهنگ در سراسر مجسمه انجام شود تا شاهد چنین اتفاقی برای یک اثر ملی و ارزشمند باشیم.

مجسمه فردوسی نیمه شسته شد!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا