عمومی

لزوم تدوین استانداردهای کیفیت آمار ورفع تناقضات آماری مراجع رسمی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – مصطفی طاهری *: در آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از حساب های ملی بهار 1400 ، تفاوت های قابل توجهی در برخی از اجزای حساب های ملی وجود دارد. برخی از تفاوت های اصلی به شرح زیر است:

تولید ناخالص داخلی با قیمت های کنونی مبنای بسیاری از محاسبات است ، به ویژه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ، نرخ پول و .. آمار تولید ناخالص داخلی در مقایسه با قیمت های فعلی این دو موسسه تفاوت حدود 451 تریلیون تومان را نشان می دهد که بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی اعلام شده توسط بانک مرکزی است. بسته به اینکه کدام موسسه برای محاسبه ارقام کلیدی ذکر شده مورد استفاده قرار گیرد ، البته توصیه متفاوت خواهد بود.

صادرات خالص کالا و خدمات به قیمتهای جاری در بهار 1399 و 1400 یک رقم منفی برای بانک مرکزی و یک رقم مثبت قابل توجه برای آمار فنلاند است. در واقع ، مشخص نیست که در بهار 1400 تراز تجاری مثبت 318 تریلیون تومان یا منفی 21 تریلیون تومان بوده است!

در حالی که بانک مرکزی از افزایش 30 درصدی واردات با قیمت ثابت در سال 2016 خبر داده است ، مرکز آمار از کاهش 79 درصدی واردات با قیمت ثابت در سال 1390 در آن مدت خبر داده است.

در حالی که بانک مرکزی رشد بخش ساخت و ساز را برای بهار 1400 معادل منفی 12.3 درصد برآورد کرده است ، مرکز آمار رشد ارزش افزوده در بخش ساختمان را معادل مثبت 12.9 درصد تخمین زده است. این تفاوت بزرگ ، البته ، سیاست متفاوتی را برای بخش ساختمان توصیه می کند و در نتیجه ، منجر به سردرگمی در سیاست می شود.

به دلیل فقدان سیستم ارزیابی کیفیت آمار در کشور ، نمی توان با قاطعیت گفت که کدام یک از آمارهای فوق تصویر دقیق تری از اقتصاد ایران را نشان می دهد.

در این شرایط ، علاوه بر اصلاح قانون نظام آماری کشور ، بازبینی و اصلاح آمار تولید آمار ضروری است.

هنگامی که در کشوری هستید ، دو سازمان مهم مانند بانک مرکزی و مرکز آمار مسئول تهیه و انتشار آمارهایی مانند رشد اقتصادی و تصمیم گیران سیاسی و رهبران کشور تفاوت قابل توجهی بین آمارهای گزارش شده از سوی دو سازمان مشاهده خواهند کرد. اولین سوالی که مطرح می شود این است که آمار کدام سازمان دقیق و با کیفیت است و چگونه می توان کیفیت آمار این دو سازمان را بررسی کرد. ابتدا باید تصمیم بگیریم که با کدام خط و بر اساس چه معیارهایی باید کیفیت آمار را بررسی کرد؟ هیچ چارچوب و استاندارد مشخصی برای تولید و انتشار آمار در کشور وجود ندارد.

بنابراین ، برای حل مشکلات فوق در سیستم آماری کشور و جلوگیری از تولید آمارهای متناقض ، نه تنها به تصمیم گیران سیاسی این کمک نمی کند اما آنها را گیج می کند. برای تدوین و تصویب استانداردهای کیفیت آماری و رفع ناهماهنگی های آماری بین مقامات رسمی با ایجاد حمایت قانونی قوی و یک فرآیند نظارت منسجم ، باید اقدامات جدی انجام شود.

* نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی

دکمه بازگشت به بالا