عمومی

متهم شماره یک در تداوم آلودگی هوای تهران!

در میان منابع متحرک ، سهم اتومبیل های سواری و موتورسیکلت در تولید آلاینده های گازی 59.2 درصد و در تولید ذرات معلق 24 درصد است. این آمار به درستی اکثر مردم را به این باور می رساند که در بیماری همه گیر Covend 19 ، مدارس ، دانشگاه ها ، اوقات فراغت ، هنر ، مراکز فرهنگی ، کنفرانس ها ، هتل ها و بیشتر مسافرت های توریستی و هوایی بسته است و بخش قابل توجهی از دولتی و خصوصی کارمندان از راه دور انجام می دهند؛ دیگر نباید نگران آلودگی هوا باشیم. متأسفانه ، نه تنها این اتفاق نیفتاده است ، بلکه طبق گزارش اخیر شهردار تهران ، تعداد روزهای پاک در دسامبر 1999 تنها 15 روز بوده است. این یعنی 10 روز کمتر از سال گذشته و 13 روز کمتر از 1397. با دقت بیشتر ، تعداد روزهای ناسالم و خطرناک به 85 روز قبل از 5 دسامبر 2016 رسیده است ، در حالی که تعداد سال گذشته 61 روز و دو سال پیش فقط 59 روز بود! چگونه این اتفاق افتاد؟

به نظر می رسد سه م importantلفه مهم در این شرایط مثر بوده اند:
اول ، مصرف سوخت در مراکز صنعتی و نیروگاه ها به شدت افزایش یافته است ، و باعث می شود مقدار ترکیبات گوگرد و ذرات معلق بسیار خطرناک کمتر از 2.5 میکرون در هوا در تهران ، اراک ، کرج ، اصفهان ، مشهد ، قم ، قزوین و دیگر شهرهای بزرگ. کشور را افزایش دهید.
ثانیاً ، به دلیل عدم توانایی ناوگان حمل و نقل عمومی ، فاصله فیزیکی تقریباً در مترو و اتوبوس های تک وجود ندارد و بسیاری از شهروندان برای جلوگیری از خطر بیماری های قلبی ، از وسایل نقلیه شخصی خود با وجود انگیزه عقب استفاده کرده اند. عاملی که باعث شد ما همچنان با مشکلی به نام ترافیک و اتلاف وقت شهروندان در سال جاری روبرو شویم.
سرانجام ، به نظر می رسد که تحریم ها تولید گازوئیل و بنزین را کاهش داده است – حداقل مسئله ای برای دیزل مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست – که باعث افزایش انتشار می شود.

چه کاری باید انجام دهیم؟
در کوتاه مدت ، دولت موظف است گاز مورد نیاز نیروگاه ها و مراکز صنعتی را تأمین کند و اجازه مصرف سوخت مازوت ، به ویژه در صورت وارونگی را ندهد – و شهرهایی را که شاخص آلودگی آنها از 150 بیشتر است ، تعطیل کند.
در میان مدت ، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی ، افزایش تعداد خطوط مترو و تعداد واگن ها ، مدرن سازی اتوبوس ها و مینی بوس ها و اضافه کردن موارد جدید و تسریع در تغییر مبلمان شهری از خودرو محور به بوم محوری ضروری است. خوشبختانه ، سازمان شهرداری وزارت کشور اوایل سال جاری بخشنامه خوبی را به کلیه شهرداریهای سراسر کشور صادر کرد تا مسیرهای مخصوص تاج را در دستور کار دوچرخه سواران قرار دهند ، اما فقط چند شهردار تهران ، یزد ، شیراز ، مشهد ، قزوین و اصفهان این بخشنامه را در عمل جدی گرفتند و شگفت آورتر اینکه آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک در این زمینه کاملا منفعل و بدون برنامه بوده است.
سرانجام ، در طولانی مدت ، ما باید به دنبال تغییر ماهیت انرژی و تولید برق مطابق با مفاد برنامه های پنج ساله باشیم و از انرژی خورشیدی ، بادی و زمین گرمایی به جای نیروگاه های حرارتی و آبی برق تولید کنیم.

به یاد داشته باشیم: رسانه ملی در کشور همچنین می تواند با تولید و پخش کلیپ های جذاب و کوتاه شهروندان را آگاه سازد که با کاهش دما در خانه ها و استفاده از پوشش های گرمتر ، تولید زباله را کاهش می دهد و زباله را از منبع جدا می کند – روند سوزاندن و دفن زباله در شهرهای بزرگ آنها اجزایی که آلودگی هوا را افزایش می دهند – از دوچرخه در شرایطی که شاخص آلودگی کمتر از 150 است استفاده کنید و همچنین ساخت و ساز را متوقف کنید ، به ویژه تخریب خانه های فرسوده و حفاری برای کاهش بار آلودگی در شهر آنها ، رفتار کارآمدتر و مسئولیت پذیرتری دارند.

* رئیس کمیته محیط زیست کرسی بهداشت اجتماعی یونسکو
* منتشر شده در روزنامه ایران ، 6 ژانویه
99

دکمه بازگشت به بالا